Według sprawozdania finansowego przychody netto Telewizji Polskiej ze sprzedaży produktów zwiększyły się z prawie 1,6 mld zł w 2017 roku do 2,09 mld zł w ub.r., czyli o 31,2 proc. Najbardziej w górę poszły przychody abonamentowe nadawcy – z 621,11 do 980,26 mln zł, a więc o 57,8 proc.
Na zeszłoroczną kwotę złożyło się ok. 386 mln zł z opłat od posiadaczy zarejestrowanych odbiorników i 594 mln zł budżetu państwa w ramach rekompensaty, przyznanej pod koniec 2017 roku, za środki nieuzyskane z abonamentu w latach 2010-2017 wskutek zwolnienia z tej daniny niektórych grup społecznych.
Wiosną br. przyjęto kolejną taką rekompensatę, tym razem 1,26 mld zł za lata 2018-2019. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że 1,12 mld zł dostanie TVP, a pozostała część trafi do Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych.
Sponsoring urósł bardziej niż reklamy
Przychody TVP z emisji reklam w ub.r. wyniosły 791,41 mln zł, co wobec 700,97 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 12,9 proc. Procentowo jeszcze bardziej zwiększyły się wpływy ze sponsoringu – o 23,3 proc. do 120,46 mln zł, co wynika m.in. z tego, że w ub.r. TVP transmitowała piłkarskie mistrzostwa świata i zimowe igrzyska olimpijskie.
Wzrosły też wpływy nadawcy z wszystkich pozostałych najważniejszych źródeł sprzedaży. Przychody z programów poszły w górę z 92,73 do 100,83 mln zł, z licencji – z 55,51 do 59,02 mln zł, z usług – z 18,78 do 30,11 mln zł, z konkursów i loterii SMS-owych – z 3,46 do 3,99 mln zł, a wpływy określone jako pozostałe – z 6,8 do 9,2 mln zł.
Ze zmiany stanu produktów spółka zanotowała w ub.r. 5,53 mln zł, a w 2017 roku – 138,29 mln zł. Natomiast koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby zwiększył się w skali roku z 41,82 do 104,13 mln zł.
Prawie 2,7 tys. etatów, dużo więcej na wynagrodzenia i usługi obce
Koszty operacyjne TVP zwiększyły się w skali roku o 22,8 proc. – z 1,68 do 2,07 mld zł.
Po ponad 300 mln zł spółka wydała w ub.r. w czterech obszarach. I tak koszty usług obcych poszły w górę o 20,4 proc. do 531,82 mln zł, nakłady na wynagrodzenia – o 21,3 proc. do 464,73 mln zł, na zużycie materiałów i energii – o 32,4 proc. do 340,16 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe zwiększyły się o 19,5 proc. do 334,37 mln zł.
Natomiast koszty podatków i opłat wzrosły z 95,28 do 144,51 mln zł, a amortyzacji – ze 170,52 do 189,54 mln zł.
W ub.r. średnie zatrudnienie w Telewizji Polskiej wynosiło 2 687,54 etatów. Najliczniej reprezentowanymi grupami zawodowymi byli pracownicy administracji (607,25 etatów), pracownicy realizacji tv i filmowej (377,15) oraz członkowie zarządu, doradcy, dyrektorzy i kierownicy (339,13). 2030,35 etatów przypadło na siedzibę główną TVP, a 657,19 na jej oddziały terenowe.
W ub.r. z firmą rozstało się 192 pracowników (w tym 49 odeszło na emeryturę lub rentę, a 62 rozwiązały umowy z nadawcą za porozumieniem stron), jednocześnie zatrudniono 301 osób.
Zysk sprzedażowy TVP zwiększył się w skali roku z 91,5 do 134,17 mln zł.
603 mln zł do zapłaty za licencje, 110 mln zł na odpisy
Pozostałe przychody operacyjne nadawcy wzrosły z 27,09 mln zł w 2017 roku do 36,48 mln zł w ub.r. W tej drugiej kwocie 10,57 mln zł stanowił zysk z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych (m.in. nieruchomości), natomiast przychody z dotacji zwiększyły się z 2,64 do 3,9 mln zł.
Z drugiej strony pozostałe koszty operacyjne poszły w górę z 94,15 do 155,6 mln zł. Zaważył na tym wzrost z 44,54 do 109,59 mln zł odpisów aktualizujących wartość aktywów niefinansowych. W zeszłorocznej kwocie 107,67 mln zł dotyczyło wartości zapasów, a 1,92 mln zł – wartości należności.
W konsekwencji zysk operacyjny TVP zmalał z 24,43 do 15,04 mln zł.
W sprawozdaniu nadawca podał, że w ostatnich latach zawarł długoterminowe umowy zakupu licencji na filmy i inne treści, m.in. transmisje sportowe. Na koniec ub.r. przyszłe zobowiązania w tym zakresie wynosiły 603,49 mln zł, z czego 264,74 mln zł jest do zapłaty w br., a 338,75 mln zł w latach 2020-2029.
W ostatnim okresie najwięcej mówiło się o zakupie przez TVP praw do transmisji piłkarskiej Ekstraklasy. Publiczny nadawca wspólnie z nc+ w grudniu podpisał umowę na najbliższe dwa sezony, będzie pokazywał po jednym meczu z każdej kolejki. Według nieoficjalnych informacji TVP będzie za to płacić ok. 40 mln zł rocznie, a także ponosić część kosztów produkcji transmisji.
350 mln zł pożyczki, mniejsza pula obligacji
Przychody finansowe TVP zwiększyły się rok do roku z 8,79 do 11,73 mln zł, przy czym wpływy z odsetek zmalały z 6,02 do 4,95 mln zł. Na koniec 2017 roku, zaraz po otrzymaniu pierwszej transzy rekompensaty abonamentowej, firma miała na rachunkach i lokatach aż 183,28 mln zł, natomiast na koniec ub.r. było to 22,21 mln zł.
Z kolei koszty finansowe nadawcy minimalnie zmalały – z 24,48 do 24,39 mln zł, przy czym wartość zapłaconych odsetek wzrosła z 14,52 do 18,37 mln zł. Koszty odsetek od pożyczek poszły w górę z 2,42 do 13,37 mln zł, a te od obligacji zmalały z 9,56 do 2,37 mln zł.
W połowie 2016 roku Telewizja Polska wyemitowała czteroletnie obligacje, które kupił Bank Gospodarstwa Krajowego. Z sprawozdaniu podała, że w ub.r. wykupiła wszystkie te obligacje za 140 mln zł. Natomiast pod koniec grudnia wyemitowała kolejne papiery dłużne – o wartości 45 mln zł, na 12 miesięcy.
Z kolei w lipcu 2017 roku nadawca uzyskał od Skarbu Państwa 800 mln zł limitu pożyczkowego, z którego może korzystać w kolejnych transzach do końca br. Do końca ub.r. wziął dwie raty pożyczki w łącznej kwocie 350 mln zł, ma ją spłacić w latach 2019-2023.
Na koniec ub.r. z tytułu kredytów i pożyczek firma miała 121,87 mln zł zobowiązań krótkoterminowych i 235,94 mln zł długoterminowych, wobec odpowiednio 13,4 i 337,58 mln zł rok wcześniej.
Zysk brutto TVP zmalał z 8,73 mln zł w 2017 roku do 2,39 mln zł w ub.r., natomiast zysk netto wzrósł z 563,8 tys. zł do 3,49 mln zł. Zeszłoroczny zysk zostanie przeznaczony na kapitał zapasowy.
Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku
W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.