Agora, wspólnie z czeską spółką SFS Ventures kupiła pod koniec lutego br. Grupę Eurozet, nadawcę m.in. Radia Zet. Początkowo ma nabyć 40 proc. udziałów, ale do 2022 roku będzie mogła przejąć 100 proc. pakiet akcji. Agora zapłaci 130,7 mln zł za 40 proc. udziałów Eurozetu. Pozostałe 60 proc. udziałów trafiło do SFS Ventures, w której udziały ma pośrednio amerykański fundusz Media Development Investment Fund, mniejszościowy akcjonariusz Agory.
Mniej więcej na początku marca br. do Agory wpłynęło pismo od prezesa UOKiK z prośbą o dostarczenie dokumentacji dotyczącej transakcji. Urząd prowadzi jednak tylko postępowanie wyjaśniające, czyli prowadzone w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom. Oznacza to, że nie są formułowane zarzuty w odniesieniu do przedsiębiorców ani osób zarządzających. W postępowaniach wyjaśniających nie ma też stron a przedsiębiorcom nie przysługuje prawo wglądu do akt sprawy.
KRRiT bada sprzedaż Eurozetu
Natomiast UOKiK poinformował teraz – w odpowiedzi na interpelację poselską cytowaną przez PAP – że sprawą ma zajmować się KRRiT. Urząd podał także, że spotkanie w tej sprawie odbyło się 15 kwietnia br. „z przedstawicielami nabywcy i nadawcy”. Wcześniej Krajowa Rada miała otrzymać dokumenty potrzebne do przeprowadzenia analizy sprzedaży udziałów i oceny jej skutków.
Jak poinformowała Wirtualnemedia.pl Nina Graboś z biura prasowego Agory, przedstawiciele spółki nie brali jednak udziału w tym spotkaniu, ani do tej pory nie wpłynęła do firmy żadna oficjalna prośba od KRRiT w sprawie przekazania jakichkolwiek dokumentów.
W odpowiedzi na interpelację zawarto informację: „KRRiT zobowiązała przedstawicieli nabywcy do niezwłocznego przekazania wszystkich pozostałych dokumentów i załączników, które w chwili obecnej są jeszcze przygotowywane przez pełnomocników do ostatecznej akceptacji stron”.
Wyjaśniono również, że „KRRiT prowadzi obecnie prace analityczne, mające na celu ustalenie prawdopodobnych skutków konsolidacji. Dotyczą one w szczególności ustalenia udziału połączonych podmiotów w rynku słuchalności programów radiowych, w tym na poszczególnych rynkach lokalnych, udziału w rynku przychodów z reklamy oraz stopnia koncentracji sektora radiowego po zakończeniu przedmiotowej transakcji”.
Do czasu publikacji artykułu nie udało nam się uzyskać komentarza z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
UOKiK sprawdza dokumenty
Natomiast prezes UOKiK Marek Niechciał poinformował, że postępowanie wszczęte przez Urząd jest „w początkowej fazie”, obecnie trwa pozyskiwanie „niezbędnych danych, informacji i dokumentów”. O wynikach kontroli ma poinformować w oddzielnym piśmie.
– Do kierowanego przeze mnie Urzędu dotychczas nie wpłynęło zgłoszenie zamiaru koncentracji z udziałem Agora S.A., SFS Ventures i Eurozet. Postanowieniem nr DKK-31/2019 z 4 marca 2019 r. zostało wszczęte postępowanie wyjaśniające, mające na celu wstępne ustalenie istnienia obowiązku zgłoszenia zamiaru tej koncentracji. Celem wszczętego 4 marca 2019 r. postępowania wyjaśniającego jest zatem ustalenie, czy zamiar przeprowadzenia transakcji, polegającej na nabyciu przez SFS Ventures oraz Agorę wszystkich udziałów Eurozet podlegał obowiązkowi zgłoszenia Prezesowi Urzędu, tj. czy spełnione zostały progi obrotowe wskazane w Ustawie, a jeśli tak, na których podmiotach ten obowiązek ciążył, tzn. czy przejęcie kontroli nastąpiło tylko przez SFS Ventures, czy może wspólnie z Agorą lub wyłącznie przez Agorę – napisał w odpowiedzi szef UOKIK Marek Niechciał.
– Z uwagi na fakt, iż postępowanie to jest w początkowej fazie i obecnie jesteśmy na etapie pozyskiwania niezbędnych danych, informacji i dokumentów, o jego wynikach poinformuję oddzielnym pismem. W tej sprawie zwróciliśmy się o wyjaśnienia i dokumenty do Agory, SFS Ventures oraz DNB Bank Polska SA z siedzibą w Warszawie (z uwagi na konieczność tłumaczenia przysięgłego obszernych dokumentów wytworzonych w języku angielskim, Agora wnioskowała o przedłużenie o miesiąc terminu odpowiedzi na nasze pytania, na co organ antymonopolowy wyraził zgodę) – dodano.
38 mln zł zysku Eurozetu w 2017 r.
Do Eurozetu należą Radio ZET, Antyradio, Meloradio (do września 2017 roku działające pod nazwą ZET Gold), Radio Plus i Chillizet oraz serwisy internetowe, a także spółka Studio ZET produkująca reklamy radiowe i telewizyjne oraz agencja eventowa Eurozet Live.
W 2017 r. firma zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 2,9 proc. do 171,9 mln zł oraz wzrost zysku ze sprzedaży o 14 proc. do 38,1 mln zł.
Według badania Radio Track w I kwartale br. Radio ZET miało 12 proc. udziału w rynku słuchalności. Antyradio – 2 proc. udziału w rynku, Meloradio – 1 proc., a Chillizet – 0,2 proc.