Podczas ostatniego posiedzenia KRRiT rozstrzygnęła kolejne konkursy na koncesje w DAB+ (Digital Audio Broadcasting+) – tym razem w Warszawie i Częstochowie.
Czas na DAB+ w Warszawie
W postępowaniu na rozpowszechnianie programu cyfrowo w Warszawie koncesje otrzymała Fundacja Emanio Arcus – na nadawanie programu uniwersalnego pod nazwą „Bezpieczna Podróż”, adresowanego głównie do osób niepełnosprawnych, wykluczonych społecznie, emerytów oraz uczestników ruchu drogowego; Open FM Wirtualnej Polski – na nadawanie programu wyspecjalizowanego muzycznego z tematyką lokalną.
Z kolei koncesję rozszerzono Fundacji Profeto.pl – Sercański Sekretariat na rzecz Nowej Ewangelizacji na nadawanie programu społeczno-religijnego pod nazwą Radio Profeto; Muzo.FM – na nadawanie programu wyspecjalizowanego informacyjno-biznesowo-muzycznego o tej samej nazwie; MFM – na nadawanie programu uniwersalnego z tematyką lokalną o nazwie KOLOR 103 FM; Hello Radio – na program wyspecjalizowany muzyczno-kulturalny – Mega Radio; spółce Disco Radio – na program wyspecjalizowany muzyczno-kulturalny – Disco Radio; spółce Joł Radio na program wyspecjalizowany muzyczno-kulturalny o nazwie Radio Nuta.
Koncesje DAB+ na multipleksie cyfrowym w Częstochowie
Na multipleksie w Częstochowie nadawać będą mogły spółki: Fundacja Emanio Arcus (na nadawanie programu uniwersalnego adresowanego głównie do osób niepełnosprawnych, wykluczonych społecznie, emerytów oraz uczestników ruchu drogowego o nazwie „Bezpieczna Podróż”) oraz Open FM (na nadawanie programu wyspecjalizowanego muzycznego z tematyką lokalną o nazwie „Open FM”).
Rozszerzenia koncesji otrzymały następujące spółki: – Fundacji Profeto.pl – Sercański Sekretariat na rzecz Nowej Ewangelizacji na nadawanie programu społeczno-religijnego pod nazwą „Radio Profeto”; Radio Express 92,3 FM – na nadawanie programu wyspecjalizowanego z tematyką lokalną o nazwie „Express FM”; Muzo.fm – na nadawanie programu wyspecjalizowanego informacyjno-biznesowo-muzycznego o nazwie „muzo.fm”; Hello Radio – na nadawanie programu wyspecjalizowanego muzyczno-kulturalnego o nazwie „Mega Radio”; Disco Radio – na nadawanie programu wyspecjalizowanego muzyczno-kulturalnego o nazwie „Disco Radio”; Joł Radio – na nadawanie programu wyspecjalizowanego muzyczno-kulturalnego o nazwie „Radio Nuta”; Klasztor OO. Paulinów Jasna Góra (nadawca społeczny) – na nadawanie programu społeczno-religijnego o nazwie „Radio Jasna Góra” i Archidiecezja Częstochowska na nadawanie programu społeczno-religijnego o nazwie „Katolickie Radio Fiat”.
Na kolejnych posiedzeniach KRRiT ma rozstrzygnąć pozostałe postępowania koncesyjne na rozpowszechnianie programów radiowych w multipleksach w standardzie DAB+.
W I turze konkursu, zaplanowanej w maju br. dostępne są jeszcze multipleksy w Katowicach i Toruniu.
Na wszystkie lokalizacje wnioski złożyła Wirtualna Polska Media – dotyczy to jej platformy Open.FM oraz Cyfrowy Polsat – na Muzo.FM. Pozostałe wnioski były składane przez małych nadawców radiowych lub podmioty, które dopiero chcą stworzyć rozgłośnię.
Jak już informowaliśmy KRRiT rozstrzygnęła już konkursy w Poznaniu i Rzeszowie oraz Tarnowie. We wtorek KRRiT zadecydowała także, że poznańskim multipleksie pojawią się również Mega Radio, Disco Radio i Radio Nuta.
Będą kolejne konkursy
W II turze konkursu, która wystartuje w IV kwartale br. będą dostępne lokalizacje w Bydgoszczy, Kielcach, Krakowie, Łowiczu, Łodzi, Opolu, Radomiu i Warszawie.
III turę konkursową zaplanowano na 2020 roku i obejmie ona lokalizacje: Gdańsk/Gdynia, Gorzów, Koszalin, Olsztyn, Słupsk, Szczecin, Wałbrzych, Zielona Góra. Natomiast IV wystartuje również w 2020 roku i będzie obejmować: Białystok, Ciechanów, Giżycko, Kalisz, Krosno, Leszno, Lublin, Łomżę, Siedlce i Zamość. Pozostałe bloki częstotliwości znajdą się we Wrocławiu i Warszawie.
W swojej „Strategii Regulacyjnej na lata 2017-2022” KRRiT oceniła, że „dodatkowa oferta programowa w miastach dużej i średniej wielkości wpłynie na poprawę atrakcyjności DAB+, a także zwiększy pluralizm na tych rynkach”.
Liczba radioodbiorników cyfrowych w polskich gospodarstwach domowych systematycznie rośnie. Od 2013 roku ich łączna sprzedaż przekroczyła ponad 100 tys. sztuk.