W sondażu CBOS 58 proc. osób stwierdziło, że informacje o wydarzeniach z kraju i ze świata czerpie głównie z telewizji (najczęściej wybierają ją starsi ludzie). Internet jest takim źródłem dla 27 proc. respondentów (zwłaszcza młodych), radio – dla 9 proc., a prasa – zaledwie dla 2 proc.
TVP najpopularniejsza, Polsat dla widzów o poglądach centrowych
Oglądanie informacji i publicystyki przynajmniej w jednej stacji Telewizji Polskiej zadeklarowało 63 proc. osób. W przypadku Polsatu i Polsat News jest to 62 proc., a TVN i TVN24 – 57 proc.
Jeśli chodzi o konkretne kanały, to w Polsacie treści informacyjne i publicystyczne śledzi 54 proc. respondentów, w TVP1 – 53 proc., w TVN – 48 proc., w TVP2 – 39 proc., w TVP Info – 36 proc., w TVN24 – 32 proc., a w Polsat News – 28 proc.
Natomiast jako źródło samych informacji o wydarzeniach w kraju i za granicą 22 proc. Polaków wskazało programy informacyjne TVP1, 19 proc. – TVN, 15 proc. – Polsat, 13 proc. – TVN24, a 10 proc. – TVP Info.
Te preferencje są związane z poglądami politycznymi i poparciem dla konkretnych partii. Informacje i publicystykę w TVP oglądają głównie osoby identyfikujące się z prawicą, w stacjach TVN – z lewicą, a w Polsacie – ludzie o poglądach centrowych.
– W potencjalnych elektoratach partyjnych programy informacyjne TVN częściej wybierają wyborcy PO i PSL, a TVN24 – wyborcy PO. Z kolei na programy w telewizji publicznej najczęściej decydują się zwolennicy PiS. Natomiast Wydarzenia i inne programy Polsatu równie często wybierane są przez zwolenników PiS i PO, a relatywnie najczęściej przez sympatyków ruchu Kukiz’15 i Wiosny – opisano w raporcie CBOS.
Maleje wiarygodność wszystkich nadawców, TVP i TV Trwam z przewagą negatywnych opinii
Programy informacyjne i publicystyczne w TVP za mało wiarygodne uznaje 38 proc. osób (zdecydowanie – 26 proc., a raczej – 12 proc.), wobec 31 proc. respondentów o przeciwnych zdaniu (15 proc. zdecydowanie, a 16 proc. raczej).
W skali dwóch lat odsetek Polaków nieufających pod tym względem publicznemu nadawcy wzrósł o 6 pkt proc., a tych ufających – zmalał o 3 pkt proc. Natomiast w 2012 roku respondentów krytycznie oceniających TVP w tym zakresie było zaledwie 12 proc., a tych mających pozytywne zdanie – 50 proc.
Zmalała też wiarygodność informacji i publicystyki w TVN i Polsacie, przy czym w przypadku obu nadawców nadal ocen pozytywnych jest więcej niż negatywnych. TVN-owi nie ufa pod tym względem 29 proc. Polaków (17 proc. zdecydowanie), o 6 pkt proc. więcej niż w 2017 roku, natomiast ufa – 32 proc. (po spadku o 8 pkt proc. w skali dwóch lat).
Polsat jako niewiarygodny co do informacji i publicystyki uznaje 19 proc. respondentów (tylko 7 proc. zdecydowanie), a jako godny zaufania – 34 proc. (12 proc. zdecydowanie). W porównaniu z 2017 rokiem udział tych pierwszych opinii wzrósł o 2 pkt proc., a tych drugich – spadł o 4 pkt proc.
Opinii o wiarygodności treści informacyjnych i publicystycznych w TVP nie ma 11 proc. Polaków. W przypadku TVN jest to 17 proc., a Polsatu – 20 proc.
Natomiast o Telewizji Trwam w tym kontekście nie chce wypowiadać się aż 70 proc. respondentów. 14 proc. uważa stację za niewiarygodną (11 proc. zdecydowanie), a 11 proc. za godną zaufania (6 proc. zdecydowanie)
Ocena wiarygodności telewizyjnych programów informacyjnych i publicystycznych pic.twitter.com/LhwQI8ERy6
— CBOS (@CBOS_Info) 27 maja 2019
Coraz więcej Polaków uważa media za stronnicze
56 proc. respondentów oceniło, że większość mediów w Polsce nie zachowuje bezstronności, natomiast przeciwną opinię wyraziło 27 proc. (o 5 pkt proc. mniej niż w 2017 roku).
80 proc. zgodziło się ze stwierdzeniem, że przekazy w różnych mediach o tych samych wydarzeniach są tak różne, że nie wiadomo, gdzie podano prawdę. Jednocześnie 92 proc. osób oceniło, że aby wyrobić sobie zdanie na temat bieżących wydarzeń, należy korzystać z różnych źródeł informacji.
Sondaż został zrealizowany przez CBOS od 4 do 11 kwietnia br. metodą wywiadów bezpośrednich (face-to-face) wspomaganych komputerowo (CAPI) na liczącej 1064 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.
Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/38-proc-polakow-nie-wierzy-informacjom-i-publicystyce-w-tvp-polsat-najbardziej-wiarygodny