Telewizja Republika chce uruchomić studio w Waszyngtonie

Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny „Gazety Polskiej” i „Gazety Polskiej Codziennie”, prezes Telewizji Republika

W 2018 roku główni akcjonariusze Telewizji Republika utworzyli nową spółkę Poland Daily SA, która ma rozwijać ofertę programową w języku angielskim. Obecnie kanał nadaje pasmo Poland Daily, ale to nie koniec planów. Trwają prace nad uruchomieniem studia w Waszyngtonie – wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl.

Obecnie Telewizja Republika nadaje kilka godzin codziennego pasma w języku angielskim – Poland Daily, w którym znajdują się: program informacyjny, pogoda, biznes, kultura, podróże oraz historia. Newsy w języku angielskim emitowane są po 22.00, 23.00 oraz w nocy.

Spółka Poland Daily SA została założona w 2018 roku przez głównych akcjonariuszy Telewizji Republika, rozpoczęła działalność jako wydawca portalu anglojęzycznego Poland Daily. Ze sprawozdania finansowego firmy wynika jednak, że to nie koniec planów – ma zajmować się także rozwojem oferty programowej w języku angielskim.

Nowa strategia na ten rok zakłada również wprowadzenie do ramówki nowych programów anglojęzycznych, adresowanych do zagranicznej publiczności.

W dokumencie podano, że firma zamierza przy nich korzystać ze wsparcia Polskiej Fundacji Narodowej i firm prywatnych. W planach na ten rok jest również wypracowanie „nowej, długoterminowej strategii rozwoju dla TV Republiki, opartej na zagospodarowaniu nowej niszy rynkowej – ofercie programowej w języku angielskim, kierowanej do widza anglojęzycznego w Polsce i zagranicą”.

Jak wynika z naszych informacji – obecnie trwają prace nad uruchomieniem studia w Waszyngtonie. Wiceprezes Telewizji Republika (oraz redaktor naczelny „Gazety Polskiej” oraz „Gazety Polskiej Codziennie”) Tomasz Sakiewicz w rozmowie z nami komentuje: – Mamy gotową ekipę, możliwości emisyjne, ale musimy przygotować biznesplan i sposób finansowania tej inwestycji -– zapowiada.

Na razie nie chce zdradzać szczegółów projektu, ale twierdzi, że będzie to „zupełnie nowa jakość”. – Dzisiaj już się nie myśli o telewizji czy o medium w kategorii kanału, tylko pewnej emanacji medialnej. W jednych miejscach te kanały się łączą, w innych działa zasada synergii. To wszystko zależy od zapotrzebowania, kanał to tylko sposób emisji. Wiadomo, że internet to podstawa, ale mamy dużo szersze plany – komentuje w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Dodał, że projekt jest na etapie prac, ale ma nadzieję, że w ciągu kilku miesięcy wystartuje. – Pracujemy, aby to było możliwie szybko. Raczej, aby projekt wystartował w ciągu kilku miesięcy. Nie wszystko jednak zależy od nas – zastrzega Tomasz Sakiewicz.

Nad uruchomieniem studia w Waszyngtonie ma pracować przede wszystkim zespół, który zatrudniony jest przy realizacji pasma Poland Daily.

Potrzeba powstania anglojęzycznej telewizji rządowej

W połowie czerwca, podczas spotkania w Spale z członkami Klubów „Gazety Polskiej” premier Mateusz Morawiecki stwierdził, że „to bardzo ważne, żeby była anglojęzyczna telewizja polska, która mówi prawdę o Polsce, polskiej kulturze, polskiej historii, architekturze i naszej gościnności. I taka telewizja powstanie w drugiej naszej kadencji” – zapowiedział szef rządu.

W lipcu br. spytaliśmy Kancelarię Prezesa Rady Ministrów o szczegóły tego projektu.

– Trwają wstępne prace i analizy w przedmiotowej sprawie. Szczegóły dotyczące inicjatywy będziemy przekazywać w miarę rozwoju prac – odpowiedziało Wirtualnemedia.pl Centrum informacyjne Rządu.

Telewizja Republika zamknęła 2018 rok stratą netto w wysokości 2,96 mln zł przy przychodach na poziomie 13,52 mln zł. Ponad połowę wpływów spółki stanowią środki ze sponsoringu. Spółka w tym roku liczy na wzrost wpływów ze sponsoringu i wsparcie spółek Skarbu Państwa. Planuje zrezygnować z pośredników przy sprzedaży reklam internetowych.

Zarząd spółki jest jednoosobowy, funkcję wiceprezesa pełni Tomasz Sakiewicz. Prokurentem spółki i dyrektorem zarządzającym jest Radosław Dobrzyński.

Według danych Nielsen Audience Measurement w czerwcu br. udział Telewizji Republika w rynku oglądalności wynosił 0,028 proc., wobec 0,044 proc. rok wcześniej.