W deklaracji kilkudziesięciu członków Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy wzywa polskie władze do zapewnienia, że media publiczne będą wypełniać swoje ustawowe obowiązki, obejmujące „przedstawianie w sposób pozbawiony uprzedzeń nadchodzących wyborów parlamentarnych w Polsce”.
W dokumencie tym przypomniano, że Polska podjęła zobowiązanie, przyjmując regulacje Rady Europy na temat relacjonowania wyborów przez media (zawarte w Rezolucji 2254 z 2019 roku Zgromadzenia Parlamentarnego o wolności mediów i warunków demokratycznych wyborów). – Uważamy, że media publiczne powinny przestawiać kampanię wyborczą uczciwie i bezstronnie, tak aby wszyscy jej uczestnicy mogli korzystać z wyważonych relacji w mediach. Niezależne badania wykazały, że relacje z niedawnych wyborów w Polsce przez media publiczne takie jak Telewizja Polska były bardzo stronnicze na rzecz rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość – czytamy w dokumencie Zgromadzenia Parlamentarnego RE.
Zwrócono także uwagę, że podczas ostatnich wyborów do Parlamentu Europejskiego Państwowa Komisja Wyborcza poprosiła Krajową Radę Radiofonii i Telewizji o przeprowadzenie monitoringu mediów publicznych podczas kampanii wyborczej. Jednak Krajowa Rada ostatecznie nie zrealizowała tego zadania. – Aktywność TVP przed zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi wskazuje, że media publiczne nadal w sposób bezczelny pozostają propagandowym kanałem partii rządzącej. Ten brak przestrzegania przez Polskę jej zobowiązań podjętych wobec Rady Europy wyrządza szkodę pozycji Polski jako demokratycznego członka Rady Europy – stwierdzili członkowie Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy.
Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku
W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.
W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy – 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.
Wyniki mediów publicznych w 2018 roku
W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.
W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.
W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.