„Gazeta Wyborcza” ogranicza lokalne wydania, możliwe zwolnienia w oddziałach

„Kolejny etap strategii digital first”

Siedziba Agoory

Od stycznia 2020 r. „Gazeta Wyborcza” (Agora) redukuje lokalne wydania w 13 oddziałach. Zamiast pięciu ukazywać się będzie jedno wydanie w tygodniu, a lokalne treści trafią do nowej sekcji w dzienniku. Zmiany mogą oznaczać niewielkie zwolnienia w oddziałach – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Komunikując redukcję dodatków, wydawca akcentuje konsekwencję, z jaką stawia na cyfryzację i lokalne serwisy internetowe. Faktem jednak jest, że Agora od początku roku radykalnie zmniejszy ilość papierowych wydań lokalnych dodatków: z dotychczasowych 20 do 7. Znikną cztery codzienne wydania (poza piątkowym) w Białymstoku, Bydgoszczy, Częstochowie, Gorzowie Wielkopolskim – Zielonej Górze, Kielcach, Lublinie, Olsztynie, Opolu, Płocku, Radomiu, Rzeszowie, Szczecinie i Toruniu.

Od poniedziałku do czwartku informacje i inne treści lokalne będą dostępne w lokalnych internetowych serwisach miast. Tradycyjne dodatki będą ukazywały się nadal w piątki, w postaci magazynów.

W siedmiu największych aglomeracjach (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk i Katowice) treści lokalne pozostaną jak dotychczas częścią codziennych wydań „Gazety Wyborczej”.

Słaby rynek reklamy lokalnej

Według informacji portalu Wirtualnemedia.pl ten ruch wynika z sytuacji na rynku reklamy i coraz mniejszej liczby reklam na stronach lokalnych „Gazety Wyborczej”.

Redukcja dodatków może też oznaczać niewielkie cięcia kadrowe w dotkniętych nią oddziałach. Jak się dowiadujemy nieoficjalnie, mogą one dotknąć nie tylko dziennikarzy, lecz również np. pracowników składów redakcyjnych, korekty itd. Nie ma jednak mowy o dużych, systemowych zwolnieniach.

– Nie jesteśmy w stanie wykluczyć pojedynczych zmian personalnych. Agora i sama „Gazeta Wyborcza” to duże podmioty, a tego rodzaju zmiany są naturalną częścią prowadzenia działalności biznesowej. W tym wypadku możemy jedynie wskazać, że sama kwestia zmian w sposobie publikacji treści lokalnych nie spowoduje systemowych zmian w zespole – informuje nas Agata Staniszewska, rzeczniczka prasowa „Gazety Wyborczej”.

Jak podkreśla wydawca dziennika, Jerzy Wójcik, zapowiadane zmiany są naturalną konsekwencją i kolejnym etapem realizacji strategii „digital first”. – Świat jest coraz bardziej cyfrowy, a wraz z nim „Gazeta Wyborcza”. I właśnie dzięki temu nasze treści gromadzą najszersze grono czytelników w historii dziennika. Lokalność pozostaje jednym z naszych podstawowych wyróżników, a teraz, dzięki transformacji cyfrowej i zmianach w strukturze gazety, treści lokalne zyskają jeszcze lepszą ekspozycję – zapewnia Wójcik.

Nowa sekcja „Prosto z miasta”

2 stycznia w papierowym wydaniu „Gazety Wyborczej” w zamian za redukowane dodatki pojawi się nowa, dwustronicowa sekcja: „Prosto z miasta”. – Czytelnicy znajdą w niej aktualności z życia miast. Mniej będzie tu polityki, więcej tematów bliskich ludziom – m.in. tekstów o transporcie, inwestycjach czy architekturze – zapowiada Mikołaj Chrzan, zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej” i szef redakcji lokalnych. „Prosto z miasta” będzie publikowane od poniedziałku do piątku między tekstami z działów Polska i Świat. Autorami tych materiałów będą dziennikarze i fotoreporterzy redakcji lokalnych, a za wybór treści i ostateczny kształt sekcji odpowiadać będą redaktorzy z lokalnych zespołów „Gazety Wyborczej”.

Koncepcję nowych stron „Prosto z miasta” przygotował Wojciech Bartkowiak, zastępca wydawcy „Gazety Wyborczej”, a projekt graficzny – Jacek Utko, twórca wdrożonej w połowie 2019 r. nowej makiety dziennika. Do zmian w publikacji treści lokalnych w 13 ośrodkach miejskich dopasowana została oferta cyfrowa dla klientów w zakresie reklamy online i prenumerat cyfrowych.

W kwietniu 2017 roku „Gazeta Wyborcza” połączyła dotychczasowe lokalne wkładki w dziewięć dodatków regionalnych. Zmiana miała na celu wzmocnienie mniejszych oddziałów i wzmocnienie zasięgów. Wówczas też pojawiły się lokalne, copiątkowe magazyny, prezentujące najciekawsze publicystyczne i informacyjne treści z tygodnia.

Według danych ZKDP w pierwszych trzech kwartałach br. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 86 366 egz., o 8 proc. mniej niż rok wcześniej. Portal Wyborcza.pl w październiku br. zanotował 7,81 mln realnych użytkowników i 78 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).

Natomiast na początku listopada br. liczba użytkowników mających wykupioną prenumeratę cyfrową „Gazety Wyborczej” przekroczyła rekordową liczbę 200 tys.