Po sfinalizowaniu transakcji przejęcia Eurozetu przez Agorę i czeską spółkę SFS Ventures rozgłośnie obu grup radiowych pozostaną konkurencją. – Agora jako wspólnik mniejszościowy nie będzie wpływać na działalność operacyjną Eurozet ani strategię programową radiostacji tej spółki – wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Nina Graboś, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Agory.
Agora poinformowała zeszłą w środę w komunikacie wydanym przez spółkę, że zapłaci 130,7 mln zł za 40 proc. udziałów Eurozetu. To na cena wyjściowa, która może zostać zmieniona po publikacji wyników przejmowanej spółki za ub.r.
Firma zaznaczyła, że sfinansowała tę transakcję częściowo ze środków własnych, a częściowo (w kwocie 75 mln zł) z sublimitu kredytowego w rachunku bieżącym, który zostanie skonwertowany na kredyt nieodnawialny). Można zatem szacować, że cena za 100 proc. udziałów wyniosła 326,75 mln zł.
Prezes Agory Bartosz Hojka uzasadnił, że Agora od ponad 20 lat inwestuje w radio. – To dla nas strategiczny rynek, który w dodatku ma bardzo dobre perspektywy. A takie okazje inwestycyjne, jak sprzedaż drugiego największego nadawcy radiowego, zdarzają się raz na wiele lat. Dzięki tej inwestycji zapewniamy sobie możliwość przejęcia wszystkich pozostałych udziałów w Eurozet, jeśli uznamy to za korzystne, w przyszłości – powiedział.
Agora: nie będziemy wpływać na strategię programową Eurozetu
Nowy właściciel zmienił radę nadzorczą Eurozetu, zasiadają w niej: Kihara (Key) Kiarie (przewodniczący), Joanna Różycka-Iwan oraz Grzegorz Kossakowski (z zarządu Agory). Nie wprowadzono jednak zmian w zarządzie – prezesem Eurozetu pozostaje Andrzej Matuszyński. Jak informuje Agora, po transakcji obie grupy radiowe nadal są konkurencją.
– Zmiany w składzie Rady Nadzorczej Eurozet Sp. z o.o. związane są ze zmianą właściciela tej spółki. Agora jako wspólnik mniejszościowy była uprawniona do mianowania jednego członka Rady Nadzorczej. Pozostałe osoby, które weszły w skład Rady Nadzorczej Eurozet Sp. z o.o. zostały powołane przez wspólnika większościowego – przekazuje portalowi Wirtualnemedia.pl Nina Graboś, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Agory.
– Agora jako wspólnik mniejszościowy nie będzie wpływać m.in. na działalność operacyjną Eurozet ani strategię programową radiostacji tej spółki. Dlatego też pytania dotyczące bieżącej działalności Grupy Eurozet prosimy kierować do wspólnika większościowego. Grupa Radiowa Agory i Eurozet Sp. z o.o. pozostają podmiotami konkurencyjnymi – ucina Graboś.
38 mln zł zysku Eurozetu w 2017 roku
Do Eurozetu należą Radio ZET, Antyradio, Meloradio (do września 2017 roku działające pod nazwą ZET Gold), Radio Plus i Chillizet oraz serwisy internetowe, a także spółka Studio ZET produkująca reklamy radiowe i telewizyjne oraz agencja eventowa Eurozet Live. W 2017 r. firma zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 2,9 proc. do 171,9 mln zł oraz wzrost zysku ze sprzedaży o 14 proc. do 38,1 mln zł.
W ostatnich latach Radio ZET notowało spore spadki słuchalności. Według badania Radio Track od sierpnia do października ub.r. stacja miała 12,3 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 13,9 proc. rok wcześniej. Pod koniec września rozgłośnia rozstała się z redaktorem naczelnym Sławomirem Assendi. Antyradio od sierpnia do października ub.r. miało 2 proc. udziału w rynku, Meloradio – 0,9 proc., a Chillizet – 0,2 proc.
Z kolei według badania Gemius/PBI w sierpniu ub.r. Radiozet.pl zanotowało 4,34 mln realnych użytkowników i 29,33 mln odsłon, Antyradio.pl – 1,48 mln użytkowników i 6,31 mln odsłon, Chillizet.pl – 1,21 mln użytkowników i 3,63 mln odsłon, a Planeta.fm (641,8 tys. użytkowników i 2 mln odsłon).