12 listopada prawdopodobnie bez handlu i gazet

Jeżeli 12 listopada będzie dniem wolnym od pracy, z ograniczeniami w handlu, większość dzienników i tygodników tego dnia się nie ukaże – zapowiadają wydawcy.

Przypomnijmy, że w piątek 26 października Senat zaproponował poprawkę do ustawy o ustanowieniu 12 listopada dniem wolnym od pracy. Ogranicza ona tego dnia handel, analogicznie do przepisów, które obowiązują w niedziele i dni świąteczne. Teraz ustawa ponownie trafi do Sejmu, a następnie do podpisu prezydenta Andrzeja Dudy.

Jeżeli 12 listopada będzie wolny, to „Gazeta Wyborcza” tego dnia się nie ukaże. – Na sobotę 10 listopada redakcja przygotuje powiększone wydanie specjalne – informuje Agata Staniszewska, rzeczniczka prasowa Agory, ale nie podaje szczegółów. Dodaje, że relacje (artykuły, zdjęcia, wideo) z obchodów Święta Niepodległości oraz z 12 listopada dostępne będą na Wyborcza.pl i we wszystkich internetowych serwisach lokalnych „Gazety Wyborczej”.

– Ze względu na utrudnioną dystrybucję zdecydowaliśmy, że „Super Express” (ZPR Media) się nie ukaże. Oczywiście jest to strata dla wydawców, bo nie planowaliśmy przerwy wydawniczej na ten dzień. Niemniej udało nam się poprzenosić reklamy na inne dni, a dodatek o tematyce niepodległościowej wydamy w sobotę – mówi Ewa Lampart wiceprezes ZPR Media SA i dyrektor zarządzająca Grupy Super Express. Dopiero we wtorek ukaże się także „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska).

– Jeśli będzie to ustawowy dzień wolny od pracy, bo proces legislacyjny jeszcze się nie zakończył, to wówczas będziemy mieli połączone wydania na piątek 9 listopada i poniedziałek 12 listopada – informuje Krzysztof Jedlak, redaktor naczelny „Dziennika Gazety Prawnej” (Infor Biznes).

Podobną decyzję podjęli wydawcy prasy regionalnej. Tytuły Polska Press Grupy ukażą się 13 listopada. Będą to powiększone wydania.

– Nie ukażemy się 12 listopada. Wtorkowy numer będzie zawierał dodatek sportowy, który zwykle wydawany jest w poniedziałki – mówi Krzysztof Wiejak, redaktor naczelny lubelskiego „Dziennika Wschodniego” (Corner Media).

Jeśli 12 listopada punkty handlowe będą zamknięte i będzie problem z dystrybucją, tygodniki „Wprost” (AWR Wprost) oraz „Tygodnik do Rzeczy” (Orle Pióro) ukażą się we wtorek 13 listopada. – Trudno przewidzieć jednak, jak potoczy się sprawa w kwestii handlu, podawane są sprzeczne interpretacje co do zakazu lub prawa do prowadzenia sprzedaży – mówi Robert Pstrokoński, dyrektor wydawniczy PMPG Polskie Media, do której należą oba tytuły. – To zależne jest bardziej od dystrybutorów prasy, bo wtedy, do zamkniętych punktów nie będą jeździli w poniedziałek wcale, czyli będzie to dzień traktowany jak każde święto i niedziela bez dostaw do punktów sprzedaży – dodaje Pstrokoński. Wydarzenia 11 i 12 listopada mają być relacjonowane na portalach: Wprost.pl i Dorzeczy.pl.

Decyzja w sprawie poniedziałkowego wydania tygodnika „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) jeszcze nie zapadła. Podobnie jest w przypadku dziennika „Rzeczpospolita” (Gremi Media).