Przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski zapowiedział wczoraj, że organ pracuje nad stworzeniem niezależnego komitetu zajmującego się badaniami w Polsce, który czuwałby nad ich jakością, metodologią, czy doborem technologii. – Chcemy wspólnie stworzyć platformę na bazie której będzie dostępny jeden wspólnie opracowany strumień danych dla wszystkich podmiotów – wyjaśnia Kołodziejski.
Witold Kołodziejski jest jednym z prelegentów na 45. Międzynarodowej Konferencji PIKE, która właśnie odbywa się w Toruniu. Wziął udział w panelu „Nasze Sprawy”, w którym operatorzy komunikacji elektronicznej dyskutowali z przedstawicielami władzy ustawodawczej, wykonawczej i regulatorów.
Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zapowiedział, że Rada pracuje nad stworzeniem niezależnego komitetu zajmującego się badaniami w Polsce, który czuwałby nad ich jakością, metodologią, czy doborem technologii. – Tak naprawdę chodzi o reorganizację rynku badań oglądalności i słuchalności w Polsce. Przypomnę, że od 20 lat w Polsce były próby stworzenia takiego komitetu – mówił.
Kołodziejski informował, że organy kierujące badaniami istnieją na całym świecie. Najlepiej sytuacja wygląda w tych krajach, w których takie komitety tworzą nadawcy, reklamodawcy, a także istnieje duży udział czynników państwowych. – Tak mamy chociażby w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Francji. Dążymy do wprowadzenia takiego modelu w Polsce – zapowiadał.
Według szefa KRRiT obecna technologia pozwala na dokonywanie precyzyjnych pomiarów oglądalności telewizyjnych. – To co możemy dziś zrobić, to zagregować dane RPD, pracować nad badaniami założycielskimi, podać strukturę panelu i metodę jego wyboru oraz zaproponować metodologie które będą służyły do dokładnego badania – mówił.
Zdaniem Kołodziejskiego KRRiT jest jedyną instytucją w Polsce, która może się tego podjąć stworzenia takiego projektu. – Nie celem jest organizacja i tworzenie własnych badań, tylko stworzenie i ucywilizowanie zasad dotyczących badań. KRRiT nie musi w tym uczestniczyć, ale dzisiaj w tym uczestniczymy – tworzymy własne badania, damy własną technologię, pokażemy jak to można robić i zachęcimy innych do udziału, m.in. PIKE. Chcemy wspólnie stworzyć platformę na bazie której będzie dostępny jeden wspólnie opracowany strumień danych dla wszystkich podmiotów, aby na jego podstawie można było np. planować i realizować swoje plany biznesowe – mówił. – Te badania są bardzo istotne dla całego rynku. Warto żeby były certyfikowane przez niezależne podmioty, które czuwają nad jakością tych badań – dodał.
Witold Kołodziejski informuje, że do zrealizowania projektu potrzebny jest nakład finansowy. KRRiT ma na ten cel odpowiednie środki, ale ich wysokości nie ujawnia.
Jak mówił Kołodziejski, do dialogu technicznego zgłosiło się 30 firm ze swoimi ofertami, w tym największe światowe pracownie badawcze (łącznie z tymi, które dziś prowadzą badania na polskim rynku). – Przedstawiły one bardzo obiecujące oferty. Jesteśmy już po pierwszym etapie tego dialogu, którego dalsze etapy będziemy kontynuować z wybranymi firmami. Dziś mamy etap najważniejszy, czyli próba zbudowania konsensusu rynkowego wokół tych badań, bo KRRiT nie robi ich dla siebie, tylko dla rynku – dodał.
W ramach propozycji nowych badań tele- i audiometrycznych, KRRiT proponuje, aby panel badawczy objął minimalnie 10 tys. gospodarstw domowych. Pod koniec tego roku ma zostać uruchomiony pilotażowy panel oparty na pomiarze pasywnym. Po spotkaniach z firmami, które w dialogu technicznym przedstawią swoje propozycje, KRRiT zacznie testy polegające na wdrożeniu mikropaneli.
Badanie treści i odbioru programów radia i telewizji to zadanie KRRiT, które wynika z ustawy o radiofonii i telewizji. Obecnie departament monitoringu KRRiT w przypadku rynku telewizyjnego korzysta z badań Nielsen Audience Measurement, a rynku radiowego z badań audytorium radia Radio Track firmy Kantar Millward Brown. Z wnioskiem o zorganizowanie niezależnych badań telemetrycznych kilkakrotnie zwracał się do KRRiT Jacek Kurski prezes Telewizji Polskiej.
Badanie oglądalności telewizji firmy Nielsen Audience Measurement jest realizowane w oparciu o panel liczący około 2 tys. gospodarstw domowych, ale instytut wraz z początkiem 2019 roku zamierza powiększyć panel telemetryczny do 5 tys. osób, a także zacząć badać mierzyć oglądalność wideo w sieci.
45. Międzynarodowa Konferencja Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej odbywa się w Toruniu, w dniach 14-16 maja. Portal Wirtualnemedia.pl jest patronem medialnym wydarzenia.