Obywatele RP organizują pod siedzibą Telewizji Polskiej pikietę, podczas której będzie można podpisywać apel do dużych firm, żeby nie wykupywały reklam w stajach publicznego nadawcy. – Media, które są finansowane z obowiązkowej opłaty abonamentowej uprawiają propagandę w stylu najgorszych reżimów autorytarnych. Zasadnicze są manipulacje i kłamstwa, szerzenie ksenofobii czy bezpodstawne atakowanie organizacji pozarządowych – uważa organizacja.
W zapowiedzi pikiety – zaplanowanej w niedzielę o godz. 12 przed główną siedzibą Telewizji Polskiej na ul. Woronicza – Obywatele RP poinformowali, że już kilka miesięcy temu wysłali do największych reklamodawców list z apelem, żeby przestali promować się w kanałach TVP. – Niestety do teraz nie doczekaliśmy się reakcji – przyznała organizacja.
W liście Obywatele RP skrytykowali przede wszystkim materiały informacyjne TVP dotyczące bieżących wydarzeń politycznych i społecznych. – Media, które są finansowane z obowiązkowej opłaty abonamentowej uprawiają propagandę w stylu najgorszych reżimów autorytarnych. Nie chodzi tu o oczernianie przeciwników politycznych, które ma często miejsce. Zasadnicze są manipulacje i kłamstwa, szerzenie ksenofobii czy bezpodstawne atakowanie organizacji pozarządowych. Obiektem niewybrednych ataków i manipulacji są niezależne i godne szacunku instytucje. Przykładem tego może być chociażby atak na polski Trybunał Konstytucyjny, czy Komisję Wenecką – wyliczyła organizacja.
– Co szczególnie oburzające mamy do czynienia z takimi sytuacjami, jak przekazywanie prokuraturze bez zgody sądu niepublikowanych materiałów filmowych pokazujących osoby protestujące przeciwko obecnej władzy, publikowanie materiałów ferujących wyroki i odzierających przeciwników obecnej władzy z godności. Niepokoją historyczne paralele – tak właśnie zaczynały się wielkie totalitaryzmy XX wieku – dodano w liście. – Naszą opinię podzielają tysiące obywateli, którzy przestali korzystać z mediów publicznych oraz niezależni eksperci, którzy analizują ich treści – zaznaczono.
Według Obywateli RP w obecnej sytuacji wykupywanie reklam w stacjach Telewizji Polskiej jest sprzeczne ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. – Piszemy do Pana, ponieważ Pańska firma (jest – przyp.) jednym ze znaczących reklamodawców TVP SA. Wierzymy, że nie jest to Państwa intencją, ale w praktyce oznacza to, że wspieracie rozpowszechnianie kłamstwa i manipulacje mediów państwowych w Polsce. Uważamy, że każda odpowiedzialna społecznie firma powinna dzisiaj wycofać swoje reklamy z TVP SA i pozostałych mediów publicznych – napisało stowarzyszenie. – Historia zna przypadki firm, które wspierały reżimy opierające swoją władzę na propagandzie, a później na skutek tego przez dziesięciolecia nie mogły naprawić swojej nadszarpniętej reputacji – zaznaczyło.
Obywateli RP zwrócili uwagę, że klientami firm promujących się w TVP są również osoby mocno krytyczne wobec obecnego obozu rządzącego i publicznego nadawcy. – Zdajemy sobie sprawę i szanujemy to, że biznes w swoich działaniach kieruje się zyskiem akcjonariuszy. Wiemy jednak, że korzystanie przez firmy z nieetycznych usługodawców jest źle przyjmowane zarówno przez ich akcjonariuszy jak i klientów. Chcemy zwrócić uwagę, że my także jesteśmy Państwa klientami – napisali w liście.
Przypomnieli, że jesienią ub.r. niektóre firmy wycofały swoje reklamy z brytyjskich tabloidów. I tak Lego zrezygnowało z promowania się w „Daily Mail”, po tym jak dziennik ostro skrytykował sędziów tamtejszego trybunału.
– Będziemy niezwykle zobowiązani za pozytywną reakcję na naszą prośbę. W dzisiejszych czasach, gdy wszyscy widzimy odradzanie się autorytaryzmu i kryzys demokracji, takie opowiedzenie się po stronie prawdy, wolności i praw obywatelskich miałoby trudne do przecenienia znaczenie – stwierdzili Obywatele RP w liście do reklamodawców. Organizacja nie podała, ile i które konkretnie firmy otrzymały taki list.
Według sprawozdania skierowanego do KRRiT, w ub.r. Telewizja Polska osiągnęła 872 mln zł wpływów z reklam (o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej) i 365,5 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego (o 9,6 proc. mniej niż w 2015 roku). W ostatnim okresie dwa główne kanały TVP notowały większe spadki oglądalności niż ich najważniejsi konkurenci. Według danych Nielsen Audience Measurement w minionym półroczu średnia oglądalność minutowa TVP1 zmalała o 12,66 proc. do 664 tys. widzów, a TVP2 – o 7,22 proc. do 513,8 tys. Z drugiej strony wynik TVP Info wzrósł o 12,46 proc. do 230,5 tys. widzów, a TVP ABC – aż o 42,5 proc. do 75 tys.
Cennikowo TVP2 w zeszłym półroczu zarobiła z reklam 616,1 mln zł (o 11 proc. więcej niż przed rokiem), a TVP1 – 589,9 mln zł (to 21,8 proc. w dół w skali roku). Pięcioma największymi reklamodawcami we wszystkich kanałach telewizyjnych były Aflofarm Farmacja Polska, Unilever, Nestle, US Pharmacia i Polpharma.
Obywatele RP informują, że podczas niedzielnej pikiety będzie można podpisać apel do firm o wycofanie reklam z Telewizji Polskiej.