W piątek, 3 sierpnia br. odbyły się konsultacje społeczne w sprawie badań rynku mediów, organizowanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Przedstawiciele ponad 20 firm dyskutowali o najlepszych rozwiązaniach technologicznych oraz wymieniali się uwagami dotyczącymi metod i założeń przeprowadzenia badań.
Spotkanie w sprawie konsultacji społecznych było bezpośrednio związane z pracami nad nowym pomiarem tele- i audiometrycznym rynku mediów. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji pracuje nad koncepcją tych badań od początku br. Realne działania podjęła zaś od kwietnia br., ogłaszając najpierw dialog techniczny, dotyczący technologii pomiarowej, a następnie drugi dialog techniczny – dotyczący założeń dla badania założycielskiego oraz jego kontroli.
– Celem tego spotkania było szerokie skonsultowanie z podmiotami potencjalnie zainteresowanymi wynikami naszych prac, kierunków, które obraliśmy przy projekcie Telemetria Polska. Zwróciliśmy uwagę na kilka kluczowych elementów, które zdiagnozowaliśmy podczas spotkań w ramach dialogów technicznych, które chcielibyśmy następnie przetestować przy współpracy z jednostkami naukowo-badawczymi. Oceniam to spotkanie bardzo dobrze, dostaliśmy kilka cennych wskazówek, które weźmiemy pod uwagę przy dalszych pracach. Chcielibyśmy tego typu spotkania organizować cyklicznie – powiedział w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Wigurski, szef projektu Telemetria Polska.
Podczas konsultacji pojawiło się wiele pytań, nie tylko o to, jak KRRiT chce przeprowadzać badania, ale również o to, kto będzie przeprowadzał testy technologii, czy pomiar będzie się opierał na kilku różnych urządzeniach, kto zajmie się przekazywaniem danych od operatorów urządzeń, czy o to, kto będzie czuwał nad dyscypliną badanych.
Na pytania firm odpowiadał Michał Wigurski oraz Andrzej Olszewski – odpowiedzialni za wdrożenie projektu Telemetria Polska.
– Dla mnie to sygnał, że rynek interesuje się badaniami, chce wiedzieć w jaki sposób będziemy badać, jakich technologii będziemy do tego używać oraz, że chce z nami współpracować przy tym projekcie – mówi nam Wigurski.
Dodał, że widzi bardzo duże zainteresowanie tym, co robi Telemetria Polska, kiedy pojawią się pierwsze efekty, jak ten projekt będzie wyglądać od strony organizacyjnej.
– Dla mnie, jako managera odpowiedzialnego za „dowiezienie” tych badań ważne jest, by z rynkiem rozmawiać, pytać i aby rozwiewać wszelkie wątpliwości. Po to, by na koniec uzyskać badania, które nie będą przez rynek kwestionowane – zaznacza.
Pod koniec roku przetarg na wybór firmy do przeprowadzenia badania
Obecnie zakończył się etap przeprowadzenia dwóch dialogów technicznych – pierwsze wnioski ze spotkań z przedstawicielami rynku Telemetria Polska ma formułować już na początku sierpnia.
Natomiast jak wynika z naszych informacji, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pod koniec roku mają zostać przeprowadzone: przetarg na dostawcę badań oraz osobno – przetarg na dostawcę technologii pomiarowej.
Wciąż nieznany kształt spółki zarządzającej badaniami
W maju br. KRRiT ogłosił, że badaniami telewizji i słuchalności radia w Polsce zajmie się nowa jednostka na wzór Joint Industry Committee (JIC). Polski JIC miałyby zrzeszać agencje badawcze, domy mediowe, media i marketerów. KRRiT chce w ten sposób przekazać zarząd nad pomiarem mediów uczestnikom rynku i sama pełnić rolę nadzorcy.
W piątek, 3 sierpnia br. potwierdziły się nasze dotychczasowe informacje, z których wynika, że nadal trwają prace nad stworzeniem struktur tej jednostki. Wszystko wskazuje na to, że spółka, która będzie nadzorować badania będzie nosić tę samą nazwę, co projekt badania – Telemetria Polska. Nadal nie wiadomo jednak, kto będzie zasiadał w jej strukturach.
– Obecnie analizowane są różne warianty docelowej struktury. Chcemy, żeby zostało to rozstrzygnięte do końca roku. Chcemy, aby podmiot odpowiedzialny za realizację projektu ogłosił wtedy przetargi na badania i technologie – podkreślił w rozmowie z nami Michał Wigurski – szef projektu Telemetria Polska.
Jak udało się nam dowiedzieć, realnym terminem, kiedy struktura organizacyjno-prawna spółki będzie w pełni gotowa może być listopad br.
Budżet na badania
KRRiT planuje, aby pilotaże nowych rozwiązań pomiarowych ruszyły do końca tego roku. Docelowo badanie miałoby objąć rynek w perspektywie dwóch lat. KRRiT na ten rok dysponuje budżetem na badania w wysokości ok. 15 mln złotych. W 2019 roku i w perspektywie długoterminowej badania mają być finansowane lub współfinansowane z budżetu państwa. Ostateczny model – ile pieniędzy na badania wyda rynek, a ile państwo – nie jest jeszcze znany. To element ciągłych rozmów na temat JIC i tego, w jakim stopniu rynek chciałby uczestniczyć w tym procesie.
Szef badań Michał Wigurski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zapewniał, że „KRRiT chce robić badania przy pełnej akceptacji rynku, aby dyskusja na ten temat była uczciwa i merytoryczna”. Od tego zależy również porozumienie o finansowaniu badań i budżet podmiotu, który będzie czuwał nad realizacją i kontrolą tych badań.
Wigurski zapewnia jednak, że Telemetria Polska „ma obiecane, że w długoletniej perspektywie budżetowej środki na ten projekt będą”.
Z tego co udało nam się dowiedzieć, średnio na badania potrzeba będzie ok. 30 mln zł rocznie.
W konsultacjach społecznych wzięły udział m.in. AGB Nielsen Research, Grupa Radiowa Agory, Gemius Polska, Chopin Telewizja Kablowa, Telewizja Puls, Eurozet, ITI Neovision, TVN, Polsat Media Biuro Reklamy, Polska Izba Komunikacji Elektronicznej, Starcom, TIME SA, Grupa RMF FM, Instytut Łączności, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy.