„W Warszawie, na brzegu Wisły przy »Poniatówce« leży wieloryb (prawdopodobnie kaszalot). Ma ponad 15 metrów długości. Na miejsce przyjechali naukowcy. Chodzą pogłoski, że w Wiśle może pływać jeszcze jeden wieloryb” – napisano 8 grudnia br. na facebookowym profilu „Przekroju”. Kolejny post zapowiadał nowy numer kwartalnika: „Jest już na przekroj.pl oraz w kioskach w całej Polsce”.
O atrapie wieloryba informowały największe serwisy informacyjne (m.in. Wirtualna Polska, Gazeta.pl, NaTemat.pl). W niektórych serwisach w tytule i leadzie wydawcy nie informowali, że wieloryb był sztuczny, a czytelnicy pytali, czy informacja jest prawdziwa.
Dlatego Vadim Makarenko, redaktor naczelny serwisu BIQdata (Agora), skomentował na Facebooku 8 grudnia br.: „To niebywałe, że media dają się na to nabrać. Kaszaloty żyją w słonej wodzie, nawet gdyby się jeden zaplątał w Wiśle, to na pewno nie dopłynąłby do Warszawy. Jako pierwszy wieloryba w Wiśle wymyślił dość dawno temu »Fakt«” – napisał.
Atrapa wieloryba to pomysł wydawcy zapowiadającego w ten sposób nowy numer kwartalnika. Towarzyszyły temu imprezy dodatkowe w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, m.in. warsztaty dla dzieci. – Całość, od kreacji po realizację, wymyślił zespół kwartalnika. Wieloryba wypożyczyliśmy od kolektywu artystycznego Captain Boomer z Belgii – mówi Monika Sękowska, menedżer marki „Przekrój”.
Eksperci PR uważają natomiast, że to doskonały pomysł na promocję. – Taka akcja wpisuje się w charakter „Przekroju”, w którym jest miejsce na humor i absurd. Z drugiej strony dla brandu nieposiadającego gigantycznego budżetu na kampanię ta forma zapewnia dobre dotarcie do odbiorców niskim kosztem. Tego typu akcji w Polsce jest wciąż mało, więc internauci chętnie o nich dyskutują, kiedy się pojawiają – mówi Bartosz Gomółka, head of planning department w agencji BBDO Warszawa.
Podobnego zdania jest Adam Miecznikowski, dyrektor strategii z agencji Publicis. – Już w piątek słyszałem o tej akcji „Przekroju” od kilku osób, a to oznacza, że przyniosła skutek. Akcja może przełożyć się na lepszą sprzedaż – komentuje.
Razem z akcją trwającą od 8 do 10 grudnia br. wystartowała kampania zimowego numeru w prasie, w kinach i na nośnikach reklamy zewnętrznej.