W poniedziałek powołano kolejny – już trzeci w ciągu kilku ostatni miesięcy – zarząd Ruchu. Zmiany na stanowiskach kierowniczych mają umożliwić sprawne wdrożenie planu restrukturyzacji spółki z udziałem państwowych firm: PZU i Orlenu. W zarządzie spółki znaleźli się Tomasz Swat i Piotr Regulski, a od stycznia 2019 jej prezesem zostanie Miłosz Szulc.
W ramach planu restrukturyzacji spółki w poniedziałek zdecydowano o kolejnych zmianach w zarządzie firmy Ruch, która dostarcza prasę do niemal 1/3 rynku. Na stanowisko prezesa od stycznia 2019 r. powołano Miłosza Szulca, zastępując na tym stanowisku Roberta Wardaka.
– Jesteśmy wdzięczni panu Robertowi Wardakowi za to, że objął zarząd w spółce w tak trudnym dla niej czasie. Dokonał niezwykle istotnej pracy, która doprowadziła Ruch w restrukturyzacji do momentu, gdy znów można planować rozwój tego przedsiębiorstwa. Dzięki staraniom pana Roberta Wardaka firma jest gotowa do intensywnej pracy na rzecz restrukturyzacji i zachowania ciągłości – powiedział Seweryn Kowalczyk, przewodniczący rady nadzorczej Ruch w restrukturyzacji.
Rada nadzorcza Ruchu uzasadnia ten wybór faktem, że Szulc to „manager z wieloletnim doświadczeniem, który specjalizuje się w opracowywaniu i realizacji planów restrukturyzacyjnych oraz formułowaniu i wdrażaniu strategii restrukturyzacyjnych”.
– Mam nadzieję, że razem uda nam się stworzyć taki model dystrybucji prasy, który będzie spełniał oczekiwania wydawców i klientów, przy zachowaniu rentowności prowadzonej działalności – komentuje Kowalczyk.
Kim jest nowy prezes Ruchu?
Bezpośrednio przed nominacją do zarządu Ruchu Miłosz Szulc był wiceprezesem ds. finansowych w H. Cegielski Poznań, gdzie odpowiadał za reorganizację pionu finansowego oraz opracowanie nowego planu biznesowego spółki. Wcześniej, w 2017 roku zajmował stanowisko dyrektora finansowego w Grupie Kapitałowej Azoty, związany był również z Grupą Boryszew, gdzie był prezesem zarządu spółki Boryszew Deutschland. W swojej karierze pełnił też funkcję dyrektora finansowego w Boryszew Automotive Plastics.
Logistyką oraz dystrybucją prasy w zarządzie Ruchu zajmie się Tomasz Swat. Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie w zarządzaniu procesami i zasobami ludzkimi w firmach kurierskich – do 2018 roku był dyrektorem pionu logistyki w Allegro.pl. Wcześniej zarządzał działem logistyki w Polskiej Grupie Farmaceutycznej, był dyrektorem handlowym w InPost, dyrektorem sprzedaży w spółce Siódemka, UPS Polska, a w latach 2006-2013 był członkiem zarządu DPD Polska. Karierę zawodową rozpoczął w 1993 roku w strukturach DHL International.
Natomiast za obszar sprzedaży detalicznej będzie odpowiadać Piotr Regulski, powołany od 17 grudnia br. na stanowisko członka zarządu Ruchu. Do 31 grudnia br. będzie pełnił również funkcję p.o. prezesa zarządu spółki. Posiada on doświadczenie w zakresie zarządzania strategicznego, współpracował z firmami z branży usługowej, produkcyjnej i nowych technologii. Do 2017 roku związany był z Grupą Impel, największą w Polsce grupą specjalizującą się w obsłudze procesów biznesowych i pomocniczych. Był m.in. wiceprezesem zarządu ds. handlowych Impel Cleaning oraz Impel Security Polska.
Nowy zarząd z rekomendacji Aliora i PKN Orlen
Jednocześnie Marek Podstawa, dotychczasowy wiceprezes zarządu, został odwołany z funkcji (był w zarządzie jeszcze od czasów odwołania poprzedniego prezesa, Igora Chalupca).
Natomiast Bogumiła Rak złożyła rezygnację z pełnienia obowiązków członka zarządu spółki – podał Ruch w komunikacie przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl.
Nowy zarząd miał zostać wybrany z rekomendacji Alior Banku (głównego wierzyciela), który zapewnia finansowanie spółki-bankruta; wydawców (zrzeszonych w ramach Izby Wydawców Prasy), oraz PKN Orlen, która deklaruje wsparcie części detalicznej biznesu. Koncern paliwowy ma wprowadzić do oferty kolportera swoje produkty pozapaliwowe. Z kolei bank, razem z Grupą PZU i Orlenem szykuje plan oddłużenia kolportera.
Wydawcy mają patrzeć na zmiany z nadzieją
Ruch do tej pory nie realizował na bieżąco płatności wobec wydawców za dostarczoną prasę. Wielu z nich w ostatnich tygodniach mocno ograniczyło lub zerwało współpracę z dystrybutorem.
Na początku grudnia Polska Press Grupa (wydawca m.in. 20 dzienników regionalnych) oraz spółka Polityka (wydaje tygodnik „Polityka” i dwutygodnik „Forum”) wstrzymały dostarczanie swoich tytułów Ruchowi. Poinformowały o tym czytelników, zachęcając do kupowania tych tytułów w innych miejscach.
W zeszłym tygodniu podobną decyzję podjął Ringier Axel Springer Polska (wydawca m.in. „Faktu”, „Przeglądu Sportowego” i kilkunastu magazynów), a współpracę z Ruchem mocno ograniczyły Gremi Media (wydawca „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”) i Grupa ZPR Media (wydaje m.in. „Super Express”), natomiast Agora miała rozwiązać umowę z Ruchem.
Wydawcy mają patrzeć na zmianę zarządu z nadzieją – na zdolny do przeprowadzenia planu restrukturyzacji kolportera. Nie brakuje jednak obaw, czy uda się zrealizować założenia, z których wynika, że koło ratunkowe Ruchowi miałby podać PKN Orlen i Poczta Polska, przy finansowym wsparciu Alior Banku i Grupy PZU. Taki scenariusz – jak donosiły media – miał być pomysłem samego prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego. Koncern paliwowy ma zostać inwestorem strategicznym i przejąć ok. 1,7 tys. punktów sprzedaży detalicznej, oraz wprowadzić tam swoje produkty pozapaliwowe. Orlen w pierwszej kolejności miałby wykupić od Ruchu papierosy – za ok. 22 mln złotych i sprzedać je następnie w swoich punktach, co mogłoby zapewnić płynność kolportera. Oficjalnie firma nie komentuje jednak tych doniesień.
Poprzedni zarząd Ruchu podkreślał, że w ub.r. pion detaliczny firmy osiągnął 19,2 mln zł zysku EBITDA. Jest wyceniany na ok. 100 mln zł, przy czym rok temu jego wartość szacowano na dwa razy więcej.
Z kolei Alior Bank, którego finansowanie dla upadającego giganta na rynku prasy ma zostać przedłużone (kredyt wygasał 14 grudnia br.), a wydawcy– choć na próbę lub w ograniczonym zakresie – mają powrócić ze swoimi nakładami do kiosków. Takie plany ma mieć Bauer, Polityka czy ZPR Media. Scenariusz dla wydawców prasy nie jest jednak kolorowy – plan restrukturyzacji zakłada 70 proc. redukcję zadłużenia wobec tego dystrybutora.
Kolportaż dla Poczty Polskiej?
W znacznie gorszej kondycji ma być część kolportażowa spółki – miała w ub.r. ok. 37 mln zł straty EBITDA. Władze Poczty Polskiej zdają sobie sprawę, że dystrybucja prasy jest nierentowna, dlatego oczekują ustanowienia państwowych dotacji, na co musiałaby się zgodzić Komisja Europejska.
„Puls Biznesu” podaje, że w rozmowach dotyczących inwestycji w Ruch przez Orlen i Pocztę Polską uczestniczą też władze Alior Banku, PZU (jest głównym akcjonariuszem Aliora) oraz Polskiego Funduszu Rozwoju – działającego od prawie trzech lat państwowego wehikułu inwestycyjnego. Firmy zaangażowane w negocjacje oficjalnie nie komentują ich szczegółów.
W ostatni piątek Poczta Polska przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl, że „jest zainteresowana wsparciem kolportażu prasy, zwłaszcza na rynkach lokalnych, tak jak ma to miejsce w innych krajach Europy, w których poczty narodowe są wspierane w tych działaniach przez państwo”.
Ruch ze stratami i 30 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy
Na początku września łączne zobowiązania Ruchu wynosiły przeszło 600 mln zł, z czego ok. 280 mln zł przypadało na wydawców. Niektórzy z nich podali informacje dotyczące zaległych należności od spółki. Agora w lipcu wykonała z tego powodu odpis w wysokości 13,6 mln zł, a Gremi Media w listopadzie odpisała połowę z 4,9 mln zł analogicznych należności. Grupa ZPR Media na początku września poinformowała, że Ruch jest jej winny 10 mln zł.
W ub.r. Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej, oraz 56,8 mln zł straty netto (w 2016 roku strata netto wyniosła 12,8 mln zł).
Sieć Ruchu obejmuje 1800 kiosków i saloników prasowych, w tym ok. 1,7 tys. własnych. Firma dostarcza też prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).
Według danych Izby Wydawców Prasy Ruch ma 29,9 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy. Liderem jest Kolporter z 51,9 proc. udziału, a trzeci Garmond Press ma 13,1 proc.