Reuters: Media publiczne w Polsce to fabryka rządowych fake newsów

Jacek Kurski, prezes TVP

W przygotowanej przez Reuters Institute for the Study of Journalism diagnozie Grzegorz Piechota z Harvard Business School krytycznie ocenia zmiany na polskim rynku medialnym w ostatnim roku. Zwraca uwagę na całkowite podporządkowanie mediów publicznych rządowi i PiS, zwolnienia i rezygnację rzeszy dziennikarzy, a programy informacyjne państwowych stacji nazywa wprost „fabrykami fake newsów”.

Analiza polskiego rynku medialnego autorstwa Grzegorza Piechoty, research associate w Harvard Business School w Bostonie stanowi wstęp do części tegorocznego raportu „Digital News Report” poświęconej Polsce. Raport jest cykliczną publikacją przygotowaną przez Reuters Institute for the Study of Journalism.

– Pomimo społecznych protestów w 2016 r. parta PiS wprowadziła nowe prawo dotyczące mediów publicznych. W wyniku tego rząd przejął całkowitą kontrolę nad państwowymi nadawcami i przeprowadził tam czystkę wśród dziennikarzy pracujących w newsroomach – przypomina Grzegorz Piechota. – W sumie pracę straciło ponad 230 zatrudnionych, część z nich w drodze zwolnień, część odeszła sama w proteście przeciwko nowej linii mediów publicznych. Radykalne zmiany w programach informacyjnych tych nadawców spowodowały, że stały się one fabrykami rządowych fake newsów – ocenia Piechota.

W dalszej części analizy zaznaczono, że rządowe ręczne sterowanie newsami u publicznych nadawców spowodowało spadek ich oglądalności. W ub.r. stacje TVP straciły 10 proc. swojej widowni, zaś w grupie wiekowej 16 – 49 lat spadek sięgnął 17 proc.

Piechota zwraca też uwagę na wycofanie przez rząd reklam państwowych spółek z nieprzychylnych PiS-owi mediów, zarówno tradycyjnych jak i elektronicznych, czego przykładem jest „Gazeta Wyborcza”.

W analizie wspomina się też o planach repolonizacji polskich mediów, która ma uderzyć w zagraniczne, a szczególnie niemieckie koncerny medialne obecne na polskim rynku. Zwrócono również uwagę na odpływ wielu widzów publicznych stacji telewizyjnych do internetu, czego skutkiem jest m.in. spektakularny sukces satyrycznego programu „Ucho prezesa”, który przyciągnął ponad 8,5 mln widzów.

Na potrzeby raportu Reuters Institute for The Study of Journalism przebadał na przełomie stycznia i lutego br. online 70 tys. czytelników w 36 krajach, w Polsce było to 2 tys. osób.