Grupa Agora, wydawca m.in. „Gazety Wyborczej”, gazeta.pl, wyborcza.pl, ale i biznesów z zakresu rozrywki, technologii i gastronomii w lutym br. poinformowała, że wspólnie z SFS Ventures przejęła Grupę Eurozet – sama nabyła 40 proc. udziałów za który zapłaciła ok. 130,7 mln złotych, ale będzie miała możliwość nabycia kolejnych akcji do 2022 roku.
W komunikacie, w którym poinformowano o transakcji zastrzeżono, że przejęcie przez Agorę 40 proc. akcji nie będzie wymagało zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ bada tego typu transakcje pod względem koncentracji kapitału w ręku jednego właściciela w konkretnym segmencie rynku.
Jednak UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie przejęcia przez Agorę pakietu mniejszościowego Eurozetu. Marek Niechciał, prezes urzędu zapowiedział, że jeśli Agora miała zgłosić wniosek o koncentrację, a tego nie zrobiła, grozi jej i SFS Ventures kara do 10 proc. obrotu.
To postępowanie wyjaśniające, czyli prowadzone w sprawie, a nie przeciwko spółce. Oznacza to, że nie są formułowane zarzuty w odniesieniu do przedsiębiorców ani osób zarządzających. W postępowaniach wyjaśniających nie ma też stron a przedsiębiorcom nie przysługuje prawo wglądu do akt sprawy.
Podczas ostatniej konferencji wynikowej Agory za I kwartał br. członkini zarządu Agory, Anna Kryńska-Godlewska poinformowała, że UOKiK nadal nie zajął stanowiska w tej sprawie.
– UOKiK zgłosił się do Agory z prośbą o przedstawienie dokumentacji i informacji. Pod koniec kwietnia dokumenty i nasze odpowiedzi zostały wysłane do prezesa UOKiK-u. W tej chwili czekamy na procedowanie i dalsze pytania, jeżeli jakiekolwiek będą. Chcieliśmy zaznaczyć, że to postępowanie w sprawie, a nie przeciwko. W związku z tym czekamy na rozwój wypadków – poinformowała Anna Kryńska-Godlewska.
Grupa Agora posiada udziały w nadawcy Radia TOK FM, a także stacje Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda i Rock Radio.
Plany kolejnych inwestycji
W połowie ub.r. Agora ogłosiła strategię na lata 2019-2022, zapowiedziała m.in. do 930 mln zł na inwestycje, w tym ok. 500 mln zł na akwizycje. We wrześniu podała, że za 4,4 mln euro kupi 25 proc. akcji czeskiej spółki ROI Hunter oferującej platformę marketingową umożliwiającą firmom z branży e-commerce promowanie i sprzedaż produktów za pośrednictwem Google’a i Facebooka.
Helios w ub.r. zainwestował w spółkę Foodio Concepts, która zaczęła uruchamiać lokale Papa Diego z potrawami meksykańskimi i Van Dog z hot-dogami. Natomiast w kwietniu br. uzyskał zgodę UOKiK-u na inwestycję w sieć burgerowni PasiBus.
Jednocześnie Agora poinformowała o zamknięciu do połowy br. swoich drukarni w Tychach i Pile, uzasadniając to spadkiem ich obrotów wynikającym z mniejszego zapotrzebowania na druk w technologii coldset. Po osiągnięciu porozumienie ze związkami zawodowymi przeprowadziła tam w kwietniu zwolnienia grupowe, w ramach których pożegnała się z maksymalnie 153 pracownikami.
Z kolei w połowie marca br. firma wraz ze swoimi spółkami zależnymi AMS i Helios zaczęła negocjacje z konsorcjum banków dotyczące kredytu o wartości do 500 mln zł.
Zarząd Agory pytany przez Wirtualnemedia.pl o finansowanie inwestycji podczas konferencji wynikowej Grupy za I kwartał skomentował: – Jesteśmy tak, jak ogłosiliśmy – w trakcie negocjacji z konsorcjum banków. W tym zakresie nic się nie zmieniło. Aby zapewnić sobie spokojny przebieg tych negocjacji, podpisaliśmy aneks przedłużający obowiązującą umowę do końca sierpnia. W naturalny sposób to wyznacza nam termin finału rozmów. Spodziewamy się jednak, że finał nastąpi znacznie wcześniej – skomentował Grzegorz Kania, członek zarządu spółki.
Członkini zarządu, Agnieszka Sadowska dodała, że zarząd nie chce zdradzać szczegółów, ale trwają rozmowy na temat nowych inwestycji.
– Robimy przegląd rynku w segmentach, w których wskazywaliśmy wcześniej – w naszej strategii: w e-commerce, rozrywce dla dzieci i gastronomii. Wszelkie inwestycje, które będą nas wzmacniać w segmentach, w których działamy – także nas interesują. To też outdoor, rynek radiowy, nie zwalniamy tempa – podkreśliła.
W minionym kwartale grupa kapitałowa Agora zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych netto o 10,9 proc. do 308,4 mln zł, 37,9 mln zł zysku EBITDA oraz 3,4 mln zł straty netto. Zwiększyły się jej przychody w kinach Helios, ze sprzedaży „Gazety Wyborczej”, a zmalały w pionach internetu, radia i druku.