Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji do końca maja br. ma ustawowy obowiązek przekazania sprawozdania ze swojej działalności za poprzedni rok prezydentowi, premierowi oraz marszałkom Sejmu i Senatu RP.
Organ nie złożył jeszcze dokumentu ze swojej działalności, z naszych informacji wynika, że zrobi to w ostatnich dniach maja.
Sprawozdanie KRRiT z działalności zawiera zwykle informacje o sposobie wykonania wszystkich ustawowych zadań organu, w tym m.in. uzgadniania planów finansowo-programowych i przedsięwzięć, w związku z realizacją zadań misyjnych przez nadawców publicznych.
W dokumencie znajdują się zapisy dotyczące preferencji programowych, które ustala KRRiT wspólnie z nadawcami czy kontroli wykorzystania środków abonamentowych, a także o rekompensacie, jaką otrzymały media publiczne w zeszłym (ale i w tym) roku, czyli o zwrocie pieniędzy w związku z ustawowym zwolnieniem niektórych grup społecznych z obowiązku płacenia za abonament RTV.
Sprawozdanie zawiera także najważniejsze informacje o monitorowaniu programów linearnych i usług na żądanie (tzw. VoD), m.in. pod względem stosowania zabezpieczeń technicznych, w celu ochrony małoletnich przed dostępem do treści zagrażających ich rozwojowi fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu.
Krajowa Rada wykazuje również postępowania sprawdzające, jakie prowadziła w zakresie skarg i wniosków, składanych przez i na nadawców.
Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawozdaniu za zeszły rok, jaki złoży Krajowa Rada, pojawiły się informacje o jej dochodach – w wysokości 38 mln 608 tys. zł; wydatkach rzędu 26 mln 389 tys. zł (w tym roku doszły także wydatki na prac nad tzw. jednoźródłowym badaniem mediów). Czynsz za wynajmowanie siedziby przy Skwerze kardynała Stefana Wyszyńskiego wyniósł 2 mln 149 tys. zł za rok.
Dla porównania, wpływy z tytułu działalności Rady wyniosły w 2017 roku ponad 24,1 mln zł, a jej wydatki – ponad 24,6 mln zł.
Ponad 2 tys. skarg na nadawców
Regulator ma także obowiązek zawrzeć w swoim sprawozdaniu informację o skargach, jakie zostały skierowane do organu na nadawców – zarówno publicznych, jak i komercyjnych. Łącznie do KRRiT wpłynęły 2093 wystąpienia (w tym 76 nie należało do kompetencji KRRiT i przekazano je właściwym instytucjom). Najwięcej skarg dotyczyło programu telewizyjnego i radiowego (69 proc.). Spośród skarg dotyczących programu, 30 proc. stanowiły publicystykę, 23 proc. – informację, 22 proc. dotyczyły ochrony małoletnich; 10 proc. wulgaryzmów, 4 proc. – przekazów handlowych, a 11 proc. – pozostałych.
KRRiT wydała także 6 decyzji o nałożeniu kar finansowych, które wynikały z przekroczenia przez nadawców ram czasowych reklam oraz z nieprzestrzegania zasad ochrony małoletnich.
Nie udało nam się dowiedzieć, ile spośród wszystkich skarg dotyczyło Telewizji Polskiej, a ile TVN-u oraz Polsatu. Z naszych wcześniejszych informacji wynikało, że tylko w pierwszych pięciu miesiącach do KRRiT wpłynęło 228 skarg na treści prezentowane w programach Telewizji Polskiej, 51 na audycje w stacjach Grupy TVN oraz 6 na treści nadawane w Polsacie.
Zgodnie z procedurą, KRRiT po otrzymaniu skargi zwraca się do nadawcy o nagranie programu i prosi o przedstawienie stanowiska w sprawie zastrzeżeń widzów. Potem regulator decyduje czy zakończyć sprawę, czy prowadzić dalsze działania, które mogą skończyć się ukaraniem nadawcy lub wezwaniem go do przestrzegania Ustawy o radiofonii i telewizji.