W związku z podpisaniem umowy przez przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z Instytutem Łączności na przeprowadzenie prac badawczo-rozwojowych w zakresie jednoźródłowych badań telewizji, radia i internetu, instytut ma m.in. prowadzić badania preferencji w zakresie konsumpcji mediów. Będzie się opierać o model panelu telemetrycznego, który bazuje na blisko 2 tys. gospodarstw domowych.
Jak się dowiedzieliśmy, wartość podpisanej umowy wynosi 93 miliony złotych.
Instytut Łączności ma przeprowadzić eksperymenty w zakresie badań skuteczności metod rekrutacji i utrzymania panelu; nowych typów urządzeń telemetrycznych dostępnych na rynku; możliwości automatyzacji pomiaru konsumpcji treści dostępnych w sieciach IP; ma szukać rozwiązań, które zwiększą efektywność rekrutacji; dotyczą możliwości integracji danych z różnych typów paneli badawczych oraz możliwości automatyzacji monitoringu treści audycji.
Podczas ostatniej edycji Forum Gospodarczego w Krynicy we wrześniu br. zespół Telemetrii Polska oraz KRRiT poinformował o uruchomieniu jednoźródłowego pomiaru konsumpcji mediów elektronicznych.
Zapowiedziano wtedy rozpoczęcie budowy prototypu pomiaru na bazie blisko 2 tys. gospodarstw domowych. Umowa zawarta z Instytutem Łączności ma ten proces przyspieszyć.
W Polsce jest kilka firm badających rynek mediów. Oprócz Gemiusa, który tworzy raporty dotyczące internetu, wyniki radia są dostępne w ramach Radio Track Millward Brown, a rynek telewizyjny monitoruje firma Nielsen.
Prace nad jednoźródłowym badaniem mediów pod patronatem KRRiT we współpracy z zespołem Telemetria Polska oraz przedstawicielami rynku trwają od kwietnia 2018 roku.
W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.