Ruch od pewnego czasu boryka się z dużymi problemami z płynnością finansową – zalega z należnościami m.in. wielu wydawcom prasowym. Dystrybutor negocjował z nimi za pośrednictwem Izby Wydawców Prasy.
Wydarzenia przyspieszyły w połowie sierpnia, kiedy należące do Grupy ZPR Media spółki Time i ZPR Media złożyły wnioski o upadłość i sanację Ruchu. Natomiast w zeszłym tygodniu firmy wypowiedziały umowy z Ruchem, w związku z czym nowe numery „Super Expressu” przestały się pojawiać w sieci sprzedaży obsługiwanej przez tę spółkę (dystrybutor ma ponad 2,4 tys. kiosków i saloników, dostarcza też prasę do ok. 15 tys. innych punktów).
Od weekendu „SE” na drugiej stronie informuje czytelników, w których innych punktach sprzedaży mogą kupić ten dziennik.
We wtorek Monika Polewska, rzeczniczka prasowa Grupy ZPR Media, powiedziała „Wiadomościom”, że Ruch zalega spółce z zapłatą ok. 10 mln zł.
Z kolei w środowym wydaniu „Super Expressu” winą za niedostępność dziennika w punktach obsługiwanych przez Ruchu obarczono kierownictwo tej spółki. – Sytuacja jest niezależna od nas i staramy się z całych sił, aby gazeta była dostępna dla wszystkich i wszędzie. Tymczasem problemy z zakupem „Super Expressu” w kioskach Ruchu wynikają z faktu, że spółka popadła w gigantycznie długi i po prostu nie płaci wydawcom za sprzedawane tytuły – stwierdzono.
Podkreślono też, że prezes Ruchu Igor Chalupec ma firmę Icentis, która w latach 2010-2016 dostała od Ruchu 34,5 mln zł. Ponadto Chalupec jeszcze do niedawna zarabiał w spółce kolporterskiej 350 tys. zł.
W tekście zaznaczono, że nakład „Super Expressu” nie został zmniejszony, natomiast jego dystrybucję w całości przejęły firmy kolporterskie.
Inni wydawcy też ograniczają współpracę z Ruchem
W miniony czwartek wieloletnie umowy z Ruchem na dystrybucję „Gazety Wyborczej” i jej kilku czasopism zerwała ze skutkiem natychmiastowym Agora. Firma już w połowie lipca zrobiła odpis w wysokości 16,3 mln zł na należności od Ruchu, których może nie udać się uzyskać.
W zeszłym tygodniu Agora zaznaczyła, że wartość tego odpisu może zostać jeszcze nieznacznie podwyższona. Ruch odpowiadał za dystrybucję mniej niż 30 proc. jej tytułów prasowych. Jednocześnie wydawca rozszerzył współpracę z Garmond Press, dzięki czemu „Gazeta Wyborcza” jest dostępna we wszystkich placówkach Poczty Polskiej.
Według ustaleń portalu Wirtualnemedia.pl w tym tygodniu Wydawnictwo Bauer, największy wydawca prasowy w Polsce, zmniejszyło o połowę liczbę egz. swoich czasopism, które trafiają do dystrybucji przez Ruch. Bauer informuje swoich czytelników, że „w najbliższym czasie mogą mieć Państwo trudności z zakupem naszych magazynów w niektórych punktach sprzedaży”.
Podobne komunikaty są publikowane od minionego czwartku w „Dzienniku Gazecie Prawnej” (tamtego dnia znalazły się na pierwszej stronie).
Inni wydawcy nie podają, jakie działania podjęli w związku z dużymi problemami Ruchu. Zasłaniają się tajemnicą handlową. Takie odpowiedzi portal Wirtualnemedia.pl otrzymał m.in. od Ringier Axel Springer Polska, Burda Media Polska i Gremi Media, natomiast Grupa Polska Press i Edipresse Polska w ogóle nie odniosły się do naszych pytań.
Totalizator Sportowy wstrzymał sprzedaż swoich gier w punktach Ruchu
„Super Express” podał, że współpracę z Ruchem zawiesił również Totalizator Sportowy, w związku z czym od wtorku jego gier i loterii nie można już kupować w kioskach i salonikach prasowych spółki kolporterskiej.
Totalizator Sportowy nie podaje szczegółów, tłumacząc to tajemnicą handlową. Natomiast rzeczniczka Ruchu zapewnia, że Totalizator nie wypowiedział umowy, a sprzedaż gier i loterii została jedynie zawieszona z powodu inwentaryzacji i zmiany części zapisów w umowie.
Według „Super Expressu” współpracę z Ruchem ograniczyły też wydawnictwa Burda, Hachette i Egmont. Burda nie komentuje tej sprawy, natomiast Aleksandra Chaberska, specjalista ds. PR w Egmont Polska, przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl, że z uwagi na trwające rozmowy firma też nie udziela obecnie komentarzy na ten temat.
„Polityka” ma problemy w mniejszych miejscowościach
W nowym numerze „Polityki” znalazł się komunikat, w którym zespół tygodnika stwierdza, że dostaje sygnały od czytelników, że trudno jest kupić pismo w niektórych kioskach i punktach sprzedaży obsługiwanych przez Ruch, głównie w mniejszych miejscowościach.
W związku z tym „Polityka” przygotowała ofertę prenumeraty pakietowej, w ramach której oprócz wydania papierowego tygodnika otrzymuje się dostęp do wszystkich treści z niego w serwisie internetowym pisma (w ramach pakietu Polityka Cyfrowa).
Z oferty mogą skorzystać tylko nowi prenumeratorzy za pośrednictwem serwisu Sklep.polityka.pl.
Ruch chce się dogadać z wierzycielami w ramach przyspieszonego postępowania układowego
31 sierpnia zarząd Ruchu skierował wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego. W miniony weekend wniosek został przyjęty, a w poniedziałek firma zaczęła negocjacje z podmiotami, wobec którym ma zobowiązania. Grupa ZPR Media zaznaczyła, że nie bierze udziału w tych rozmowach.
Ruch zaproponował, że układ obejmie każdego z jej kontrahentów, wobec którego ma zobowiązania wynoszące ponad 1 mln zł. Na warunki układu musi też zgodzić się kredytujący spółkę Alior Bank. –
Podkreślenia wymaga fakt, że pozostali wierzyciele nie są objęci układem (których wierzytelności nie sięgają miliona złotych – przyp.red.). W przypadku tej grupy kontrahentów, decyzja Sądu akceptująca propozycję Ruchu będzie oznaczać, że płatności dla nich będą regulowane przez spółkę na bieżąco, bez konieczności prowadzenia negocjacji – przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Dzwonkowska, rzecznik prasowa Ruchu.
Ruch ma ponad 600 mln zł zobowiązań i 2 tys. kiosków i saloników
W ub.r. Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej. Na koniec roku zobowiązania krótkoterminowe firmy wynosiły 551,1 mln zł, o ok. 100 mln zł więcej niż na koniec 2016 roku. Spółka miała też 82,2 mln zł zadłużenia wobec Alior Banku, które w ub.r. zmalało o 6,7 mln zł dzięki środkom ze sprzedaży 11 nieruchomości.
Zarząd Ruchu podkreśla że segment detaliczny jest rentowny – EBITDA za 2017 r. wyniosła 19,2 mln zł.
Ruch ma ponad 2 tys. kiosków i saloników prasowych, w tym ok. 1,7 tys. własnych (pozostałe wynajmuje). Firma dostarcza też prasę (ok. 3,7 tys. tytułów) do kilkunastu tys. innych punktów sprzedaży, m.in. małych sklepów i supermarketów (od niedawna do ponad 2 tys. sklepów Biedronka).