Dyrektor Telewizyjnej Agencji Informacyjnej Jarosław Olechowski kolejny raz zarzucił TVN24 kopiowanie rozwiązań z nowego studia TVP Info, zaznaczając, że konkurent robi to „dość nieudolnie”. – Trudno jest skopiować coś, co wymyśliło się samemu i robi od 7 lat – skomentował Maciej Słomczyński, szef projektów specjalnych w TVN24.
– Nadal TVN24 próbuje kopiować rozwiązania ze studia TVP Info – najnowocześniejszego w Europie. Ale jak widać robicie to Państwo dość nieudolnie – stwierdził Jarosław Olechowski na Twitterze w środę po południu.
Do wpisu dodał grafiki z podobnymi ujęciami ze studiów obu stacji pokazującymi, jak prezenterzy przy pomocy ściany monitorów łączą się jednocześnie z kilkoma reporterami będącymi w różnych miejscach. Tematem w obu kanałach było ostrzeżenie przed burzami i ulewami, które spowodowały duże szkody w południowej Polsce.
Do wpisu Jarosława Olechowskiego szybko odnieśli się dziennikarze i menedżerowie związani z Grupą TVN. – Trudno jest skopiować coś co wymyśliło się samemu i robi od 7 lat – napisał Maciej Słomczyński, obecnie szef projektów specjalnych w TVN24, związany z tą stacją od 14 lat (wcześniej był w niej m.in. producentem).
– Od siedmiu lat tak kopiujemy, od siebie – stwierdziła Beata Biel, szefowa Konkret24.tvn24.pl. – Rzadkie połączenie bezczelności z brakiem kindersztuby. I to wszystko za pieniądze podatnika – skomentował wpis Olechowskiego Konrad Piasecki, dziennikarz TVN24.
Według danych Nielsen Audience Measurement w kwietniu br. TVN24 zanotował 294 022 widzów średniej oglądalności minutowej i 4,64 proc. udziału w rynku oglądalności, a TVP Info – 218 168 widzów i 3,44 proc. udziału.
Nowe studio TVP Info od listopada ub.r.
Programy z nowego studia TVP Info są nadawane od 6 listopada ub.r., jednocześnie odświeżono oprawę stacji. W 230-metrowej przestrzeni oprócz ściany monitorów zainstalowano m.in. 10 kamer (z których część jest sterowana zdalnie) i 100-calowy dotykowy ekran multimedialny.
– Jest to najlepsze studio w Polsce, które wyróżnia się z jednej strony nowoczesną, a z drugiej – konserwatywną formą. Zachowaliśmy wszystko co było dobre w dawnym TVP Info, a wyeliminowaliśmy to co nam przeszkadzało. Obiekt posiada ogromne możliwości graficzne i wizualizacyjne – podkreślał prezes Telewizji Polskiej Jacek Kurski. Przygotowanie studia kosztowało ok. 16 mln zł, z czego 12 mln zł przeznaczono na nowy sprzęt.
Już na początku stycznia br. Jarosław Olechowski zarzucił TVN24, że naśladuje rozwiązania realizatorskie z nowego studia TVP Info. – TVN24 gratuluję czerpania inspiracji od najlepszych. Choć nad kadrami w Państwa stacji jeszcze należy popracować 😉 – napisał na Twitterze, dodając podobne ujęcia ze studiów obu kanałów.
Niektórzy dziennikarze zwrócili mu uwagę, że w studiu TVN24 ścianę z ekranami zainstalowano już jesienią 2012 roku. – Nie chodzi o sam wideowall (choć ten tvnu jest w przestarzałej technologii, a TVP Info ma najnowocześniejszy w Europie w standardzie 4K). Chodzi o sposób kadrowania. Zmienili żeby pokazać że też mają ścianę wideo. Korygują też oprawę – stwierdził Olechowski.
– Szanowny Panie Redaktorze przecież wszyscy widzą, że zmieniliście sposób kadrowania i wprowadzacie korekty w oprawie. To nic złego, że czerpiecie z dobrego wzoru 🙂 – napisał do Konrada Leśkiewicza, wydawcy w TVN24. – Ja też lubię żartować – skomentował Leśkiewicz.
„Wiadomości” też z nowym studiem
Od 12 maja „Wiadomości” są nadawane z nowego studia i mają nową oprawę wizualno-muzyczną. W programie zaczęto też stosować nowe rozwiązania technologiczne: tzw. wirtualne okno i rozszerzoną rzeczywistość. W pierwszym wydaniu pokazano, jak do studia wlatuje wirtualny śmigłowiec policji, a w kolejnych zaprezentowano w podobny sposób bolid Formuły 1 i trąbę powietrzną.
– To jest rewolucyjna zmiana scenografii studia oraz oprawy graficznej i muzycznej naszego sztandarowego programu informacyjnego. W ostatnim czasie zmodyfikowaliśmy formułę „Wiadomości”, w której zdynamizowaliśmy sposób przedstawiania newsów, a także zwiększyliśmy częstotliwość łączeń na żywo z naszymi reporterami z miejsc w których dzieją się najważniejsze wydarzenia w Polsce i na świecie. Teraz do tego dodajemy supernowoczesne studio oraz supernowoczesne technologie graficzne – mówił portalowi Wirtualnemedia.pl Jarosław Olechowski.
Za przygotowanie i serwisowanie przez 21 miesięcy nowej oprawy „Wiadomości” odpowiada firma Platige Image, w ramach umowy z TVP otrzyma za to minimum 5,6 mln zł (dokładnej kwoty nie podano).
Telewizja Polska promowała nowe studio i oprawę „Wiadomości” jako rewolucyjną zmianę technologiczną. Tymczasem w mediach skocznościowych pojawiła się grafika pokazująca, że rozwiązania wprowadzone właśnie w studiach TVP Info i „Wiadomości” pojawiły się już w stacjach TVN24. W przypadku „Wiadomości” chodzi o wizualizacje ze śmigłowcem (w 2017 roku w studiu TVN24 BiS pojawił się w takiej formie samolot) i słupkami poparcia dla partii politycznych (taką animację pokazano w wieczorze wyborczym TVN24 już w 2005 roku).
– Kilka osób przysłało mi dziś tę grafikę. Ciekawa sprawa – stwierdził na Twitterze Maciej Słomczyński.
Według danych Nielsen Audience Measurement w kwietniu br. główne wydanie „Faktów” w TVN i TVN24 BiS miało przeciętnie 2,92 mln widzów, a główne wydanie „Wiadomości” w TVP1 i TVP Info – 2,41 mln.