Ponad 70. przedstawicieli stacji telewizyjnych, rozgłośni radiowych, portali internetowych i gazet nim zasiadło za biesiadnym stołem karczmy piwnej, to zapoznało się z historią górnictwa. Zwiedzili m.in. najnowszą zabrzańską trasę turystyczną, czyli Sztolnię Królowa Luiza.
Ma ona ok. 1500 m długości. Wiedzie od szybu Carnall przy ul. Wolności do szybu Wilhelmina przy ul. Sienkiewicza. Obejmuje unikatowe wyrobiska Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej oraz kopalni Królowa Luiza. Poprowadzona jest m.in. dwustuletnim chodnikiem wykutym w węglu.
Do zwiedzenia nowej atrakcji turystycznej Śląska zaprosiło dziennikarzy Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, które było gospodarzem dziennikarskiej Barbórki, a patronowała jej – zawsze przychylna promocyjnym inicjatywom – prezydent tego miasta Małgorzata Mańka-Szulik.
Gala IV Dziennikarskiej Barbórki odbyła się 320 metrów pod ziemią w Zabytkowej Kopalni Węgla Kamiennego Guido. Już sam zjazd szolą dla wielu uczestników był wielkim przeżyciem. Podobnie zresztą jak i udział w samej gali, która tak na prawdę była karczmą piwna w wersji soft.
Dlatego w wersji soft, że brały w niej udział – obok gwarków – również „gwarczyniące”. Mimo to, że przy biesiadnych stołach białogłów nie brakowało, to Prezes Wysokiego a w Sprawach Piwnych Nigdy Nieomylnego Prezydium starał się trzymać zasad obowiązujących na karczmach piwnych. Dlatego kat miał dużo robot. Dyby często były w użyciu, a co niektórzy biesiadnicy trafili i na „zasranie piwne”. Lewa i Prawa Ława ostro ze sobą rywalizowały. Jednak przede wszystkim było masę zabawy i śmiechu.
Jedna z uczestniczek tak to skwitowała na Facebooku: „Dziennikarska Barbórka IV. Kto nie był, niech żałuje!!! Było jak co roku BOSKO!!! Przemysław Adamski i Justyna Adamska jesteście najlepsi!!”.
Wywołana do tablicy para jest pomysłodawcą i organizatorem tego udanego wydarzenia. Udanego, gdyż promuje region i górnicze tradycje wśród ludzi, którzy mają kolosalny wpływ na kształtowanie opinii publicznej. I to w najlepszy sposób, gdyż wywołuje dobre emocje. Zasługą organizatorów IV Dziennikarskiej Barbórki jest również to, że potrafią przekonać do takiej prezentacji dokonań lokalnej społeczności i branży sponsorów oraz decydentów.