NASK zaproponuje KRRiT własną wizję nowego pomiaru telewizji i radia

Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa dołączyła do dialogu technicznego, organizowanego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Jego celem jest przedstawienie założeń dla badania założycielskiego, dotyczącego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów. To trzecia firma, obok Fratrii i Danae, która dołączyła do dialogu po terminie.

Do 5 lipca br. zainteresowane firmy mogły zgłaszać się do drugiego dialogu technicznego, poprzedzającego wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sprawie badania założycielskiego rynku mediów i jego kontroli. We wskazanym terminie zgłosiło się 6 firm: Ipsos, Centrum Badań Marketingowych INDICATOR, Kantar Polska, Polsat Media Biuro Reklamy, PBS, AGB Nielsen Research.

Po terminie za zgodą KRRiT dołączyła kilka dni temu Fratria – wydawca tygodnika „Sieci” oraz portalu wPolityce.pl, a także firma Danae. To jednak nie koniec: w ostatnich dniach do grona zainteresowanych zgłosił się NASK – Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa.

„Interesujące rozwiązanie”

Marcin Bochenek, dyrektor projektów strategicznych w NASK w rozmowie z nami stwierdził, że instytut zgłosił się do dialogu, ponieważ chce zaproponować własną wizję i sposób pomiaru tele- i audiometrycznego. Nie chciał jednak zdradzić szczegółów.

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl powiedział, że „temat badań jest niezwykle interesujący, dlatego instytut postanowił się mu przyjrzeć z punktu widzenia wyzwania badawczego”.

W strukturach NASK od kilku miesięcy funkcjonuje Pracownia Badań Społecznych w Pionie Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. To ona będzie reprezentować podmiot w dialogu technicznym.

Jak udało się nam dowiedzieć, w czwartek 2 sierpnia br. odbywają się ostatnie spotkania z firmami w ramach drugiego etapu dialogu technicznego. Natomiast w piątek, 3 sierpnia br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji organizuje konsultacje społeczne dla wszystkich zainteresowanych tematem badań rynku mediów. Spotkanie będzie dotyczyć zarówno wyboru technologii pomiarowej, jak i wdrożenia ogólnopolskiego panelu badania konsumpcji mediów.

Alternatywa dla badań Nielsena i Radia Track

Badanie KRRiT ma być alternatywą dla zarówno pomiaru Nielsena – obecnie monopolisty na rynku badań telemetrycznych oraz Radia Track. Badanie organizowane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji zakładają pilotaż, w którym próba badawcza obejmie 10 tys. wywiadów. Dialog techniczny ma służyć opracowaniu założeń dla właściwego badania – założycielskiego. Badania mają być realizowane za pieniądze publiczne, zapewnione z budżetu KRRiT, na które Rada dysponuje sumą ok. 15 mln zł.

Pod koniec tego roku ma zostać uruchomiony pilotażowy panel oparty na pomiarze pasywnym. Po spotkaniach z firmami, które w dialogu technicznym przedstawią swoje propozycje, KRRiT zacznie testy polegające na wdrożeniu mikropaneli. Dyrektor badań konsumpcji mediów z ramienia KRRiT, Michał Wigurski powiedział nam jakiś czas temu, że „pierwsze wnioski z przeprowadzonego dialogu technicznego będzie można formułować już na początku sierpnia”.

Wkrótce powstanie Telemetria Polska

Wiadomo już, że powstanie specjalna jednostka, która będzie nadzorować sposób przeprowadzania badań rynku mediów. Będzie zrzeszać agencje badawcze, domy mediowe, media i marketerów. KRRiT chce w ten sposób przekazać zarząd nad pomiarem mediów uczestnikom rynku i sama pełnić rolę nadzorcy.

Z naszych informacji wynika, że nadal trwają prace nad stworzeniem struktur tej jednostki. Wszystko wskazuje na to, że spółka, która będzie nadzorować badania będzie nosić tę samą nazwę, co projekt badania – Telemetria Polska. Nazwa ta została po raz pierwszy użyta przez KRRiT 26 lipca br.

Nowa jednostka – Joint Industry Committee (JIC)

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przed paroma miesiącami zaproponowała również, by zarządzaniem nowym badaniem oglądalności telewizji i słuchalności radia w Polsce zajęła się nowa jednostka – Joint Industry Committee (JIC). Polski JIC miałyby zrzeszać agencje badawcze, domy mediowe, media i marketerów. KRRiT chce w ten sposób przekazać zarząd nad pomiarem mediów uczestnikom rynku i sama pełnić rolę nadzorcy. Z naszych informacji wynika, że nadal trwają prace nad stworzeniem struktur tej jednostki. Pilotaże nowych rozwiązań mają ruszyć do końca tego roku, a docelowo badanie miałoby objąć rynek w perspektywie dwóch lat. KRRiT dysponuje na nowy projekt budżetem w wysokości ok. 15 mln złotych.