Cisza wyborcza w związku z wyborami parlamentarnymi zaczęła się o północy z piątku na sobotę i potrwa w niedzielę do zaplanowanego o godz. 21 końca głosowania. W tym czasie zabronione jest m.in. prowadzenie agitacji na rzecz kandydatów i komitetów startujących w wyborach oraz publikacja wyników sondaży.
W sobotę po południu Komenda Główna Policji przekazała PAP-owi, że jak na razie zanotowano dwa przestępstwa i 43 wykroczenia związane z wyborami. Te pierwsze polegały na publikacji sondaży wyborczych, co stanowi naruszenie art. 500 Kodeksu wyborczego. Grozi za to grzywna wynosząca od 500 tys. zł do 1 mln zł.
Ponadto odnotowano 43 wykroczenia, z których 15 dotyczyło Kodeksu wyborczego – chodzi o 12 przypadków prowadzenia agitacji wyborczej i trzy przypadku umieszczania materiałów wyborczych. Pozostałe 28 incydentów dotyczyło Kodeksu wykroczeń – to dwie kradzieże plakatów wyborczych i 26 przypadków usuwania lub uszkadzania ogłoszeń.
Sondaż na „pasku” w Telewizji wPolsce.pl
W sobotę w godzinach południowych w Telewizji wPolsce.pl wyemitowano na „pasku” wyniki sondażu wyborczego. Zwrócił na to uwagę na Twitterze Patryk Słowik z „Dziennika Gazety Prawnej”. – Telewizja wPolsce.pl łamie ciszę wyborczą, publikując sondażowe wyniki poparcia dla partii politycznych. Jeśli za to nie będzie kary, to trudno wskazać, za co by mogła być – skomentował.
A w której minucie? Bo od dwunastej leci mój program sprzed kilkunastu tygodni o zmianach klimatycznych – spytała publicystka Aleksandra Jakubowska współpracująca z Telewizją wPolsce.pl. – Na pasku – sprecyzował Słowik. – Niestety, wina systemu, który automatycznie pobrał tytuły z wczorajszego portalu wPolityce.pl – wyjaśniła Jakubowska.
– Bardzo możliwe. To na pewno będzie okoliczność łagodząca przy wymierzaniu kary – zaznaczył Patryk Słowik.
Niestety, wina systemu, który automatycznie pobrał tytuły z wczorajszego portalu https://t.co/JTEzWU1I9F
— AJakubowska (@AJakubowska1) October 12, 2019
Według danych Nielsen Audience Measurement we wrześniu br. Telewizja wPolsce.pl zanotowała 0,003 proc. udziału w rynku oglądalności, wobec 0,002 proc. rok wcześniej.
Sondażowe wyniki głosowania zostaną podane zaraz po jego zakończeniu przez Telewizję Polską, Polsat i TVN. Nadawcy wspólnie zamówili badanie exit poll, które Ipsos będzie realizował przed 900 lokalami wyborczymi w całym kraju.