Grupa Fratria ma zapewnione finansowanie na kupno Eurozetu od Czech Media Invest i złożyła taką deklarację czeskim właścicielom wraz z ofertą zakupu Radia ZET. Przed końcem roku transakcja nie zostanie zamknięta, a wyłonienie kupca odbędzie się najwcześniej w styczniu – nieoficjalnie dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.
Eurozet został wystawiony na sprzedaż kilka miesięcy po kupnie go przez Czech Media Invest od francuskiego koncernu Lagardère. Czeska firma przejęła Eurozet razem z aktywami radiowymi Lagardère w Czechach, Rumunii i na Słowacji, płacąc 73 mln euro. Transakcję ogłoszono w kwietniu br., a w czerwcu zgodę na jej realizację w naszym kraju wyraził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W konsekwencji do rady nadzorczej Eurozetu z ramienia Czech Media Invest weszli Daniel Častvaj (jako przewodniczący) i Branislav Miškovič (jako wiceprzewodniczący) oraz Ondrej Novak. Nie zmienił się natomiast zarząd firmy. Pod koniec października pojawiły się informacje, że Czech Media Invest szykuje się do sprzedaży Eurozetu.
O grupę radiową od początku starają się Agora, ZPR Media i PMPG Polskie Media. To właśnie wydawca „Wprost” miał być pierwszym faworytem w wyścigu o przejęcie Radia ZET. Potencjalni kupcy nie potwierdzają ani nie dementują doniesień o tym, że negocjują przejęcie.
Fratria chce kupić Radio ZET
Na początku grudnia portal Wirtualnemedia.pl poinformował, że ofertę zakupu Eurozetu złożyła także Grupa Fratria. Wydawca „Sieci” zawnioskował do banku Pekao SA o przyznanie kredytu na sfinansowanie tej transakcji.
Według nieoficjalnych ustaleń Wirtualnemedia.pl, Fratria ma zapewnione finansowanie dla kupna Eurozetu od Czech Media Invest. Grupa złożyła taką deklarację czeskim właścicielom Radia ZET wraz z potwierdzeniem i ofertą, która cały czas jest na stole.
Z naszych informacji wynika, że Bank Pekao SA zgodził się na udzielenie Fratrii kredytu na sfinansowanie przejęcia Eurozetu. Wartość kredytu może wynieść około 51 mln euro.
Czy to oznacza, że Fratria jest już dogadana z Czechami? Według naszych informacji – nie. Przy stole negocjacyjnym nadal znajdują się ZPR Media, Agora i PMPG Polskie Media. – Oferty formalnie są teraz kompletowane, wraz z potwierdzeniem finansowania. Będą ponownie analizowane przez Czechów – słyszymy od osób znających kulisy negocjacji.
Według naszych ustaleń, PMPG Polskie Media porozumiały się z jednym z funduszy inwestycyjnych. Agora sięgała po finansowanie w stronę Sorosa. Zaś ze strony ZPR Media zakupem Radia ZET zainteresowany jest przewodniczący rady nadzorczej Zbigniew Benbenek, który złożył ofertę samodzielnie, w oparciu o zasoby własne.
Wbrew wcześniejszym deklaracjom nowego właściciela Radia ZET nie uda się wyłonić w tym roku. Transakcja jest w toku, ale decyzja Czech Media Invest przesunie się najwcześniej na styczeń.
Eurozet w ub.r. z 38 mln zł zysku
Do Eurozetu należą Radio ZET, Antyradio, Meloradio (do września ub.r. działające pod nazwą ZET Gold) i Chillizet oraz serwisy internetowe, a także spółka Studio ZET produkująca reklamy radiowe i telewizyjne oraz agencja eventowa Eurozet Live. W ub.r. firma zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 2,9 proc. do 171,9 mln zł oraz wzrost zysku ze sprzedaży o 14 proc. do 38,1 mln zł.
W ostatnich latach Radio ZET notowało spore spadki słuchalności. Według badania Radio Track od sierpnia do października br. stacja miała 12,3 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 13,9 proc. rok wcześniej. Pod koniec września rozgłośnia rozstała się z redaktorem naczelnym Sławomirem Assendi.
Antyradio od sierpnia do października br. miało 2 proc. udziału w rynku odwiedzalności, Meloradio – 0,9 proc., a Chillizet – 0,2 proc.
Z kolei według badania Gemius/PBI w sierpniu br. Radiozet.pl zanotowało 4,34 mln realnych użytkowników i 29,33 mln odsłon, Antyradio.pl – 1,48 mln użytkowników i 6,31 mln odsłon, Chillizet.pl – 1,21 mln użytkowników i 3,63 mln odsłon, a Planeta.fm (641,8 tys. użytkowników i 2 mln odsłon).