4 czerwca „Gazeta Wyborcza” z nową makietą

„Gazeta Wyborcza” (Agora) 4 czerwca zmieni szatę graficzną. Premiera została wybrana nieprzypadkowo, będzie połączona z obchodami 30. rocznicy wyborów czerwcowych.

Za nowy layout odpowiada znany grafik Jacek Utko. Pracował nad szatami graficznymi dla kilkudziesięciu dzienników na całym świecie, w tym m.in. dla amsterdamskiego „Het Parool” i belgijskiego „De Morgen”. Nową makietę „GW” zapowiadano już pod koniec 2018 roku. Wtedy była mowa o zmianie w połowie 2019 roku. – Planujemy start 4 czerwca – mówi Jerzy B. Wójcik, wydawca „Gazety Wyborczej”.

– Obecny layout jest anachroniczny, to siermięga. Zestarzał się – mówi Kasper Skirgajłło-Krajewski, były dyrektor artystyczny m.in. „Przekroju” i „Dziennika Gazety Prawnej” (obecnie projektuje wystawy). Jak dodaje, „Wyborczej” być może wcześniej nie zależało na zmianie makiety, bo „ma swój standardowy elektorat”. – Renoma gazety wymaga, żeby miała layout najwyższej klasy. Czy to wpłynie na sprzedaż i nowych klientów? Zasadniczo nie. Są ludzie, którzy będą ją zawsze czytać, niezależnie od jej formy graficznej – podkreśla.

– Każdy projekt pod wpływem wykorzystania przez osoby niebędące jego autorami ma tendencję, żeby się degradować. To normalny proces – mówi dr Marek Knap, dyrektor artystyczny Edipresse Polska. – Layout „Wyborczej” jest zdegradowany dość mocno, to ostatni gwizdek na zmiany – uważa. Degradacją nazywa m.in. nietrzymanie się książki stylu. – Każdy może być twórcą. Ludzie do tej pory wyłącznie piszący, redagujący, mają coraz ważniejszy głos w sprawach wizualnych. To nie zawsze ma dobry efekt – zaznacza Knap.

Jacek Utko nie chciał komentować projektu przed jego ukazaniem się. Projektowane przez niego media pięciokrotnie zdobyły tytuł World’s Best-Designed Newspaper i trzykrotnie zdobywały nagrodę European Newspaper of the Year (ostatnio w listopadzie). Przygotowanie nowej makiety „GW” traktuje jako „zwieńczenie” swojej pracy.

Ostatnia gruntowna zmiana szaty graficznej „GW” była przeprowadzana w 2006 roku. Makietę projektował wówczas hiszpański zespół Cases i Associats.

Z okazji swoich 30. urodzin „Gazeta Wyborcza” wyda dziś magazyn „1989”, który przypomni życie codzienne w Polsce schyłku lat 80. Specjalne wydanie w objętości 140 stron dostępne będzie przez trzy miesiące w cenie 16,99 zł.