„Gazeta Wyborcza” (Agora) w 30. rocznicę wyborów czerwcowych ukazała się dziś z nową makietą. Za projekt odpowiada grafik Jacek Utko. Zmiany to m.in. wyraźny podział treści, uspójnienie sekcji i dodatków, powiększona, prostsza czcionka, większe przestrzenie i lepiej eksponowane fotografie. Zmiany czekają też wydania lokalne – jedno wspólne będą miały Toruń, Bydgoszcz i Olsztyn.
W nowej makiecie dziennik będzie miał wyraźny podział treści: początek to część newsowa, czyli działy: Polska, Świat i Ekonomia oraz specjalna sekcja Temat Dnia (omawiany w komentarzach, cytatach i opiniach rozmówców). Druga część to działy: Opinie, Kultura, Nauka i Reportaż, w których będzie więcej dłuższych form dziennikarskich. Autorzy komentarzy, felietonów i opinii będą przedstawiani rysunkowym portretem.
– „Gazeta Wyborcza” będzie mieć szatę graficzną premium, odpowiednią do jakości swoich treści. Chciałem, aby jej makieta była bardziej spójna, by wszystkie sekcje i tygodniki wyglądały jak z jednej rodziny. Oczywiście „Wyborcza” powinna też być nowoczesna i używać nowoczesnych rozwiązań graficznych, ale z konserwatywnym rysem, charakterystycznym dla prasy wysokiej jakości – wyjaśnia Jacek Utko.
Zmiany graficzne i wydawnicze nie ominą wydań lokalnych „Wyborczej”. Piątkowe magazyny lokalne, które ukazują się w 20 miastach, od 7 czerwca będą połączone z dodatkiem kulturalnym „Co Jest Grane 24” (jedynie w Warszawie będzie on nadal odrębnym dodatkiem). – Nowy layout okładek piątkowych tygodników umożliwi redaktorom większą swobodę i lepszą ekspozycję tematów newsowych. Zmieni się charakter strony 2. Ludzie i Opinie, na której w atrakcyjnej formie graficznej publikowane będą komentarze, recenzje, listy i sylwetki. Natomiast sekcja z dłuższymi formami, m.in. reportażami i wywiadami, będzie ukazywała się pod hasłem „Tygodnik Reporterów” – mówi Mikołaj Chrzan, szef redakcji lokalnych „Gazety Wyborczej”.
Zmienią się także zasięgi kilku dodatków lokalnych ukazujących się od poniedziałku do czwartku: od 4 czerwca informacje ze Szczecina będą ukazywały się z wiadomościami trójmiejskimi (do tej pory znajdowały się w wydaniu poznańskim), wydanie podlaskie zostanie połączone z lubelskim (dotąd ukazywało się z wiadomościami z woj. warmińsko-mazurskiego). Wspólne wydanie lokalne będą miały: Olsztyn, Toruń i Bydgoszcz.
Codziennie poza sobotami na łamach „Wyborczej” pojawi się też sekcja Poradnik, zawierająca np. informatory o zmianach w prawie, edukacji czy systemie emerytalnym. W czwartki Poradnik będzie miał charakter konsumencki, a w piątek zajmie cztery strony i będzie poświęcony tematyce zdrowotnej (zastąpi „Tylko Zdrowie”). Nową makietę będą miały także tygodniki: „Duży Format”, „Ale Historia”, „Mój Biznes”, „Nasza Europa” i „Magazyn Świąteczny”.
Za nowy layout odpowiada znany grafik Jacek Utko, który pracował nad szatami graficznymi kilkudziesięciu dzienników na całym świecie, w tym m.in. amsterdamskiego „Het Parool” i belgijskiego „De Morgen”. Projektowane przez niego media pięciokrotnie zdobyły tytuł World’s Best-Designed Newspaper i trzykrotnie nagrodę European Newspaper of the Year (ostatnio w listopadzie). Jak mówił, przygotowanie nowej makiety „GW” traktuje jako „zwieńczenie” swojej pracy.
Nową makietę „GW” zapowiadano już pod koniec 2018 roku. Ostatnia gruntowna zmiana szaty graficznej „GW” była przeprowadzona w 2006 roku. Makietę projektował wówczas hiszpański zespół Cases i Associats.