Prawie 500 tysięcy złotych kary dla Telekomunikacji Cyfrowej za podszywanie się pod innych operatorów

Marek Niechciał, prezes UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ukarał Telekomunikację Cyfrową grzywną w wysokości 499 225 zł za podszywanie się pracowników tej firmy pod innych operatorów i nieuczciwe przejmowanie ich abonentów. – Nie znaleźliśmy okoliczności łagodzących. Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza w błąd, aby pozyskać jak największą liczbę klientów – wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Telekomunikacja Cyfrowa to dostawca usług telekomunikacyjnych, który świadczy usługi telefoniczne w sieci stacjonarnej. W komunikacie poinformowano, że do UOKiK-u wpłynęło ponad 300 skarg oraz innych sygnałów kwestionujących działania tego operatora.

Analiza potwierdziła, że Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza konsumentów w błąd co do swojej tożsamości, przedmiotu oferowanej konsumentom umowy oraz jej warunków finansowych.

Przedstawiciele Telekomunikacji Cyfrowej dzwonią do konsumentów posiadających telefon stacjonarny podając się za dotychczasowego „operatora” konsumenta bądź sugerują, że działają w imieniu takiego podmiotu. Proponują obniżenie abonamentu. W rzeczywistości, po podpisaniu dokumentów dostarczonych przez kuriera konsument zawiera nową umowę z Telekomunikacją Cyfrową. Co więcej, niejednokrotnie kurierzy nalegają, aby konsument podpisał dokumenty jak najszybciej, bez czytania.

Telekomunikacja Cyfrowa nie informuje konsumentów – ani podczas rozmów telefonicznych, ani podczas wizyt w miejscu ich zamieszkania, kiedy dochodzi do podpisania umowy, że niższy abonament będzie obowiązywać jedynie przez 2 miesiące. Przedstawiciele Telekomunikacji Cyfrowej nie zostawiają ponadto konsumentom dokumentów np. egzemplarza umowy, regulaminów, cennika, czy formularza odstąpienia od umowy.

W związku z wykrytymi i potwierdzonymi przez UOKiK nieprawidłowościami urząd nałożył na Telekomunikację Cyfrową karę w wysokości 499 225 zł. Nakazał też operatorowi zaprzestanie stosowania niedozwolonych działań.

– Nie znaleźliśmy okoliczności łagodzących. Telekomunikacja Cyfrowa wprowadza w błąd, aby pozyskać jak największą liczbę klientów – potwierdza w komunikacie Marek Niechciał, prezes UOKiK. – Mimo że do spółki docierały liczne sygnały nie tylko od konsumentów, spółka nie zmieniła swoich działań. W skargach konsumenci informowali, że dowiedzieli się, że zmienili dostawcę usług telekomunikacyjnych dopiero po zawarciu umowy, najczęściej po otrzymaniu pierwszej faktury, bądź gdy dotychczasowy numer ich telefonu przestał działać. Telekomunikacja Cyfrowa dochodzi od konsumentów – za zerwanie umowy zawartej na czas oznaczony – kary w wysokości 550 zł – zaznacza Marek Niechciał.

Decyzja UOKiK nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.