Ruch od początku października prowadzi przyspieszone postępowanie układowe. Firma zawnioskowała o nie z powodu ogromnych zobowiązań wobec wydawców i kredytującego ją Alior Banku. Zaproponowała, że układ obejmie wierzycieli, którym jest winna po minimum milion zł.
Na początku października Ruchowi udało się przedłużyć linię kredytową, przy czym Alior Bank wymusił zmiany w zarządzie spółki (prezesa Igora Chalupca zastąpił Robert Wardak). Bank nie chce już jednak dalej pożyczać firmę – obecna linia kredytowa właśnie wygasa. Do tej decyzji przyczynił się fakt, że w listopadzie Prokuratura Okręgowa w Krakowie podjęła śledztwo dotyczące m.in. nieprawidłowości przy przyznaniu Ruchowi kredytów przez Alior Banku. Pod koniec zeszłego miesiąca funkcjonariusze CBA na zlecenie prokuratury przeprowadzili przeszukania w siedzibach obu firm.
Ruch dalej nie płaci, więc wydawcy od niego odchodzą
Z kolei Ruch nadal nie realizuje na bieżąco płatności wobec wydawców za dostarczoną prasę. Dlatego wielu z nich w ostatnich tygodniach mocno ograniczyło lub zerwało współpracę z dystrybutorem.
Na początku grudnia Polska Press Grupa (wydawca m.in. 20 dzienników regionalnych) oraz spółka Polityka (wydaje tygodnik „Polityka” i dwutygodnik „Forum”) wstrzymały dostarczanie swoich tytułów Ruchowi. Poinformowały o tym czytelników, zachęcając do kupowania tych tytułów w innych miejscach.
W zeszłym tygodniu podobną decyzję podjął Ringier Axel Springer Polska (wydawca m.in. „Faktu”, „Przeglądu Sportowego” i kilkunastu magazynów), a współpracę z Ruchem mocno ograniczyły Gremi Media (wydawca „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”) i Grupa ZPR Media (wydaje m.in. „Super Express”).
– Wspieraliśmy tę firmę, dostarczając jej ,,Rzeczpospolitą” / „Parkiet” mimo braku regularnych płatności. Robiliśmy to przez wiele miesięcy. Niestety, jej sytuacja jest tak trudna, że prawdopodobnie nie będziemy w stanie kontynuować z nią współpracy na dotychczasowych warunkach – stwierdzili redaktorzy naczelni tych dzienników.
Większość wydawców deklarowała, że jest skłonna wrócić do współpracy z Ruchem, ale kiedy ten spłaci zobowiązania wobec nich.
Kaczyński i Morawiecki zdecydowali o zaangażowaniu państwowych firm
Pod koniec listopada informowaliśmy, że Ruch negocjuje z kilkoma podmiotami, które mogłyby zainwestować w spółkę. Podpisano listy intencyjne, a obecnie prowadzone są badania kondycji finansowej firmy.
W piątek „Puls Biznes” podał, że rozmowy dotyczące inwestycji w Ruch podjęły firmy Orlen i Poczta Polska. O zaangażowaniu państwowych podmiotów mieli osobiście zdecydować prezes PiS Jarosław Kaczyński i premier Mateusz Morawiecki.
Wstępny plan zakłada, że Orlen miałby kupić część detaliczną Ruchu, czyli ok. 1,7 tys. kiosków i saloników prasowych. Natomiast Poczta Polska może przejąć od Ruchu dystrybucję prasy (Ruch dostarcza ok. 3,7 tys. tytułów do kilkunastu tys. punktów sprzedaży). Ponadto żeby zapewnić Ruchowi zastrzyk finansowy, Orlen może w najbliższym tygodniu kupić od niego zapasy papierosów wyceniane na ok. 20 mln zł i oddać je firmie w komis.
Poprzedni zarząd Ruchu podkreślał, że w ub.r. pion detaliczny firmy osiągnął 19,2 mln zł zysku EBITDA. Jest wyceniany na ok. 100 mln zł, przy czym rok temu jego wartość szacowano na dwa razy więcej.
W znacznie gorszej kondycji jest część kolportażowa spółki – miała w ub.r. ok. 37 mln zł straty EBITDA. Władze Poczty Polskiej zdają sobie sprawę, że dystrybucja prasy jest nierentowna, dlatego oczekują ustanowienia państwowych dotacji, na co musiałaby się zgodzić Komisja Europejska.
Z ustaleń „Puls Biznesu” wynika, że w rozmowach dotyczących inwestycji w Ruch przez Orlen i Pocztę Polską uczestniczą też władze Alior Banku, PZU (jest głównym akcjonariuszem Aliora) oraz Polskiego Funduszu Rozwoju – działającego od prawie trzech lat państwowego wehikułu inwestycyjnego.
Firmy zaangażowane w negocjacje oficjalnie nie komentują ich szczegółów. W piątek Poczta Polska przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl, że „jest zainteresowana wsparciem kolportażu prasy, zwłaszcza na rynkach lokalnych, tak jak ma to miejsce w innych krajach Europy, w których poczty narodowe są wspierane w tych działaniach przez państwo”.
Produkty Orlenu w kioskach Ruchu
Według ustaleń agencji ISBnews obecny plan restrukturyzacji Ruchu jest oparty na zaangażowaniu Orlenu. Koncern paliwowy w pierwszej kolejności ma wprowadzić do kiosków Ruchu swoje produkty spożywcze, m.in. marki O!, którą firma rozwija od ponad roku. Ma to zapewnić Ruchowi dodatkowe wpływy sprzedażowe, które zostaną przeznaczone m.in. na spłatę zobowiązań wobec wydawców.
Być może Orlen przeprowadzi też restrukturyzację sieci detalicznej Ruchu. Rozważane jest również jej przejęcie.
Ponadto Orlen wspólnie z Alior Bankiem i Grupą PZU przygotują plan zmniejszenia zadłużenia Ruchu. Według ISBnews są w to zaangażowani prezes Orlenu Daniel Obajtek i osoby z władz spółek Grupy PZU.
Wstępny plan zaprezentowany przez Orlen, Alior Bank i PZU zaakceptowała rada wierzycieli Ruchu, w której oprócz Aliora są Wydawnictwo Bauer, Alior Bank, Agora, Polska Press i Ringier Axel Springer Polska. Stosowne umowy w tym zakresie mają zostać podpisane w najbliższych dniach.
Ruch ze stratami i 30 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy
Na początku września łączne zobowiązania Ruchu wynosiły przeszło 600 mln zł, z czego ok. 280 mln zł przypadało na wydawców. Niektórzy z nich podali informacje dotyczące zaległych należności od spółki. Agora w lipcu wykonała z tego powodu odpis w wysokości 13,6 mln zł, a Gremi Media w listopadzie odpisała połowę z 4,9 mln zł analogicznych należności. Grupa ZPR Media na początku września poinformowała, że Ruch jest jej winny 10 mln zł.
W ub.r. Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej, oraz 56,8 mln zł straty netto (w 2016 roku strata netto wyniosła 12,8 mln zł).
Sieć Ruchu obejmuje 1800 kiosków i saloników prasowych, w tym ok. 1,7 tys. własnych. Firma dostarcza też prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).
Według danych Izby Wydawców Prasy Ruch ma 29,9 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy. Liderem jest Kolporter z 51,9 proc. udziału, a trzeci Garmond Press ma 13,1 proc.