Po odkupieniu od Agory udziałów w naziemnej stacji Metro koncern Discovery Networks zamierza zachować jej nazwę i dostosować program do oczekiwań widzów, ale bez wnioskowania o zmiany w koncesji. – Marka Metro wypracowała już silną pozycję na rynku. Chcemy wykorzystać jej potencjał – tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl Dorota Żurkowska-Bytner, senior vicepresident i country manager na Polskę w Discovery Networks.
W poniedziałek Discovery Polska poinformowało Agorę, która do tej pory pozostawała większościowym udziałowcem w spółce Green Content – będącej nadawcą kanału lifestylowego Metro – że skorzysta z opcji zakupu pozostałych 51,06 proc. udziałów spółki. Wartość udziałów wyceniono na 19 mln zł i, po zaksięgowaniu tej kwoty na koncie Agory, Discovery Polska stanie się jedynym właścicielem Green Content.
Marka silna, choć warunki techniczne na MUX-8 trudne
W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Dorota Żurkowska-Bytner, senior vicepresident i country manager na Polskę w Discovery Networks, wyjaśnia, że nabycie od Agory pozostałych udziałów w kanale Metro jest zakończeniem transakcji zapoczątkowanej w 2016 roku. Pod koniec ub.r. Discovery Polska kupiło od Agory za 14 mln zł udziały stanowiące 48,94 proc. podwyższonego kapitału zakładowego Green Content.
Zgodnie z umową koncern do końca br. mógł skorzystać z opcji kupna pozostałych udziałów Green Content, a Agora – sprzedaż ich. Discovery po prostu skorzystało z tej opcji i przejąć kanał Metro, na kilka miesięcy przed upływem terminu zapisanego w umowie.
– Nasza dotychczasowa współpraca z Agorą przy tworzeniu oferty programowej stacji przebiegała bardzo dobrze. Kanał Metro cieszy się największą popularnością spośród stacji obecnych na ósmym multipleksie. Z pewnością jest to marka z dużym potencjałem – wyjaśnia Wirtualnemedia.pl Dorota Żurkowska-Bytner.
– Kanał Metro odniósł sukces gdyż od rozpoczęcia nadawania stacja utrzymuje pozycję lidera wśród kanałów obecnych na ósmym multipleksie. Stworzyliśmy świetny zespół telewizyjny, a sukces Metra to zasługa jego ciężkiej pracy – podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Agnieszka Sadowska, członek zarządu Agory, odpowiedzialna m.in. za sektor telewizyjny grupy. – Należy jednak pamiętać, że zasięg techniczny ósmego multipleksu jest o wiele mniejszy niż zapowiadano. Discovery jako międzynarodowy gracz z bogatą biblioteką programów ma większe możliwości skutecznego działania nawet w tak trudnych technicznie warunkach – tłumaczy Sadowska.
Warto dodać, że początkowo kanał Agory na MUX-8 miał nazywać się Kiwi TV, jednak w kwietniu 2016 roku nazwa została zmieniona na Metro, co w bezpośredni sposób nawiązywało do bezpłatnego dziennika Agory „Metrocafe.pl”, wcześniej przez wiele lat wydawanego pod marką „Metro” (dziennik zlikwidowano pod koniec 2016 roku).
Wiosną br. do ramówki Metra trafiły pierwsze cykle dokumentalne z portfolio Discovery, takie jak „Bear Grylls: Szkoła przetrwania”, „Reakcja niełańcuchowa” czy „Szyfry i spiski”. Były to jednak serie sprzed kilku lat, których nie emitują już płatne kanały Discovery. Nie planowano natomiast żadnych wspólnych projektów programowych i koprodukcji lokalnego kontentu dla Metra. Amerykański koncern cały czas przyglądał się rozwojowi ósmego multipleksu.
Discovery najpierw przegrało z Agorą, teraz przejmuje jej kanał
Zgodnie z przyznaną przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji koncesją, program Metra ma charakter uniwersalny. W listopadzie 2015 roku Agora wygrała konkurs na miejsce na MUX-8 dla kanału, który miał promować aktywny rozwój człowieka, zawierać audycje poświęcone zdrowemu stylowi życia, rozwojowi zawodowemu i społecznemu człowieka, a także popularyzować aktywność fizyczną.
W tym samym konkursie startowało Discovery Networks, proponując trzy kanały – Eureka TV, Lokalna TV i Forma TV. Ten ostatni przegrał wówczas z propozycją Agory.
Z przeprowadzonych przez MEC badań, jeszcze przed rozstrzygnięciem konkursu na miejsca MUX-8, wynikało, że Polacy najchętniej uzupełniliby multipleksy naziemnej telewizji cyfrowej o kanały Discovery. Wcześniej zresztą koncern bezskutecznie walczył o wejście na pierwszy multipleks – w 2013 roku firma zgłosiła do konkursu organizowanego przez KRRiT stację DMAX, która nadaje m.in. w Niemczech i Włoszech.
Czy Discovery wprowadzi na polski rynek kanał DMAX i zastąpi nim Metro? – Marka Metro wypracowała już silną pozycję na rynku. Chcemy wykorzystać jej potencjał – odpowiada szefowa Discovery Polska.
– Zamierzamy działać w ramach koncesji przyznanej spółce Green Content przez KRRiT. Sukcesywnie będziemy analizować ofertę programową i dostosowywać ją do oczekiwań polskiego widza – tłumaczy Dorota Żurkowska-Bytner, nie ujawniając jednak konkretnych planów ramówkowych.
Dalsza współpraca z Agorą możliwa
Po finalizacji transakcji współpraca Discovery i Agory właściwie mogłaby się zakończyć. Jednak Discovery chce nadal współpracować z firmą w zakresie produkcji treści. W ramówce Metra znajdują się programy „Crash test” Dominiki Wielowieyskiej, „P.I.W.O.” Mikołaja Lizuta, „Nogaś poleca” Michała Nogasia oraz „Studio Dużego Formatu”.
– Jesteśmy otwarci na kontynuację współpracy. Sukcesywnie będziemy analizować ramówkę kanału Metro i dostosowywać ją do oczekiwań polskiego widza – wyjaśnia Dorota Żurkowska-Bytner. – Discovery zadeklarowało, że jest nadal zainteresowane współpracą z Agorą w zakresie produkcji programów, a dla nas jest to również interesujący obszar działalności – dodaje Agnieszka Sadowska z zarządu Agory.
Discovery Networks w Polsce jest właścicielem kilkunastu stacji m.in. Animal Planet, Eurosport, Discovery Channel, Discovery Historia i TLC.