Raport „Press”: czego oczekują studenci dziennikarstwa

46 proc. pytanych przez „Press” studentów dziennikarstwa nie ogląda telewizji; 33,8 proc. nie czyta prasy; 15,1 proc. nie słucha radia – za to wszyscy korzystają ze stron internetowych. Szefowie mediów wkrótce staną przed nie lada wyzwaniem, jak pracować z młodymi adeptami dziennikarstwa.

Kto nas zastąpi? – postanowił sprawdzić „Press” i przeprowadził własne badanie wśród studentów kierunków dziennikarskich. Ankietę wypełniło 191 studentów z dziewięciu uczelni wyższych w całym kraju. Wyniki powinny dać do myślenia szefom redakcji, szczególnie gazet i magazynów.

Aż 72,8 proc. przepytanych studentów deklaruje, że chce pracować w zawodzie dziennikarza. Najwięcej – 48,9 proc. – jako powód podaje to, że dziennikarz dużo podróżuje po świecie. Dla 38,8 proc. liczy się z kolei fakt, że dziennikarz wpływa na opinię publiczną. A tylko 7,9 proc. jako powód wskazuje dobre zarobki w tym zawodzie. Natomiast wśród tych, którzy po studiach nie chcą być dziennikarzami, najwięcej – 32,7 proc. – jako powód podaje właśnie niskie zarobki.

Najwięcej studentów dziennikarstwa chciałoby pracować w serwisie internetowym bądź portalu. Bo to portale internetowe (59 proc.) i social media (54 proc.) są dla większości ankietowanych źródłem bieżących informacji. Przy czym wśród social mediów dominuje Facebook (86,3 proc.). – Redakcje, które ich zatrudnią, muszą liczyć się z koniecznością rugowania nie zawsze dobrych nawyków i wyobrażeń wyniesionych z netu – komentuje wyniki badań Jerzy Sadecki z Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Jedna trzecia badanych studentów wskazała też radio i telewizję jako wymarzone miejsce pracy.

Z czym ponadto powinni się liczyć pracodawcy absolwentów dziennikarstwa? Jak i za ile młodzi chcą pracować, czego spodziewają się od szefów mediów? – szczegóły w pełnym raporcie z badania opublikowanym w „Press”. Równie ciekawe są odpowiedzi na pytania dotyczące znajomości mediów i dziennikarzy oraz zasad etyki dziennikarskiej.