Dziennikarze o „Alarmie!” TVP1: kopia „Uwagi!”, materiały jednostronne, brak wyjaśnienia co z nich wynika

TVP1 od tygodnia emituje po „Wiadomościach” nowy program reportersko-interwencyjny „Alarm!”, nad którym pracuje redakcja pod kierownictwem Przemysława Wenerskiego. Poproszeni przez Wirtualnemedia.pl o ocenę magazynu dziennikarze zauważają profesjonalną oprawę i wykorzystywane w materiałach ujęcia z ukrytej kamery, jednak zwracają uwagę na jednostronność. – „Alarm!” to kopia „Uwagi!” – mówi wprost Tomasz Sekielski.

Nowy program interwencyjny jest emitowany w TVP1 od poniedziałku do piątku po głównym wydaniu „Wiadomości”, serwisie sportowym i prognozie pogody. Każdy odcinek trwa ok. 15 minut i składa się z jednego lub dwóch materiałów reporterskich. Premierowy odcinek Jedynka wyemitowała 26 lutego. Telewizja Polska zapowiada, że reporterzy „Alarmu!” mają przybliżać widzom m.in. dziennikarskie interwencje, śledztwa, opowieści o realnych problemach Polski i Polaków. Prowadzącymi są Jacek Łęski i Agnieszka Świdzińska.

– „Alarm!” to kopia „Uwagi!” TVN. Skopiowano wszystko, w tym wygląd studia i konstrukcję programu. Niestety kopia nie przystaje do oryginału – ocenia dla portalu Wirtualnemedia.pl Tomasz Sekielski, twórca m.in. programów „Teraz My!” czy „Po prostu”.

Dziennikarz nie wie, czy jest to magazyn śledczy, interwencyjny, czy po prostu propagandowy.

– Dla mnie ten podział nie jest jasny. Propaganda jest silnie obecna, że wspomnę powiązanie dziennikarzy Edwarda Miszczaka, Moniki Olejnik i Jarosława Gugały z aferą reprywatyzacyjna w Warszawie. Chciałbym się mylić, ale pierwsze wydania świadczą o tym, że to będzie raczej cep na przeciwników politycznych. Ciekawi mnie czy redakcja zajmie się na przykład sprawą 15 milionów złotych, które przy użyciu kart kredytowych wydali urzędnicy MON? – pyta Sekielski.

Według niego program jest nierówny. – Materiały są montażowo słabe, brakuje ciekawych zdjęć, pojawiają się wpadki warsztatowe. Mam wrażenie, że wielu autorów musi się jeszcze nauczyć telewizji – stwierdza Sekielski. – Obejrzałem wszystkie programy w minionym tygodniu, ale żaden z nich nie wnosi niczego ciekawego do mojej wiedzy o świecie. Nie mam też przyjemnych doświadczeń wizualnych – podsumowuje.

– To jest program propagandowy, a nie interwencyjny – stwierdza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Wojciech Czuchnowski, dziennikarz „Gazety Wyborczej”. – Od dłuższego czasu jesteśmy przyzwyczajeni, że publiczna telewizja przekracza w swoich programach kolejne granice przyzwoitości. To nie jest dziennikarstwo. Na przykład materiał o powiązaniu Miszczaka, Olejnik i Gugały z aferą reprywatyzacyjną wskazuje, że to jest program, który ma za zadanie tylko szczucie – stwierdza Czuchnowski. – Można ten program różnie nazywać, ale ma on jednoznaczny wymiar. Wszystko sprowadza się do walenia w przeciwników rządu. To nie ma nic wspólnego z żadną interwencją, a poruszane tematy natychmiast trafiają na czerwone paski w TVP Info. Od samego początku nie wierzyłem w to, że „Alarm!” stanie się dobrym i niezależnym programem interwencyjnym. TVP nie jest telewizją nakierowaną na rzetelną informację i patrzenie władzy na ręce – podkreśla dziennikarz „GW”.

Prof. Jacek Dąbała, medioznawca z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego zwraca uwagę na świetny i nośny tytuł.

– Alarm z wykrzyknikiem, to przyciąga uwagę. Niestety, sam program jest przeciętny, w typie magazynów publicystycznych obecnych w innych kanałach – twierdzi Dąbała i dodaje: – Mam niedosyt. Oczekiwałem, że pewne problemy zostaną rozwiązane do końca, że to będzie program, w którym w sposób nieustępliwy i zdeterminowany ukarani zostaną ci wszyscy, którzy odpowiadają za nieszczęścia, ból, smutek i wszelkie nieprawidłowości. Oczekiwałem konkretnych działań i się zawiodłem.

Medioznawca wskazuje na nierówności warsztatowe poszczególnych materiałów i wymienia m.in. senną dramaturgię oraz pozostawione niedopowiedzenia. – Widzowie dziś oczekują czegoś więcej, konkretnych efektów. To nie może być tylko zbiór kilku materiałów z ośrodków regionalnych – mówi Dąbała.

Ekspert ostrożnie podchodzi do kwestii „propagandy” uprawianej w „Alarmie!”. – W naturalny sposób każda interwencja pokazana obecnie w telewizji publicznej, może wywołać wrażenie, że chodzi o walkę z przeciwnikami politycznymi. Jeśli taki program w TVP się pokazał, to wiadomo, że znajdą się w nim uszczypliwości, czy pewne oskarżenia wobec opozycji lub konkurencji – tłumaczy i jako przykład podaje materiał o aferze reprywatyzacyjnej, gdzie współwinnych wskazano celebrytów. – Należy jednak nieco stonować emocje. Według mnie na razie mamy do czynienia z rozpoznawaniem odbiorcy, badaniem jego reakcji oraz oczekiwaniem na wyniki oglądalności. To właśnie od tych wyników będzie zależało, w którą stronę zdecyduje się pójść redakcja. Należy jednak podkreślić, że niebezpieczeństwo podgrzania propagandowego materiałów w tym wypadku istnieje. Jest całkiem realne – przestrzega prof. Jacek Dąbała.

Także dziennikarz polityczny „Faktu” Dariusz Grzędziński dostrzega w „Alarmie!” wyraźne inspiracje podobnymi formatami z konkurencyjnych stacji. Zwraca on także uwagę na dobór tematów do odcinka, które są zupełnie z sobą niepowiązane.

– Trudno zresztą zarzucić mu bardzo poważne braki realizacyjne, zestawiając z w/w. W tego typu programach, głównym zadaniem producentów jest nie odwracanie uwagi widza od pokazywanego przez dziennikarzy materiału i to się udało. Gorzej ze wspomnianymi materiałami – wskazuje Dariusz Grzędziński. – W pierwszym, dotyczącym wyprawy na K2 widz dostaje chaos – zestawienie znanych już z prawicowej prasy zarzutów wobec francuskiej alpinistki z bohaterstwem i jednocześnie niesubordynacją Denisa Urubki. W drugiej historii, przedstawionej o wiele za krótko, brakuje głębszego pokazania problemu i stanowiska władz szpitala w Opatowie. Dwie odrębne historie w 11-minutowym programie to o jedną za dużo – wylicza.

W ocenie Wojciecha Wybranowskiego z tygodnika „Do Rzeczy”, w realizację programu zaangażowali się bardzo dobrzy i doświadczeni dziennikarze: Przemysław Wenerski i Jacek Łęski. – Mam nadzieję, że ze swojego bogatego doświadczenia będą czerpać, by program był lepszy – komentuje.

– Uderzyła mnie bardzo agresywna narracja, jej ton, która od początku narzuca widzowi, czego w programie ma się spodziewać. Po 30 sekundach odcinka wiedziałem, kto będzie tym złym. Bardzo chciałbym, żeby docelowo był to program interwencyjny, śledczy jakich w polskich telewizjach brakuje – zostaną przedstawione fakty, okoliczności, tło, wskazane możliwe rozwiązania, przyczyny, a wnioski widz wyciągnie sam – argumentuje Wojciech Wybranowski.

– Na dziś „Alarm!” za bardzo przypomina mi „Uwagę!” TVN, która podaje widzowi konkretne gotowe – nazwijmy to umownie – prawdy i nie zmusza tegoż widza do samodzielnego myślenia. Samo studio tez wzorem przypomina z TVN-u. Za dużo podobieństw za mało kreatywności. Myślę jednak, że Przemek Wenerski i Jacek Łęski potrafią zrobić dobry program śledczy – dodaje.

Jako „poprawny i interesujący” ocenia „Alarm!” Jan Kunert, dziennikarz związany z redakcją magazynu „Państwo w państwie” w Polsacie i Polsat News oraz z portalami Bezkompromisowo.pl i Politykawarszawska.pl. – Nie ma fajerwerków, ale też nie jest to katastrofa. Nieźle wygląda studio. Wbrew wielu opiniom, mi czerwone paski nie przeszkadzały w odbiorze. Jacek Łęski to doświadczony dziennikarzy, więc do prowadzenia programu nie mam uwag. Materiały są krótkie, kilkuminutowe, ale w sposób jasny przedstawiają, o co chodzi – tłumaczy Jan Kunert.

– Zastanawia mnie dobór tematów. Za dużo polityki, za mało ludzkich historii i interwencji w ich imieniu. Tak jak to jest w „Państwie w Państwie”. W dwóch odcinkach były dwa materiały uderzające w Platformę Obywatelską. Trzeba pamiętać, że za kilka miesięcy wybory samorządowe. Mam nadzieję, że do tego czasu reporterzy programu z równą zaciętością będą również tropić nieprawidłowości w samorządach rządzonych przez Prawo i Sprawiedliwość – dodaje Kunert.

– Dwa materiały – jeden polityczno-interwencyjny, a drugi „michałkowy” – co najmniej dziwią. Twórcy programu zapewne chcieli upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu, dając dla każdego coś miłego, ale przez to nie do końca wiadomo, jaki ma być ten program – magazyn reporterów, program interwencyjny czy coś reportersko-publicystycznego – opisuje Łukasz Rogojsz, dziennikarz „Newsweeka” i Onetu. – Ale, jak mawiają, po owocach ich poznamy. Być może szerokie grono widzów uzna, że taki mariaż treści poważnych z lekkimi, łatwymi i przyjemnymi to dobre połączenie. Tyle, że wypadałoby wtedy nie nazywać programu interwencyjnym – zwraca uwagę Rogojsz.

Widzowie i komentujący w social mediach zwracają uwagę na czerwoną oprawę magazynu, zwłaszcza na czerwone pasy, które przepływają za plecami prowadzącego i mogą odwracać uwagę od prowadzącego. Łukasz Rogojsz nie dostrzega jednak takiego zagrożenia.

– Czerwone tło z napisem nie stanowi, przynajmniej dla mnie, żadnego problemu. Migające za plecami prowadzącego czerwone pasy można „ścierpieć”, aczkolwiek jest to coś, czego w podobnych produkcjach się nie widuje. Zapewne miało wyjść bardziej sensacyjnie, a mamy przerost formy nad treścią – podkreśla dziennikarz „Newsweeka”.

Dariusz Grzędziński nie ma poważnych zastrzeżeń warsztatowych do prowadzącego Jacka Łęskiego. – Jego krytyczny wobec władz PO-PSL komentarz poprzedzający materiał o opatowskim szpitalu nie jest w dzisiejszej TVP rzeczą zaskakującą – zaznacza.