Zdaniem Jarosława Olechowskiego, szefa „Wiadomości” TVP, zeszłoroczne spadki oglądalności tego programu wynikają w dużym stopniu ze zmiany w panelu badawczym Nielsen Audience Measurement. – Nasze newsy cytują media w całej Polsce, a niemal każde wydanie jest szeroko omawiane i komentowane (o konkurencji jest cicho) – dodał Olechowski.
Według danych Nielsen Audience Measurement „Wiadomości”, „Teleexpress” i „Panorama” w TVP1 i TVP2 zanotowały w ub.r. duże spadki oglądalności. Widownia „Wiadomości” w TVP1 zmalała w skali roku o 19,3 proc. do 2,37 mln osób, oglądalność „Teleexpressu” w TVP1 – o 20,1 proc. do 2,39 mln, a widownia „Panoramy” – o 11,9 proc. do 1,22 mln.
W konsekwencji na pozycję lidera awansowały „Fakty”, które tylko w TVN oglądało średnio 2,83 mln osób. Program stracił 4,1 proc. widzów, a „Wydarzenia” w Polsacie – 4,7 proc.
Od końca sierpnia ub.r. programy informacyjne TVP1 i TVP2 są emitowane także w TVP Info. Jednak „Wiadomości” i „Teleexpress” i tak notują spadki oglądalności – według danych Nielsen Audience Measurement grudniu ub.r. pierwszy program w dwóch stacjach miał o 14,7 proc. mniej widzów niż rok wcześniej w TVP1, a drugi – o 8,4 proc. mniej. Za to „Panorama” zyskała w tym ujęciu 11,7 proc. oglądających.
W czwartek o te spadki został zapytany na Twitterze Jarosław Olechowski, od sierpnia ub.r. szef „Wiadomości”. – W drugiej połowie 2016 roku „Wiadomości” wygrywały z „Faktami”. W styczniu 2017 roku Nielsen zmienił wielkość uniwersów w swojej analizie – po tym oglądalność „Wiadomości” wg Nielsena znacząco się obniżyła – stwierdził.
Wielkość uniwersów w panelu telemetrycznym jest modyfikowana przez Nielsen Audience Measurement regularnie, żeby dostosować panel do aktualnego przekroju społeczeństwa. Zmiany wprowadzone z początkiem ub.r. nie wpłynęły znacząco na tendencje dotyczące oglądalności największych kanałów i nie były krytykowane przez żadnych nadawców.
Olechowski zmiany w panelu Nielsena jako przyczynę spadku oglądalności „Wiadomości” wskazał także kilka miesięcy temu, po tym jak portal Wirtualnemedia.pl podał wyniki z października ub.r.
Szef „Wiadomości”: w niektóre dni wygrywały z „Faktami” nawet o milion widzów
– Dane TVP pokazują, że widownia „W” jest znacznie wyższa. Są wydania, które wygrywają z konkurencją nawet milionem widzów – dodał szef „Wiadomości” w czwartek na Twitterze.
Faktycznie „Wiadomości” wygrywają z „Faktami” w niektóre dni, najczęściej w sobotę i niedzielę. W ostatnich miesiącach w „Wiadomościach” i TVP Info kilka razy podano dane z wybranych dni i weekendów, w których program TVP1 wyprzedził „Fakty”. Było tak m.in. pod koniec października, w połowie września, w także w miniony wtorek. – Raz w tygodniu Nielsen jest wiarygodny, ciekawe Wyników poniedziałek-sobota dziwnym trafem nie pokazują – skomentował w październiku Maciej Słomczyński, producent z TVN24.
Prezes i niektórzy menedżerowie Telewizji Polskiej od ponad roku krytykują badanie Nielsen Audience Measurement, oceniając, że jest oparte na zbyt małej liczbie uczestników, których rozproszenie terytorialne nie jest reprezentatywne dla ogółu społeczeństwa (zbyt dużo panelistów mieszka w dużych miastach i ich okolicach).
Nielsen od początku 2019 roku zamierza rozbudować swój panel do ponad 5 tys. osób, ale według Jacka Kurskiego nie poprawi to wiarygodności badania. – Rozszerzenie panelu jest próbą przykrycia tego problemu za pieniądze nadawców i wzmocnieniem dominującej pozycji Nielsena – powiedział prezes TVP portalowi Wirtualnemedia.pl.
W tej sytuacji publiczny nadawca nawiązał współpracę z Netią, od której otrzymuje statystyki oglądania telewizji przez ponad 180 tys. gospodarstw domowych korzystających z usługi telewizyjnej tej firmy. Nadawca dostaje te statystyki w czasie rzeczywistym i przelicza je na liczbę widzów (w Polsce średnia liczba osób w gospodarstwie domowym to 2,7). W konsekwencji wyniki na podstawie pomiaru Netii są dużo korzystniejsze dla TVP niż dane z badania telemetrycznego Nielnsen Audience Measurement.
Przykłady z ostatnich dni? Już w trakcie koncertu sylwestrowego TVP2 Kurski podawał, że średnio oglądało go 6,4 mln osób, a w szczytowych momentach – 7,8 mln. Tymczasem według badania Nielsen Audience Measurement oglądalność całej transmisji wyniosła 4,7 mln widzów, a w szczytowych momentach – 6,7 mln.
Z kolei pierwsze dwa odcinki telenoweli historycznej „Korona królów” w TVP1 według danych nadawcy miały 4,2 mln widzów, a badanie Nielsena pokazuje, że oglądających było 3,7 mln.
Olechowski: „Wiadomości” mają większy niż konkurencja wpływ na debatę publiczną
Jarosław Olechowski na Twitterze przytoczył jeszcze jeden argument mający potwierdzać silną pozycję kierowanego przez niego programu. – Na wysoką oglądalność wskazuje też wpływ, jaki „Wiadomości” mają na debatę publiczną. Nasze newsy cytują media w całej Polsce, a niemal każde wydanie jest szeroko omawiane i komentowane (o konkurencji jest cicho) – stwierdził.
2/2 są wydania,które wygrywają z konkurencją nawet milionem widzów. Na wysoką oglądalność wskazuje też wpływ jaki Wiadomości mają na debatę publiczną.Nasze newsy cytują media w całej Polsce, a niemal każde wydanie jest szeroko omawiane i komentowane (o konkurencji jest cicho)
— Jarek Olechowski (@OlechowskiJarek) 4 stycznia 2018
Podobnie wypowiedział się Jacek Kurski o TVP Info, kiedy w połowie listopada ub.r. odpowiadał na pytania członków senackiej komisji kultury i środków przekazu. Stwierdził wtedy, że z politykami Platformy Obywatelskiej widuje się w sejmowej saunie, z której może nadal korzystać jako były poseł.
– Ucinam sobie pogawędki z posłami Platformy Obywatelskiej, którzy zapewniają mnie – miałem już cztery takie rozmowy – że ile razy pójdą do TVP Info, mają o wiele większy odzew od widzów niż jeśli pójdą do TVN24 – powiedział Kurski. – Nawet ci, którzy posługują się tezą, że rzekomo spada oglądalność Telewizji Polskiej, sami w to nie wierzą – dodał.
Dodajmy jednak, że w analizach Instytutu Monitorowania Mediów TVN24 zazwyczaj osiąga dużo wyższe wyniki cytowalności od TVP Info. Przykładowo w listopadzie ub.r. na pierwszą stację inne media powoływały się 398 razy, a na drugą – 160 razy.