KRRiT rozpoczęła konsultacje ws. nowelizacji dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła konsultacje publiczne w sprawie nowelizacji Dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (DAUM). Swoje uwagi mogą zgłosić przedstawiciele administracji publicznej, organizacji samorządu gospodarczego, organizacji pozarządowych, środowisk naukowych czy firm.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1808 z dnia 14 listopada 2019 r. zmieniła sytuację państw członkowskich Unii dotyczącą świadczenia audiowizualnych usług medialnych.

Zostały one zobowiązane do wprowadzenia w życie przepisów, które są niezbędne do wykonania tej dyrektywy w swoim porządku prawnym. Mają to zrobić nie później niż do 19 września 2020 roku.

Dotyczą one audiowizualnych usług medialnych, tj. programów telewizyjnych i usług VoD; oraz usług platform udostępniania wideo.

Na czym skupia się dyrektywa?

Dostawcy usług platform udostępniania wideo (VSP) zgodnie z zapisami dyrektywy będą mieć nowe obowiązki m.in. będą musieli wprowadzić środki zapewniające wystarczającą ochronę małoletnich przed treściami, które mogą zaszkodzić ich rozwojowi fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu; chronić przed treściami zawierającymi nawoływanie do przemocy lub nienawiści wobec osób; publiczne nawoływanie do popełniania przestępstw terrorystycznych, pornografię dziecięcą, rasizm i ksenofobię.

Jeśli chodzi o audiowizualne przekazy handlowe, dostawcy VSP będą musieli informować użytkowników o audycjach i wideo stworzonych przez użytkowników, które zawierają takie przekazy.

Przekazy handlowe z kolei będą musiały być łatwo rozpoznawalne, nie mogą wykorzystywać technik podprogowych i stosować ukrytych przekazów handlowych, nie mogą naruszać godności człowieka, zawierać treści dyskryminujących ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, narodowość, religię, światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną ani promować takiej dyskryminacji. Nie będą mogły również zachęcać do postępowania zagrażającego zdrowiu lub bezpieczeństwu, ani zachęcać do postępowania poważnie szkodzącego ochronie środowiska, reklamować papierosów i innych wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych.

Z kolei przekazy handlowe dotyczące napojów alkoholowych nie będą mogły być specjalnie kierowane do dzieci; zachęcać do nieumiarkowanej konsumpcji takich napojów, nie mogą dotyczyć produktów i zabiegów leczniczych dostępnych na receptę, nie mogą bezpośrednio nakłaniać małoletnich do kupna lub najmu produktu lub usługi, wykorzystując ich brak doświadczenia lub łatwowierność; bezpośrednio zachęcać małoletnich, by przekonali rodziców lub osoby trzecie do kupna reklamowanych produktów lub usług, nie mogą wykorzystywać szczególnego zaufania, którym małoletni darzą rodziców, nauczycieli lub inne osoby, ani nie mogą bez uzasadnienia pokazywać małoletnich w niebezpiecznych sytuacjach.

Konsultacje do 30 listopada

W implementacji nowych przepisów Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ma pełnić funkcję ekspercką. Konsultacje zostały przygotowane w uzgodnieniu z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wnioski mają też stanowić podstawę dla dalszej pracy MKiDN i KRRiT w procesie tworzenia założeń do nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji. Będą powstawać przy udziale Ministerstwa Cyfryzacji.

Konsultacje ogłoszone przez KRRiT trwają od 30 października do 30 listopada 2019 roku. Odpowiedzi na pytania można przesyłać w formularzu (dostępnym na stronie krrit.gov.pl) i przesłać na adres mailowy konsultacjeDAUM@krrit.gov.pl.