Jak wynika z naszych informacji, w środę 13 listopada br. wydawnictwo Marquard Media Polska przekazało swoim pracownikom informację o zamiarze zamknięcia wszystkich tytułów prasowych, jakie ukazywały się do tej pory. Chodzi o magazyny „CKM”, „Cosmopolitan”, „Esquire”, „Harper’s Bazaar”, „Joy” i „Playboy”. Grudniowe numery tych pism będą ostatnimi w historii na polskim rynku. W konsekwencji pracę w firmie straci około 70 proc. pracowników – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.
Jak udało się nam dowiedzieć, taki ruch został uznany za niezbędny, żeby wydawnictwo mogło nadal funkcjonować i generować zysk.
– Marquard Media Polska jest ostatnim podmiotem z całej grupy, w którym segment prasy pochłania tak duże zasoby, mimo że w przeszłości przeprowadziliśmy szereg działań restrukturyzacyjnych, mających na celu jego uzdrowienie. Niewielka skala działalności, bardzo konkurencyjny rynek, duża zależność od tytułów wydawanych na licencji i niedoskonały model biznesowy w tym obszarze zmusiły nas do zerwania z tą tradycyjną częścią biznesu – komentuje tę decyzję Bijan Khezri, CEO oraz współwłaściciel Marquard Media Group.
W ub.r. wydawnictwo Marquard Media Polska zanotowało spadek przychodów sprzedażowych o 24,3 proc. do 29,12 mln zł oraz 665 tys. zł zysku netto (wobec 10,58 mln zł straty rok wcześniej). Firma w swoim sprawozdaniu finansowym podawała, że w efekcie restrukturyzacji od drugiej połowy br. nie będzie już potrzebowała wsparcia finansowego od swojego właściciela.
Jesienią ub.r. wydawca wycofał z rynku magazyny „Shape” i „Hot Moda”, tłumacząc, że chce się skupić na swoich najsilniejszych markach. Jednocześnie na stanowisku prezesa firmy Zsuzsannę Ohidi zastąpił Bijan Khezri (który jest też CEO całej Marquard Media Group), a funkcję dyrektora operacyjnego i finansowego objął Andrzej Fudała. Bijan Khezri pod koniec ub.r. stał się też współwłaścicielem wydawnictwa, przejmując 20 proc. jego udziałów od Jürga Marquarda.
W ub.r. w firmie pracowały na etacie przeciętnie 82 osoby, w tym 58 kobiet. W skali roku ubyło 16 pracowników.
Zostają serwisy internetowe, m.in. CKM.pl
Jednocześnie Marquard zrezygnuje także z rozwijania witryn internetowych magazynów, z wyjątkiem CKM.pl. Skoncentruje się na swoich pozostałych serwisach: Kozaczek.pl, Papilot.pl, Zeberka.pl, zapowiada też ponowne uruchomienie stron Supermamy.pl i Autostuff.pl. W dalszej perspektywie mowa ma być także o rozwoju serwisów: Boska.pl, Hotmoda.pl oraz Milionkobiet.pl.
W lutym br. serwis Cosmopolitan.pl zanotował 283,7 tys. użytkowników i 934,5 tys. odsłon, a Joy.pl – 102 tys. użytkowników i 300,3 tys. odsłon. Natomiast na CKM.pl w marcu 124 tys. internautów wykonało 1,09 mln odsłon (wszystkie dane z badania Gemius/PBI).
Firma chce się też skupić na rozbudowie kompetencji cyfrowych, co ma być zgodne z kierunkiem rozwoju całej grupy – również spółek na innych rynkach. W praktyce – w dłuższej perspektywie – z wydawnictwa ma zmienić się w firmę technologiczną. Zmiany zarząd miał tłumaczyć konkurencyjnym rynkiem mediów w Polsce, a zwłaszcza prasy drukowanej. Według niego małe wydawnictwa w porównaniu z większymi, które są w czołówkach czytelnictwa w poszczególnych segmentach oraz internet mają sprawiać, że w efekcie mniejsze podmioty mają nie mieć szans na zyski.
Kozaczek.pl we wrześniu br. zanotował 1,18 mln użytkowników i 9,01 mln odsłon, a Zeberka.pl i Papilot.pl były poza czołową dziesiątką witryn o modzie i urodzie.
Na początku ub.r. Marquard Media Polska kupił pozostałe 20 proc. udziałów spółki Papilot, wydawcy serwisów Papilot.pl, Boska.pl i Supermamy.pl. Jej 80 proc. udziałów przejął w 2015 roku. Natomiast z końcem ub.r. wydawnictwo mocno obniżyło wycenę udziałów Papilota – z 6,66 do 1,05 mln zł, dostosowując cenę ich nabycia do bieżącej wartości netto.
W ub.r. przychody Marquard Media Polska zmalały w skali roku o 22,5 proc. do 38,5 mln zł, a strata netto firmy wzrosła z 8,15 do 10,58 mln zł.
Rozwój aplikacji ShoppieGo oraz nakładki internetowej Act-2-Access
Działalność spółki ma skupić się także na dwóch inicjatywach: aplikacji ShoppieGo oraz nakładce Act2Access.
ShoppieGo została wstępnie uruchomiona w październiku, wykorzystuje geolokalizację i rozszerzoną rzeczywistość, a jej użytkownicy mogą w swojej okolicy zdobywać kupony rabatowe na zakupy w sklepach marek-partnerów akcji. Jeśli będzie im zależeć na kuponie do konkretnego sklepu, będą mogli go wymienić na „giełdzie” z innymi użytkownikami. Aplikacja została już wdrożona na węgierskim rynku, obecnie współpracuje z nią kilkanaście marek. Według planów, na polskim rynku miałaby do końca 2020 roku osiągnąć rentowność.
Drugą inicjatywą, którą planuje wdrożyć Marquard, jest nakładka Act2Access. Ma m.in. umożliwić właścicielom serwisów internetowych lepsze zarządzanie przychodami, w związku z popularnością ad-blockerów. Wchodzący na stronę użytkownik będzie mógł skorzystać z mikrozadań (np. wybór ulubionego typu szminki) za których wypełnienie będzie otrzymać dostęp do treści oraz dodatkowy bonus – przykładowo punkty, które będzie mógł wymienić na usługi. To rozwiązanie ma zapewnić właścicielom stron przychody z reklam, dostarczyć dane o wyborach użytkowników oraz zachęcić ich, by nie blokowali reklam.
W przyszłości planowane ma być wdrożenie kolejnych aplikacji shoppingowych oraz rozwój w zakresie gamingu i rozrywki online.
Bijan Khezri tłumaczy zmiany faktem, że od ponad dwóch lat Marquard Media Group inwestuje w usługi cyfrowe z zakresu IT, gamingu i shoppingu.
– To pozwoli Marquard Media Polska w pełni wykorzystać potencjał cyfrowej transformacji prowadzonej w ramach grupy i dalszy rozwój. W następstwie uruchomienia Act-2-Access, SCILL i ShoppieGo w tym roku, w coraz większym stopniu stajemy się dostawcą rozwiązań w modelu B-B-C i partnerem dla innych firm z obszaru mediów cyfrowych. Wierzymy w polski rynek i jesteśmy przekonani, że rezygnacja z wydawania prasy pozwoli na pełne wykorzystanie zasobów, by rozwijać się obszarze cyfrowym na miarę naszego potencjału – stwierdza Khezri.
Zarząd ma liczyć na to, że w efekcie prowadzonych zmian spółka w 2020 roku osiągnie rentowność. W perspektywie kolejnych lat firma ma poprawiać swój wynik finansowy brutto i według planów – do 2024 roku zwiększyć go ponad dwa razy.
Duże spadki sprzedaży, zmiany w „CKM” i „Playboyu”
Większość magazynów wydawanych przez Marquard Media Polska w bieżącej dekadzie notowała spore spadki sprzedaży. Według danych ZKDP w pierwszej połowie br. średnia sprzedaż ogółem „Cosmopolitan” wynosiła 27 430 egz. (22,7 proc. mniej niż rok wcześniej), „Joy” – 23 362 egz. (po spadku o 29,7 proc.), a , a „Harper’s Bazaar” – 15 567 egz. (17,4 proc. w dół).. Natomiast wynik sprzedażowy „Playboya” zmalał w tym okresie o 12,4 proc. do 20 375 egz., a „CKM” o 19,7 proc. do 13 275 egz.
Dla porównania w całym 2016 roku średnia sprzedaż ogółem „Cosmopolitan” wynosiła 63 484 egz. (po spadku o 18,4 proc. rok do roku), „Joy” – 56 855 egz. (24,9 proc. w dół), „Playboya” – 29 680 egz. (19,7 proc. w dół), „CKM” – 21 138 egz. (22,2 proc. w dół), , a „Harper’s Bazaar”- 24 221 egz. (5,9 proc. w dół). Natomiast w 2012 roku „Cosmopolitan” sprzedawał się średnio w 93 368 egz., „Joy” w 113 155 egz., „Playboy” w 47 869 egz., a „CKM” w 45 016 egz.
Z kolei „Esquire” nie został zgłoszony do ZKDP.
W połowie br. Anna Mierzejewska jako pierwsza kobieta została redaktor naczelną polskiej edycji „Playboya”. Jednocześnie w magazynie wprowadzono nowy układ treści oparty na haśle „Seks.Misja”.
Natomiast naczelnym „CKM” od czerwca br. jest Paweł Jaśkowski. Od wydania sierpniowego na okładkach pisma nie ma zdjęć modelek, tylko grafiki z nimi.
Marquard w Polsce od 1992 roku
Marquard Media Polska działa od 1992 roku, należy do szwajcarskiej grupy kapitałowej Marquard Media International, która jest też obecna m.in. w Niemczech, Austrii i na Węgrzech.
W portfolio wydawnictwa były głównie magazyny lifestylowe, luksusowe i młodzieżowe, a na rynkach zagranicznych także komputerowe. W Polsce od lat 90. do jesieni 2007 roku publikował też „Przegląd Sportowy”, sprzedał ten tytuł firmie Axel Springer Polska (obecnie Ringier Axel Springer Polska), przejmując w zamian tygodnik „Pani Domu” oraz miesięczniki „Olivia”, „Cienie i Blaski” oraz „Sekrety Serca”.
Jesienią 2009 roku tytuły „Pani Domu”, „Cienie i Blaski” oraz „Sekrety Serca” Edipresse Polska w zamian za „Hot Modę i Shopping”, natomiast „Olivię” sprzedał w 2012 roku Wydawnictwu Bauer.
W drugiej połowie lat 90. Marquard wydawał też magazyny młodzieżowe „Popcorn” i „Dziewczyna”, sprzedał te tytuły Axel Springer Polska, który zamknął je w 2012 roku.
W połowie 2016 roku Marquard Media Polska zrezygnował natomiast z wydawania miesięcznika podróżniczego „Voyage”.
– Nie mam zamiaru sprzedawać naszego polskiego oddziału. Jest on w naszym DNA – zapewniał na początku ub.r. Jürg Marquard, założyciel i szef rady nadzorczej Grupy Marquard Media, w wywiadzie dla Wirtualnemedia.pl. – Poziom cenowy utrzymywany na konkurencyjnym rynku polskich magazynów jest zdecydowanie zbyt niski. Na Węgrzech, gdzie warunki makroekonomiczne są podobne, ceny są dużo wyższe. Nie wiem, dlaczego my, wydawcy, jesteśmy tacy głupi – oceniał.