Telewizja Polska oraz Nielsen Audience Measurement Polska negocjują główne zasady audytu badania oglądalności, który na zlecenie publicznego nadawcy ma zostać przeprowadzony przez firmę Sadren. Nielsen ma zweryfikować możliwość wsparcia procesu przygotowań oraz przebiegu audytu przez własnych ekspertów ze struktur międzynarodowych – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.
We wrześniu br. pisaliśmy o tym, że Nielsen rozpoczął wstępne rozmowy z firmą Sadren, która na zlecenie Telewizji Polskiej ma dokonać audytu pomiaru oglądalności dostarczanego przez Nielsena. Firma podtrzymywała wtedy „swoje duże wątpliwości odnośnie właściwego przygotowania audytora wybranego przez TVP do przeprowadzenia audytu”.
Przypomnijmy, że Telewizja Polska od wielu miesięcy krytykuje pomiar rynku telewizyjnego prowadzony przez firmę Nielsen, podkreślając, że spółka jest monopolistą na rynku, a dostarczane badanie nie jest adekwatne i nie odzwierciedla rzeczywistych udziałów stacji w rynku telewizyjnym w Polsce.
W lipcu br. w sprawie zweryfikowania prawidłowości pomiaru prezentowanego przez Nielsena wystartował dialog techniczny. Telewizja Polska nie przeprowadziła jednak przetargu na audyt, a publiczny nadawca na audytora wybrał Biuro Audytorskie Sadren, które nie przystąpiło do dialogu technicznego. Decyzja ta wzbudzała wątpliwości Nielsena, który zgodził się na audyt, jednak podważał doświadczenie wybranej do tego spółki.
Nielsen zaoferuje swoich ekspertów do audytu
Jak udało nam się dowiedzieć, Telewizja Polska i Nielsen Audience Measurement zaczęły rozmowy w sprawie audytu. W poniedziałek w siedzibie publicznego nadawcy odbyło się spotkanie, na którym omawiano warunki jego przeprowadzenia. W spotkaniu brali udział: prezes Telewizji Polskiej Jacek Kurski wraz z zespołem zarządzającym TVP oraz przedstawiciele globalnego kierownictwa firmy Nielsen: Roberto Pedriettiego, Vittorio Sali oraz Kimona Zorbasa.
– Spotkanie miało na celu wyjście z kryzysu związanego m.in. z przedłużającymi się działaniami przygotowawczymi do przeprowadzenia audytu badania telemetrycznego, zleconego przez TVP w sierpniu br. – czytamy w oświadczeniu Telewizji Polskiej oraz firmy Nielsen, do którego treści dotarła redakcja Wirtualnemedia.pl.
Telewizja Polska oraz Nielsen zobowiązały się do „podjęcia niezwłocznych działań i decyzji pozwalających na szybkie rozpoczęcie audytu poprzez ustalenie precyzyjnego zakresu i zasad przebiegu fazy wykonawczej”. Nielsen będzie miał także możliwość zweryfikowania wsparcia procesu przygotowań oraz przebiegu audytu przez własnych ekspertów, ze struktur międzynarodowych.
TVP chce sprawdzić prawdziwość panelu Nielsena
Telewizja Polska, ogłaszając dialog techniczny, wymagała od firm przedstawienia propozycji sposobu prowadzenia audytu oraz wskazania, jak sprawdzą prawdziwość panelu Nielsen Audience Measurement. Publiczny nadawca chciał również dowiedzieć się, na ile zasadne jest przyjmowanie do wyceny atrakcyjności reklamowej poszczególnych nadawców grupy rozliczeniowej 16-49 lat, zweryfikować i ocenić stopień wykonania zleceń poaudytowych dla pomiaru NAM prowadzonego w TVP w latach 2011-2012.
Audyt firmy ma dotyczyć umowy z 9 kwietnia 2015 roku o zakupie danych telemetrycznych w latach 2015-2019. Biuro Audytorskie Sadren ma przystępić w imieniu TVP do sprawdzenia prawidłowości i rzetelności wykonywania badania założycielskiego (Establishment Survey) oraz struktury, rekrutacji, utrzymania, rotacji i funkcjonowania panelu, w tym dokonania empirycznej na losowo wybranej próbie uczestników panelu weryfikacji uzyskiwanych danych telemetrycznych.
– W związku z pojawiającymi się pytaniami na temat audytu badania Nielsena zleconego przez TVP informujemy, że zgodnie z uprawnieniem wynikającym z zawartej umowy, w sierpniu br. Telewizja Polska zleciła wykonanie audytu badania telemetrycznego. Podyktowane to było licznymi, poważnymi zastrzeżeniami TVP do wyników pomiarów publikowanych przez AGB Nielsen. Pomimo upływu ponad 2 miesięcy od żądania audytu zgłoszonego przez TVP do AGB Nielsen, audyt ten nadal nie został rozpoczęty. Trudności na jakie napotkał audytor najlepiej ilustruje fakt, że przez ponad 2 miesiące AGB Nielsen umożliwiło audytorowi jedynie odbycie jednego spotkania wstępnego – uważa publiczny nadawca, w nadesłanym Wirtualnemedia.pl oświadczeniu.
Według Telewizji Polskiej „kolejne próby spotkań podejmowane przez audytora kończyły się wyznaczaniem odległych terminów, a następnie ich odwoływaniem i przekładaniem przez AGB Nielsen”. –
W tej sytuacji TVP zażądało od międzynarodowego kierownictwa Nielsena zaniechania działań blokujących audyt podejmowanych przez AGB Nielsen w Polsce. W wyniku uzyskanych podczas spotkania (odbyło się 29 października br.) wyjaśnień i dokonanych uzgodnień, TVP zdecydowała o warunkowym powstrzymaniu się od podejmowania kroków prawnych, oczekując deklarowanego przez Nielsena szybkiego rozpoczęcia audytu. Zgodnie z ustaleniami, najbliższe spotkanie audytora z AGB Nielsen zostało ustalone na 5 listopada i ma służyć faktycznemu rozpoczęciu audytu – przekazało nam Centrum Informacji TVP.
Nielsen Audience Measurement w 2016 roku zgodził się już na dodatkowy audyt na prośbę TVP. Proces wyboru audytora miał być koordynowany przez IAA. Publiczny nadawca w tamtym czasie nie podjął jednak działań w tym kierunku. W oświadczeniu wydanym w sierpniu br. przez Telewizję Polską tłumaczono, że na samodzielny wybór audytora, bez wsparcia IAA, zdecydowano się po tym, jak „TVP była poddawana presji ze strony podmiotów zewnętrznych przy wyborze firmy, która miałaby przeprowadzić audyt”.
Siedziba firmy Sadren w budynku należącym do PiS
Biuro Audytorskie Sadren ma siedzibę przy ul. Srebrnej 16 w Warszawie. Właścicielem nieruchomości związana jest z PiS spółka Srebrna – pod tym adresem mieści się m.in. Instytut Imienia Lecha Kaczyńskiego. Powstało w 80. latach ubiegłego wieku, ale w obecnej formie prawnej i organizacyjnej istnieje od roku 1989. Założycielem firmy był Marek Sadren, a jej zalążek tworzył zespół finansistów, doradców ekonomicznych i księgowych działających pod jego kierunkiem przy wielu ekspertyzach firm państwowych i prywatnych. W 1988 roku zespół ten zaczął działać jako wydzielona firma zaś od roku 1989 w obecnej strukturze organizacyjnej. Zostało zarejestrowane jako jedna z pierwszych polskich firm audytorskich po zmianach związanych z powrotem Polski do gospodarki rynkowej. Od samego początku istnienia zatrudnia teoretyków i praktyków rachunkowości, księgowości i specjalistów od podatków.
Prezesem Biura Audytorskiego Sadren jest Wojciech Sadren, a wiceprezesem – Wiesław Leśniewski. Wojciech Sadren to był kiedyś sekretarzem Ruchu Odbudowy Polski wchłoniętym przez PiS.
W oparciu o badania NAM są rozliczane budżety rzędu 4 mld zł
Firma Nielsen Audience Measurement, zajmująca się w Polsce badaniem oglądalności telewizji, w ub.r. zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 5,9 proc. do 23,87 mln zł oraz 518,8 tys. zł zysku netto (wobec 625,2 tys. zł rok wcześniej).
W oparciu o badanie Nielsena następuje rozliczenie budżetów reklamowych alokowanych w telewizji, o wartości ponad 4 mld zł rocznie.
W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost wpływów z abonamentu radiowo-telewizyjnego o 69,9 proc. do 622,5 mln zł oraz spadek przychodów z reklam i sponsoringu o 8,4 proc. do 798,6 mln zł. Wpływy z abonamentu stanowiły 38,2 proc. łącznych przychodów TVP, najwięcej od 15 lat.