Do punktów sprzedaży prasy, obsługiwanych przez Kolportera trafiają zwiększone nakłady gazet i czasopism. – To efekt dynamicznie zmieniającej się sytuacji na rynku – przekazali Wirtualnemedia.pl. przedstawiciele spółki. Od kilku miesięcy konkurent Kolportera – Ruch zmaga się z problemami finansowymi, a w ostatnim czasie kilku wydawców ograniczyło nakłady prasy u tego dystrybutora.
Kolporter, dystrybutor prasy, który ma ponad połowę udziału w rynku kolportażu, poinformował, że zwiększył nakłady prasy w swoich punktach. Choć przedstawiciele spółki nie wskazują tego wprost w przesłanym Wirtualnemedia.pl komunikacie, decyzja ta jest bezpośrednio związana z problemami Ruchu oraz stosunkami pomiędzy tą spółką a wydawcami.
Kilku graczy albo ograniczyło dystrybucję za pośrednictwem Ruchu, albo apeluje do czytelników, by zgłaszali sytuację, kiedy spotkają się z trudnościami z kupnem ich tytułu w kioskach.
– Niektórzy wydawcy zdecydowali, że znacząco ograniczają ilość tytułów dystrybuowanych przez jedną z firm kolporterskich. Jednocześnie zwrócili się do nas z prośbą o przyjęcie większych nakładów gazet i czasopism. W poczuciu dbałości o wspólny interes wszystkich uczestników rynku prasowego, jakim jest zapewnienie klientom stałego dostępu do ulubionych tytułów zdecydowaliśmy się na dystrybucję zwiększonych nakładów prasy – przekazał nam Dariusz Materek, rzecznik prasowy Kolportera.
Firma podkreśla, że „jest w pełni przygotowana na różne scenariusze, a przyjęcie większych nadziałów nie było dla niej problemem”.
– Dysponujemy zapleczem logistycznym, informatycznym i operacyjnym pozwalającym nam na obsłużenie znacznie większej części rynku niż dotychczas. Możemy dystrybuować większe nadziały tytułów prasowych, a także dostarczać je do większej sieci odbiorców – zapewnia Dariusz Materek.
Zmiana jest wspierana akcją informacyjną, prowadzoną przez część wydawców. Wskazują oni swoim czytelnikom miejsca, w których można bez problemów kupić ich tytuły. Tak postępuje m.in. od ubiegłego weekendu „Super Express”, który na drugiej stronie informuje czytelników, w których innych punktach sprzedaży mogą kupić dziennik (ZPR Media podała jednak w piątek, że „SE” wróci jak poprzednio do sklepików Ruchu).
Z apelem do czytelników, aby informowali o problemach z kupnem najnowszych numerów zwraca się „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna”, a „Polityka” przygotowała ofertę prenumeraty pakietowej, w ramach której oprócz wydania papierowego tygodnika otrzymuje się dostęp do wszystkich treści z niego w serwisie internetowym pisma (w ramach pakietu Polityka Cyfrowa). Z kolei Bauer najpierw ograniczył nakład swoich pism w punktach Ruchu o ok. 30-50 proc., po czym po kilku dniach przywrócił go w pełnym wymiarze.
Kolporter jest największym dystrybutorem prasy w Polsce. Oferuje obsługę punktów handlowych i sieci sprzedaży oraz świadczy usługi logistyczne i reklamowe. Zarządza siecią ok. 900 saloników prasowych. Spółka zatrudnia w całym kraju blisko tysiąc osób.
Sieć Ruchu obejmuje ponad 2 tys. kiosków i saloników prasowych, w tym ok. 1,7 tys. własnych. Firma dostarcza też prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).