Grupa Stonewall ogłosiła program piątej edycji festiwalu Poznań Pride Week, wydarzenie 2019 rozpocznie się 29 czerwca i potrwa do 6 lipca. Oprócz XVI Marszu Równości w Poznaniu w ramach akcji odbędzie się kilkadziesiąt wydarzeń poruszających problemy społeczności LGBT+.
Organizatorzy zbierają także pieniądze, by sfinansować marsz, promując zbiórkę crowdfundingową spotem w formie programu informacyjnego „Doniesienia”, zawierającego bezpośrednie cytaty z reportaży Telewizji Polskiej na tematy LGBT+. W kampanii występuje aktorka i reżyserka Joanna Drozda.
– Może się to wydawać nieprawdopodobne, ale nasz tegoroczny spot składa się w dużej części z autentycznych cytatów z reportaży Telewizji Polskiej na temat LGBT+. Przed rozpoczęciem produkcji obejrzeliśmy ich bardzo dużo. Po takiej sesji mocno bolała nas głowa, ale scenariusz praktycznie napisał się sam – tłumaczy Mateusz Sulwiński z Grupy Stonewall.
Paski informacyjne na podstawie nagłówków prawicowych portali
W spocie znalazły się również paski informacyjnej, które są cytatami z nagłówków prawicowych portali informacyjnych.
– Nie jesteśmy w stanie wygrać z teatrem kłamstw i nienawiści, jaki stosuje wobec nas telewizja publiczna. Możemy go jednak obśmiać – komentuje Mateusz Sulwiński.
W rozmowie z Wirtualnemedia.pl dodaje: – Media publiczne od kilku lat szkodą społeczności LGBT+, siejąc dezinformację i manipulując faktami. Na antenie przytacza się pseudonaukowe bzdury, ukrywa się informacje o agresywnych protestach w trakcie marszów równości, albo cytuje homofobiczne wypowiedzi jako pełnoprawny i akceptowalny element debaty publicznej. TVP to moloch, nie wygramy z nim. Nie jesteśmy w stanie tego zmienić, ale możemy to wyśmiać – uważa.
Podkreśla również, że „cytowanie materiałów medialnych jest dozwolone, a organizacja nie wykorzystuje żadnych prawnie chronionych znaków czy treści”.
– Nie widzimy powodów do niepokoju – stwierdza, pytany o ryzyka naruszenia dóbr osobistych publicznego nadawcy.
W programie wydarzenia przewidziano m.in. występ AJA, gwiazdy programu telewizyjnego „Rupaul’s Drag Race“, imprezę uliczną na poznańskim Starym Mieście, pokazy filmów (m.in. „Mów mi Marianna“), pokazy wyprodukowanego przez Grupę Stonewall spektaklu „Michaś“ oraz warsztaty psychologiczne.
Odbędzie się również nabożeństwo ekumeniczne prowadzone przez kapłana Reformowanego Kościoła Katolickiego.
Marsz finansowany częściowo z crowdfundingu
Grupa Stonewall częściowo marsz sfinansuje ze zbiórki w internecie, jaką zorganizowała za pośrednictwem serwisu Pomagam.pl. Docelowa kwota to 35 tys. złotych, w poniedziałek po południu udało się zebrać ponad 4,5 tys. złotych.
Organizatorzy podają, że pewną część kosztów związanych z organizacją Poznań Pride Week 2019 pokryją samodzielnie ze składek członkowskich, wpłat od sponsorów oraz z działalności komercyjnej – prowadzą sklep z gadżetami opatrzonymi symbolem tęczy. To jednak nadal za mało, aby sfinansować cały festiwal.
Jak przekazał nam Mateusz Sulwiński z Grupy Stonewall, zbiórka pokryje ok. połowę kosztów organizacji wydarzenia. Pozyskane środki mają zostać przeznaczone na organizację Marszu Równości z trzema platformami muzycznymi, zorganizowanie pikniku przedmarszowego z muzyką, strefą gastronomiczną i strefą dla dzieci, wywieszenie tęczowych flag na ulicach Poznania, opłacenie przejazdów i noclegów osób prowadzących warsztaty, artystów i prelegentów, działania promocyjne, stworzenie transparentów, banerów i flag marszowych.
Nowoczesna z klipem parodiującym „Wiadomości”
Grupa Stonewall w swoim spocie nie wykorzystała autentycznej oprawy, ani nazwy „Wiadomości” – inaczej niż parę lat temu Nowoczesna, wobec której TVP sugerowała podjęcie działań prawnych.
W 2016 roku Nowoczesna udostępniła przygotowany przez satyryka Jacka Fedorowicza spot parodiujący „Wiadomości” TVP1.
10-minutowy klip składał się z czołówki programu informacyjnego TVP1, zapowiedzi materiałów prezentowanych przez Krzysztofa Ziemca oraz wypowiedzi polityków Prawa i Sprawiedliwości: Beaty Szydło, Jarosława Kaczyńskiego, Antoniego Macierewicza i Witolda Waszczykowskiego, a także prezesa TVP Jacka Kurskiego. Pod wszystkie osoby głos podłożył satyryk Jacek Fedorowicz, prześmiewczym tonem opisując absurdalne komentarze do ostatnich wydarzeń politycznych i poglądów wyrażanych przez polityków PiS.
Telewizja Polska nie odniosła się wtedy do kwestii podjęcia działań prawnych w sprawie spotu, ale negatywnie oceniła go Marzena Paczuska, ówczesna szefowa „Wiadomości”, a obecnie członkini zarządu TVP.