W pierwszych siedmiu miesiącach br. TVP wypracowała prawie 29 mln złotych straty. – Wszystkie możliwe wskaźniki dołują – mówi dla Wirtualnemedia.pl Juliusz Braun z Rady Mediów Narodowych. Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej został zaproszony na najbliższe posiedzenie RMN, by przedstawić sytuację finansową firmy i poinformować na co wyda 800 mln zł rządowej pożyczki.
Szefostwo TVP jest zobowiązane co kwartał przekazywać Radzie Mediów Narodowych sprawozdanie na temat sytuacji finansowej publicznego nadawcy. – Dostaliśmy teraz taką informację. W przeciwieństwie do informacji za pierwszy kwartał, ta nie jest objęta klauzulą tajności, więc mogę podać co zawiera -`mówi dla Wirtualnemedia.pl Juliusz Braun, były prezes TVP, zasiadający obecnie w RMN. Zdjęcie klauzuli jest efektem protestu, złożonego w tej sprawie przez Brauna.
Z notatki przekazanej Radzie wynika, że TVP za pierwszych siedem miesięcy zanotowała stratę na poziomie 28 770 000 zł. – Informacja nie precyzuje, jak ma się to do roku poprzedniego, jednak znaleźliśmy wiadomość, że jest to 8,5 mln zł poniżej przyjętego przez telewizję planu – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Braun.
Jeśli chodzi o przychody z abonamentu za ten okres – w stosunku do ubiegłego roku – TVP zanotowało o 20 mln zł wpływu mniej, zaś z tytułu reklamy i sponsoringu – 33 mln zł poniżej planu. – Tutaj z kolei nie podano nam żadnych kwot, a tylko o ile mniejsze są wpływy z tego tytułu. Ponieważ uznaliśmy, ze dane są co najmniej niepełne i trudne do porównania, przewodniczący Krzysztof Czabański zaprosił prezesa Jacka Kurskiego na najbliższe posiedzenie Rady Mediów, byśmy mogli dopytać o szczegóły tej finansowej informacji – informuje Juliusz Braun.
Posiedzenie ma się odbyć 28 września. Oprócz doprecyzowania tego, co niejasne w przekazanej informacji finansowej, członkowie Rady będą pytali także o to, jak wygląda kwestia wykorzystywania obligacji i pożyczki w wysokości 800 mln, udzielonej w połowie lipca br. TVP przez Skarb Państwa. – Pieniądze będą przeznaczone m.in. na poprawę jakości oferty programowej Telewizji Polskiej – mówił portalowi Wirtualnemedia.pl jeden z managerów TVP.
– Z moich informacji wynika, że z kredytu wzięto już 200 mln zł. To bardzo dużo pieniędzy. Chciałbym dopytać, co za to zrobiono – konkluduje Braun.
Zdaniem naszego rozmówcy, sytuacja w telewizji publicznej jest zła. – Wszystkie możliwe wskaźniki dołują. Półrocze ma zawsze dużo lepszy wynik finansowy, niż koniec roku. Grudzień jest tym okresem, kiedy sumują się rozmaite wydatki i wyniki wówczas są jeszcze gorsze. Zatem biorąc to pod uwagę oceniam, że na początek września br. wyniki finansowe TVP są zdecydowanie niedobre – dodaje Braun.
Według badania Nielsen Audience Measurement w pierwszej połowie br. udział TVP1 w rynku oglądalności wyniósł 10,14 proc. (po spadku o 12,66 proc. w skali roku), TVP2 – 7,84 proc. (7,22 proc. w dół), a TVP Info – 3,52 proc. (po wzroście o 12,46 proc.).
W 2016 roku TVP zanotowała 180 mln zł straty. Udział Grupy TVP w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów w 2016 roku wyniósł 29,38 proc..
Telewizja Polska w raporcie dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji stwierdziła, że w ub.r. zanotowała 872 mln zł wpływów z reklam (o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej) i 365,5 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego (o 9,6 proc. mniej niż w 2015 roku).
Dodajmy, że według Starcomu w ub.r. nakłady reklamowe w telewizji w Polsce wyniosły 4,07 mld zł, o 1,3 proc. więcej niż rok wcześniej, a udział reklamy tv w całym rynku wzrósł minimalnie, z 49,7 do 49,8 proc. Natomiast firmy Double Check i Kantar Media oszacowały wartość reklamy telewizyjnej w u.br. na 3,56 mld zł (1,3 proc. więcej niż rok wcześniej), a jej udział w całym rynku reklamowym – na 51,7 proc.