Jacek Sobala: chcemy rozwijać cyfryzację Polskiego Radia, planujemy w 2018 r. dalsze modyfikacje w DAB+

Jacek Sobala

Prezes Polskiego Radia Jacek Sobala zapowiada rozwój cyfrowego radia w Polsce oraz anten cyfrowych nadawcy publicznego, ale nadmienia, że do tego niezbędne jest wsparcie finansowe. – Sami nie udźwigniemy tych kosztów. W 2018 roku planujemy kolejne modyfikacje w DAB+ lub uruchomienie całkiem nowego kanału cyfrowego – tłumaczy Wirtualnemedia.pl Sobala.

W sobotę 11 listopada startuje całkiem nowy kanał cyfrowy Polskiego Radia – PR Chopin. Stacja grająca polską muzykę klasyczną zastąpi na multipleksie Polskiego Radia istniejące od 2013 roku muzyczne Polskie Radio Rytm, które pozostanie radiem internetowym. Rytm pierwotnie grał muzykę popową z całego świata, ale na początku br. profil radia zmieniono i teraz w playliście znajdują się tylko polskie piosenki z różnych dekad.

– Start Polskiego Radia Chopin jest bardzo ważną chwilą dla Polskiego Radia, ponieważ uruchamiamy wyjątkowy projekt multimedialny, a nie tylko program dostępny na antenie. To jest taki sposób realizacji misji jaki ja uważam za najlepszy – wyjaśnia w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Jacek Sobala, prezes Polskiego Radia.

Jednocześnie nadawca publiczny zamierza dalej rozwijać cyfrowe radio, ale już nie całkowicie własnym kosztem. Spółka chce pozyskać na ten cel dodatkowe wsparcie finansowe. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, w pierwszej połowie 2018 roku Polskie Radio chce wprowadzić kolejne zmiany w liście kanałów dostępnych na DAB+.

– Została podjęta decyzja o dalszym rozwoju cyfryzacji Polskiego Radia. Jeśli tylko będziemy wspierani finansowo w tym projekcie to oczywiście będziemy starali się rozwijać cyfrowe radio w Polsce. Sami nie udźwigniemy tych kosztów. W 2018 roku planujemy dalsze modyfikacje w liście kanałów cyfrowych na DAB+ lub uruchomienie całkiem nowego kanału – tłumaczy Sobala.

Oprócz PR Chopin na części ogólnopolskiej multipleksu Polskiego Radia znajdują się: Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Polskie Radio Dzieciom i Radio Poland. Modyfikacje w tej liście oznaczają przesunięcie nadawania do internetu i zastąpienie wybranych stacji nowymi kanałami.

Polskie Radio zmienia strategię: cyfryzacja tak, ale nie za pieniądze spółki

Warto zauważyć, że półtora roku temu (w kwietniu 2016 roku) ówczesna prezes spółki Barbara Stanisławczyk zdecydowała o wstrzymaniu rozwoju procesu cyfryzacji. – Nie niszczymy tego, co zostało zbudowane, ale racjonalizujemy budżet, m.in. poprzez zmiany antenowe. Jeśli cyfryzacja nie będzie projektem państwowym to samo Polskie Radio nie jest w stanie zbudować rynku odbiorców – tłumaczyła w wywiadzie udzielonym portalowi Wirtualnemedia.pl Barbara Stanisławczyk.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała wtedy dokument „Zielona księga cyfryzacji radia w Polsce”, z którego wynika, że od października 2013 roku do końca 2015 roku Polskie Radio i rozgłośnie regionalne wydały 52,85 mln zł na proces cyfryzacji. Porozumienie między Polskim Radiem a nadawcami komercyjnymi w sprawie wspólnego finansowania cyfryzacji radia w Polsce nie zostało wypracowane.

– Wydano ogromne pieniądze, budując rynek nadawczy i zawierając umowy z monopolistą jakim jest Emitel, a nie budowano jednocześnie rynku odbiorczego, który wciąż pozostaje maleńki. Na dodatek Polskie Radio wydało w ostatnim roku około 6 mln zł na promocję radia cyfrowego, które odbiera mała, wręcz niemierzalna, bliska zeru, liczba odbiorców. Cały projekt wydaje się w takim kontekście wątpliwy, a plan nieskoordynowany – tłumaczyła Barbara Stanisławczyk.