Według OKO.press Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ubiegłym roku zapłaciło Polsatowi ponad 270 tys. złotych za promocję działań resortu. Jak podaje portal, umowy ze stacją dotyczyły spotów, relacji na żywo, artykułów sponsorowanych oraz zapraszania przedstawicieli ministerstwa do Polsatu News.
Jak podaje OKO.press, promocja dotyczyła sztandarowego projektu Jarosława Gowina, tzw. konstytucji dla nauki. Portal opisuje, że dotarł do dwóch umów, które MNiSW podpisało w 2017 roku z firmą Polsat Media Biuro Reklamy. Ich łączna wartość to 271 461 zł.
OKO.press podaje, że w umowach precyzyjnie określono np. czas trwania relacji na żywo z Narodowego Kongresu Nauki oraz szczegóły rozmów z ekspertami wskazanymi przez ministerstwo. Portal zwraca uwagę, że z góry określano także tematy rozmowy.
Ponadto, według OKO.press, umowa przewidywała publikację czterech artykułów sponsorowanych na stronie polsatnews.pl oraz przeprowadzenie trzech rozmów z ekspertami resortu w programie „Nowy dzień w Polsat News” – po uzgodnieniu „szczegółowej tematyki”.
OKO.press zaznacza, że artykuły na stronie internetowej nie zostały oznaczone jako materiały sponsorowane i przypomina, że sponsorowanie programów informacyjnych oraz publicystycznych o tematyce społeczno-politycznej stanowi naruszenie zapisów ustawy o radiofonii i telewizji.
Dziennikarze OKO.press zapytali Polsat o rozmowy i artykuły, które powstały na podstawie umów z resortem Gowina oraz o to czy były oznaczone jako sponsorowane. „Z zasady nie ujawniamy treści umów z naszymi partnerami, jednak mogę zapewnić, że według moich informacji przedmiotem umowy nie były wspomniane przez Pana rozmowy. W Polsacie News były to standardowe rozmowy dziennikarza z zaproszonym gościem. W związku z powyższym Pańskie pytania są bezprzedmiotowe” – odpisał rzecznik Polsatu Tomasz Matwiejczuk, cytowany przez OKO.press.
Ministerstwo nauki nie odpowiedziało na pytania dziennikarzy portalu.