Od kwietnia br. KRRiT pracuje nad koncepcją nowego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów. Na Forum Ekonomicznym w Krynicy-Zdrój, Telemetria Polska – grupa robocza, która pracuje nad koncepcją badań ogłosiła, że w ramach podpisanych już umów z operatorami kablowymi dysponuje dostępem do danych z ok. miliona gospodarstw domowych, pochodzących ze ścieżki zwrotnej RPD (return path data – dane pochodzące z dekoderów telewizji kablowej i przesyłane ścieżką zwrotną od dekodera do operatora).
Jak wynika z kolejnych zapowiedzi KRRiT, 17 września br. zostanie ogłoszony przetarg na przeprowadzenie pilotażowego badania założycielskiego na potrzeby konstrukcji panelu badawczego dedykowanego konsumpcji mediów elektronicznych oraz kolejny – na kontrolę realizacji terenowej pilotażu badania założycielskiego. Kontrola ma polegać na weryfikacji przeprowadzonych wywiadów, stworzeniu dokumentacji kontrolnej oraz przeprowadzeniu wywiadu weryfikującego.
Z kolei Telemetria Polska na wrzesień planuje przeprowadzenie testów laboratoryjnych, na październik i listopad stworzenie panelu testowego, a w grudniu chce ogłosić przetarg na badanie założycielskie. W pierwszym kwartale 2019 roku mają być dostępne pierwsze wyniki badań pomiaru telemetrii.
Jednoźródłowy pomiar mediów
Projekt pomiaru mediów realizowany pod nadzorem KRRiT zakłada panel badawczy oparty na 26 tys. respondentów, jednoźródłowy pomiar telewizji, radia i internetu oraz mierzenie konsumpcji mediów poza domem i na urządzeniach przenośnych.
Według KRRiT na badaniach skorzystają media – poprzez zwiększenie możliwości analitycznych oraz precyzyjnego dotarcia do odbiorcy; domy mediowe, które będą mogły konstruować dokładniejsze mediaplany oraz reklamodawcy – poprzez dostarczenie im danych, które zoptymalizują wydawane przez nich środki na reklamę.
Koncepcja badań realizowanych pod nadzorem KRRiT zakłada pomiar oraz wdrażanie technologii, które mają być wypracowane w porozumieniu z rynkiem – poprzez przeprowadzone do tej pory dialogi techniczne oraz konsultacje społeczne. Celem w najbliższych miesiącach jest utworzenie Joint Industry Comittee – podmiotu, który będzie zrzeszać nadawców, reklamodawców i domy mediowe.
Obecnie Nielsen, który odpowiada za badania rynku telewizyjnego ma panel telemetryczny w oparciu o 2 tys. gospodarstw.