Jak już informowaliśmy rząd przyjął w minionym tygodniu nowelizację ustawy abonamentowej. Zaraz po jej wejściu w życie, dostawcy płatnej telewizji będą musieli przekazać Poczcie Polskiej informacje o swoich wszystkich obecnych odbiorcach, aby można było kontrolować wywiązywanie się z obowiązku płacenia abonamentu rtv.
Ustawa abonamentowa zakłada bowiem, że za używanie odbiorników radiofonicznych trzeba będzie zapłacić 7 zł miesięcznie, a odbiornika telewizyjnego lub radiofonicznego i telewizyjnego – 22,70 zł.
Jacek Kurski: Pieniądze z abonamentu zainwestujemy w ośrodki regionalne
Zdaniem Jacka Kurskiego, prezesa TVP, projekt nowelizacji jest absolutnie niezbędny. – Jesteśmy pod względem opłat abonamentowych 100 lat za innymi krajami. We wszystkich szanujących się krajach europejskich problem finansowania mediów publicznych jest rozwiązany od lat, to jest standard życia publicznego. Za media publiczne w Wielkiej Brytanii czy Niemczech płaci się wielokrotnie więcej, niż w Polsce. Jest to traktowane jako dostęp do dobra publicznego – mówi prezes Kurski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.
Pieniądze z nowego, szczelniejszego abonamentu, w przyszłym roku mają posłużyć Telewizji Polskiej do „technologicznego upgrade’u” 16 ośrodków TVP. – Dotychczas nie wykorzystujemy olbrzymiej przewagi, jaką mamy nad konkurencją: daje nam ją 16 ośrodków regionalnych TVP. A to dlatego, że z racji niskich wpływów z abonamentu ośrodki te są w tak dramatycznym stanie, iż ich aktywność jest po prostu rachityczna. Funkcjonują bez pieniędzy. Dostają za dużo, żeby umrzeć i za mało, żeby żyć. Ale takie są w tej chwili możliwości telewizji. Ośrodki te funkcjonują w standardzie SD. Poważne uruchomienie finansowania publicznego umożliwi nam przełączanie ich na standard Full HD. To oczywiście wymaga potężnych inwestycji: trzeba będzie kupić miksery, wozy transmisyjne, tory kamerowe – ale to jest pierwszy punkt na liście rzeczy, na które przeznaczymy nowy abonament – mówi dla portalu Wirtualnemedia.pl Jacek Kurski. Dodaje przy tym, że inwestowanie w regionalne ośrodki telewizyjne zacznie się już w 2018 roku.
Uruchomienie większych pieniędzy z abonamentu – zdaniem naszego rozmówcy – pozwoli także zdecydowanie ograniczyć liczbę reklam w TVP Info. – Będę chciał radykalnie ograniczyć tam reklamy. Chciałbym uniknąć wrażenia śmietnika reklamowego, jaki teraz się wytwarza u odbiorcy. Tych reklam jest tam tak dużo, że widownia nam odpływa – konkluduje Kurski.