ZTM odrzucił promocję książki „Niebezpieczne związki Donalda Tuska” Wojciecha Sumlińskiego

„Katalog reklam niepożądanych”

Wojciech Sumliński

Dziennikarz śledczy Wojciech Sumliński poinformował, że promocja jego najnowszej książki „Niebezpieczne związki Donalda Tuska” miała zostać zablokowana przez Zarząd Transportu Miejskiego. Według ZTM dystrybucja plakatów w tramwajach i autobusach była niemożliwa, ponieważ „przedstawiają przedmiotowe traktowanie człowieka i uwłaczające jego godności oraz narusza przyjęte zasady współżycia społecznego oraz dobre obyczaje”.

Wojciech Sumliński, autor cyklu książek o „niebezpiecznych związkach” przedstawicieli władzy z wywiadem, służbami specjalnymi i mafijnym światem wydaje kolejną książkę.

Premiera „Niebezpiecznych związków Donalda Tuska” miała miejsce w środę, 17 października br. Jednak promocja książki według autora miała zostać utrudniona za sprawą Zarządu Transportu Miejskiego, który w ostatniej chwili wycofał się z dystrybucji plakatów i bilbordów na przystankach autobusowych i w pojazdach komunikacji miejskiej.

Sumliński w opublikowanym przez siebie video na swoim kanale na YouTubie informuje, że „podjęli próbę promocji książki w sposób dotąd przez wydawnictwo niepraktykowany, m.in. poprzez reklamy na przystankach autobusowych, w metrze, na bilbordach”.

– Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie od dawna wiedział, że takie działania będą podejmowane. W dniu premiery otrzymaliśmy w kwestii książki „Niebezpieczne związki Donalda Tuska” odmowę publikowania wizerunku tej książki. W dniu rozpoczęcia promocji ZTM odmawia nam w oparciu o takie argumenty: „książka zawiera treści i wizualizacje, przedstawiające przedmiotowe traktowanie człowieka i uwłaczające jego godności oraz narusza przyjęte zasady współżycia społecznego oraz dobre obyczaje” – przytacza Sumliński.

– Skąd ZTM wiedział, jakie treści zawiera książka, skoro nie weszła do dystrybucji, nikt z czytelników jej nie widział, ale ZTM już wie, jakie zawiera treści? – pyta autor publikacji. ZTM:

„Nie analizujemy zawartości książek”

Tomasz Kunert, kierownik działu prasowego Zarządu Transportu Miejskiego w odpowiedzi nadesłanej Wirtualnemedia.pl stwierdził, że nie potwierdza informacji przekazanej przez Wojciecha Sumlińskiego.

– Nie analizujemy zawartości książek, które mają być reklamowane w komunikacji miejskiej a treść reklam, które mają być emitowane. W tym konkretnym przypadku nasza odpowiedź dla Tramwajów Warszawskich (które o tę emisję pytały) brzmiała: „Jeśli chodzi o przedstawioną kreację to nie wyrażamy zgody na jej emisję w pojazdach komunikacji miejskiej. Jest ona zgodna z katalogiem reklam niepożądanych: zawiera treści i wizualizacje, przedstawiające przedmiotowe traktowanie człowieka i uwłaczające jego godności oraz narusza przyjęte zasady współżycia społecznego oraz dobre obyczaje” – odpowiedział w imieniu ZTM.

Wojciech Sumliński pracował m.in. w „Życiu”, „Gazecie Polskiej” i „Wprost”. Autor licznych reportaży i programów w TVP m.in. „Oblicza prawdy” o działalności SB i magazynu śledczego „30 minut”. Były zastępca redaktora naczelnego, a następnie redaktor naczelny Tygodnika Podlaskiego oraz zastępca redaktora naczelnego ”Głosu Katolickiego”.