Barbara Bilińska ma zmienić ramówkę telewizji WP, żeby była atrakcyjniejsza dla widzów DVB-T

Barbara Bilińska

Barbara Bilińska jako dyrektor programowy telewizji WP ma wprowadzić do ramówki filmy i seriale, które zwiększą oglądalność kanału w naziemnej telewizji cyfrowej. – Telewizja WP uczy nas na pewno większej cierpliwości. Internet dużo szybciej reaguje na wszelkie zmiany programowe, natomiast w telewizji zmiana nawyków widzów wymaga zdecydowanie więcej czasu niż zakładaliśmy – przyznaje Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.

Uruchomiony na początku grudnia ub.r. kanał WP jest emitowany na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej (MUX-8), a także w największych sieciach kablowych (UPC, Vectra, Toya i Inea) i ofercie Netii, a 15 marca został włączony do oferty nc+. Według danych Nielsen Audience Measurement w lutym br. stacja miała 0,15 proc. udziału w oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej.

Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski, przyznaje, że ramówka WP została niewystarczająco dostosowana do potrzeb widzów naziemnej telewizji cyfrowej. – Nie mamy wielu kompetencji w rozumieniu widzów „MUX-owych”, nasze doświadczenia dotyczą innych grup odbiorców. Na MUX-ie ewidentnie nie trafiliśmy z ofertą, chcemy to możliwie szybko skorygować – stwierdził. Zaznaczył, że stacji udało się pozyskać oczekiwany typ odbiorców (z przewagą kobiet z większych miast), ale oglądalność jest niesatysfakcjonująca.

Nowo utworzoną funkcję dyrektor programowej WP objęła właśnie Barbara Blińska, która poprzednio zajmowała takie stanowisko w innym kanale Zoom TV (też został uruchomiony pod koniec ub.r. na MUX-8), a w wcześniej pracowała m.in. w TV Puls, Discovery Networks i A+E Networks Poland).

– Własne produkcje coraz lepiej „pracują na” MUX-ie, przy czym jest ich mało w całej ramówce, program informacyjny czy „Pudelek Show” trwają po 15 minut, więc nie da się w oparciu o nie budować dużego zasięgu. Zdaniem Basi będzie nie tylko przeformatowanie własnych produkcji, ile lepsze dopasowanie biblioteki filmowej. Większość tegorocznego budżetu na WP jest nadal dostępna, wiec Basia ma dużą swobodę w doborze treści – zapowiedział Jacek Świderski. – To nie będzie rewolucja. Mamy treści, które dobrze pracują w internecie i kablówkach. Brakuje nam treści, które wypadają równie dobrze w naziemnej telewizji – dodał.

Wirtualna Polska przed startem WP zakładała, że w 2016 i 2017 roku wyda na kanał ponad 23,1 mln zł, a w kolejnych dwóch latach – 25-26 mln zł (w tym ok. 1,3 mln zł rocznej opłaty koncesyjnej). Prognozowano, że br. stacja zanotuje 0,5-0,6 proc. udziału w rynku oglądalności i 13,9 mln zł wpływów reklamowych, w 2018 roku – 1-1,1 proc. udziału i 28,3 mln zł wpływów, a w 2019 roku – 1,2-1,4 proc. udziału i prawie 39 mln zł wpływów. W 2018 roku kanał ma osiągnąć rentowność (3,4 mln zł zysku EBITDA), a w 2019 roku mieć już 12,9 mln zł zysku EBITDA.

– Ewidentnie jesteśmy poniżej tego planu. Czekamy na pierwsze efekty pracy Basi Bilińskiej, żeby zdecydować, czy aktualizujemy te założenia. Jest za wcześnie, żeby podejmować drastyczne decyzje, bo jesteśmy dopiero na początku drogi – skomentował to Jacek Świderski. Zwrócił uwagę, MUX-8 ma obecnie tylko nieco ponad 30 proc. docelowego zasięgu. – Musimy czekać, aż Emitel zbuduje większy zasięg techniczny, a widzowie przeprogramują dekodery, część z nich będzie musiała delikatnie przesunąć anteny – dodał prezes Wirtualnej Polski.

– Telewizja WP uczy nas na pewno większej cierpliwości. Internet dużo szybciej reaguje na wszelkie zmiany programowe, natomiast w telewizji zmiana nawyków widzów wymaga zdecydowanie więcej czasu niż zakładaliśmy – stwierdził Jacek Świderski.

W ramówce WP ok. trzech godzin dziennie zajmują autorskie produkcje. Są to przede wszystkim przedpołudniowe pasmo „Dzień dobry WP” (złożone z dwóch godzinnych części: publicystycznej i lifestylowej), popołudniowych programów informacyjnych „#dziejesię” (trwają po ok. 20 minut) i emitowanego od 20 lutego wieczornego „Pudelek Show”. Miesiąc temu stacja zaczęła pokazywać 8-odcinkowy serial „Być jak modelka”. Resztę ramówki wypełniają głównie zagraniczne seriale.

Nadzór nad programami informacyjnymi w WP ma przejąć Tomasz Machała, który od listopada ub.r. jest w Wirtualnej Polsce dyrektorem zarządzającym segmentami wiadomości i biznesu, a w styczniu br. dołączył do zarządu firmy. Wcześniej pracował jako dziennikarz m.in. w Polsacie i TVN24.

Na jesień Wirtualna Polska planuje dużą kampanię reklamową kanału WP. Na razie był on promowany przede wszystkim w serwisach internetowych firmy.