Rozpoczęty dialog techniczny poprzedza przeprowadzenie przetargu na wybór firmy, która dokona audytu telemetrii realizowanej przez Nielsen Audience Measurement. TVP chce sprawdzić zgodność tego panelu z powszechnie akceptowanymi standardami TAM (Television Audience Measurement) oraz ocenić stopień adekwatności stosowanego przez Nielsena pomiaru widowni telewizyjnej w odniesieniu do zmian na rynku telewizyjnym.
Celem dialogu technicznego jest pozyskanie przez Telewizję Polską informacji na temat zastosowania możliwych procedur kontroli realizowanego przez NAM badania. W ramach tej kontroli nadawca chce sprawdzić, czy w pomiarze faktycznie są stosowane procedury deklarowane przez NAM, czy są one zgodne ze standardami TAM.
Od firm biorących udział w dialogu TVP oczekuje też zaprezentowania sposobu prowadzenia audytu oraz wskazania najefektywniejszego sposobu weryfikacji panelu Nielsen Audience Measurement. Nadawca chce również dowiedzieć się, na ile zasadne jest przyjmowanie do wyceny atrakcyjności reklamowej poszczególnych nadawców grupy rozliczeniowej 16-49 lat, zweryfikować i ocenić stopień wykonania zleceń poaudytowych dla pomiaru NAM prowadzonego w TVP w latach 2011-2012.
Zainteresowane firmy mogą składać wnioski o dopuszczenie do dialogu do 13 lipca br. TVP zastrzega, że informacja o rozpoczęciu dialogu technicznego nie jest równoważna z zaproszeniem do składania ofert.
TVP krytykuje badanie Nielsena, chce nowego pomiaru telemetrycznego
Telewizja Polska od dwóch lat regularnie krytykuje badanie telemetryczne realizowane przez Nielsen Audience Measurement. Kierownictwo nadawcy uważa, że jest ono oparte na zbyt małej liczbie gospodarstw domowych, których rozmieszczenie terytorialne nie jest reprezentatywne dla całego społeczeństwa.
Już wiosną 2016 roku TVP zwróciła się do Nielsena o kody pocztowe uczestników pomiaru. Firma badawcza ich nie przekazała, uzasadniając to ochroną danych osobowych. Jesienią 2016 roku firmy porozumiały się, że audyt rozproszenia geograficznego panelu telemetrycznego przeprowadzi podmiot wybrany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA Polska.
W ostatnich tygodniach Telewizja Polska chwaliła się wysoką oglądalnością transmisji meczów piłkarskich mistrzostw świata, podając wyniki własnego pomiaru, opartego na danych ok. 190 tys. klientów usługi telewizyjnej Netii. W tym pomiarze programy TVP osiągają znacznie wyższe wyniki niż w badaniu Nielsen Audiencem Measurement.
Jednocześnie w kilku materiałach w programach informacyjnych skrytykowano badanie Nielsena oraz kilku menedżerów tej firmy.
Telewizja Polska ofertę reklamową przy transmisjach z mundialu sprzedawała drożej, zgodnie z wartościami w cenniku, opierając się na modelu oglądalności rzeczywistej (MOR), a reklamodawcy akceptowali ten sposób rozliczania.
– Zmusza nas to do podjęcia kroków w stosunku do Nielsena i rynku – po raz kolejny zażądamy audytu w Nielsenie i sami zgłosimy audytora. Oczekujemy, że firma Nielsen bez żadnych warunków zaakceptuje zgłoszonego przez nas profesjonalnego audytora – stwierdził prezes TVP Jacek Kurski dwa tygodnie temu. Dodał, że nadal nie został zrealizowany audyt, który miało koordynować IAA.
Kurski zapowiedział także uruchomienie nowego systemu wyceniania czasu reklamowego. Zostaną w nim wykorzystane wyniki z pomiaru wśród klientów Netii.