Rzecznik Polskiego Radia przekonuje, że Trójka nie zanotowała w ostatnim okresie spadku słuchalności, zestawiając dane z ostatniej trzymiesięcznej fali badania Radio Track z danymi z całego ub.r. Z kolei prezes firmy Barbara Stanisławczyk-Żyła w poniedziałek i środę o ostatnich osiągnięciach nadawcy mówiła na antenie Jedynki. Jak to wygląda w rzeczywistości?
W poniedziałek zamieściliśmy wyniki badania Radio Track z okresu od listopada ub.r. do stycznia br. Trójka zanotowała wtedy 8,1 proc. udziału w słuchalności wśród osób w wieku 15-75 lat, co oznacza spadek w skali roku o 0,5 pkt proc., największy wśród wszystkich rozgłośni ogólnopolskich.
Tak jak zawsze przy analizowaniu wyników słuchalności skupiliśmy się na zmianach wyników w skali roku, przy czym w jednej z tabelek podaliśmy też wyniki pięciu fal badania Radio Track z ostatniego nieco ponad roku.
We wtorek rzecznik prasowy Polskiego Radia Łukasz Kubiak przesłał komunikat, w którym stwierdził, że „portal Wirtualne Media w analizie słuchalności radia w Polsce jest nieprecyzyjny w interpretacji danych i może wprowadzać w błąd opinie publiczną” oraz że „niestety wnioski z ostatniej analizy są krzywdzące dla Trójki i nie odpowiadają stanowi faktycznemu”. Komunikat zamieszczono też w serwisie internetowym Polskiego Radia.
Na potwierdzenie swojej tezy rzecznik nadawcy przypomina, że w całym ub.r. Trójka zanotowała 7,9 proc. udziału w czasie słuchania radia – o 0,1 pkt proc. więcej niż w 2015 roku. Był to też najwyższy wynik stacji od 2012 roku. – W badaniu fali listopad 2016 – styczeń 2017 wskaźnik ten jest jeszcze wyższy i wynosi 8,1%. Zatem udział w rynku Radiowej Trójki systematycznie wzrasta. Jak zatem rozumieć tytuł artykułu „Trójka z największym spadkiem…”? Z pewnością jest mylący, ponieważ dotychczasowe badania jednoznacznie pokazują, że słuchacze akceptują zmiany, jakie zachodzą w ramówce Trójki – ocenia rzecznik Polskiego Radia.
Opisując wyniki słuchalności stacji radiowych w całym ub.r. podaliśmy oczywiście, że Trójka osiągnęła wzrost o 0,1 pkt proc. W tytule podkreśliliśmy, że jeszcze większy wzrost (o 0,6 pkt proc.) osiągnęło Radio TOK FM, nie akcentowaliśmy natomiast dużych spadków słuchalności Jedynki (o 0,7 pkt proc.) i Radia Eska (o 0,5 pkt proc.). W całym ub.r. Jedynka zanotowała spadek o 0,7 pkt proc., Trójka – wzrost o 0,1 pkt proc., Czwórka (a od września ub.r. Polskie Radio 24) – spadek o 0,1 pkt proc., a wynik Dwójki się nie zmienił.
W efekcie łączny udział czterech stacji Polskiego Radia zmalał z 18,3 proc. do 17,6 proc.
Analizując najnowsze wyniki słuchalności, napisaliśmy o słabym starcie działającego od września ub.r. Polskiego Radia 24, które od listopada do stycznia miało 0,3 proc. udziału, wobec 0,5 proc. udziału osiągniętego rok wcześniej przez Czwórkę (Polskie Radio 24 przejęło jej częstotliwości).
– Polskie Radio 24, jako nowa antena Polskiego Radia uruchomiona sporym nakładem finansowym w trudnym budżetowo roku dla Radia, bez dużej kampanii promocyjnej i przy zasięgu technicznym wynoszącym zaledwie 17 proc. powierzchni kraju, radzi sobie bardzo dobrze – skomentował rzecznik Polskiego Radia. – Pokazują to kolejne fale badania udziałów w rynku: wrzesień-listopad 2016 – 0,2 proc.; listopad 2016 – styczeń 2017 – 0,4 proc. – dodał.
Zaznaczmy, że w rzeczywistości – tak jak podaliśmy – od listopada do stycznia Polskie Radio 24 miało 0,3 proc. udziału.
– Udziały w rynku wszystkich anten Polskiego Radia napawają optymizmem. Porównując fale badań w 2016 roku (luty-kwiecień; maj-lipiec; sierpień-październik) do ostatniej – listopad 2016 – styczeń 2017 Jedynka i Trójka poprawiły swoje wyniki, a Dwójka utrzymała dotychczasową słuchalność. Wszystkie anteny Polskiego Radia sukcesywnie odbudowują i zwiększają słuchalność, co pozwala spokojnie pracować i skupiać się nad uatrakcyjnianiem oferty dla słuchacz – czytamy w komunikacie Polskiego Radia.
Od listopada ub.r. do stycznia br. Jedynka miała udział o 0,4 pkt proc. niższy niż rok wcześniej, Trójka – o 0,5 pkt proc. niższy, Dwójka – o 0,1 pkt proc. niższy, a Czwórka/Polskie Radio 24 – o 0,2 pkt proc. niższy. W konsekwencji łączy udział czterech rozgłośni PR zmalał z 19,1 proc. do 17,9 proc.
W naszych analizach słuchalności zawsze podajemy przede wszystkim to, jak wyniki zmieniły się w skali roku (tak samo jak przy statystykach oglądalności, odwiedzalności czy sprzedaży prasy).
O różnych osiągnięciach Polskiego Radia mówiła w ostatnich dniach jego prezes Barbara Stanisławczyk-Żyła w wywiadach w „Sygnałach dnia” Jedynki. W poniedziałek z okazji Światowego Dnia Radia opowiadała m.in. o aktywnościach nadawcy w internecie, a w środę – o współpracy z rozgłośniami publicznymi z Grupy Wyszehradzkiej.
W czwartek Rada Mediów Narodowych ma rozstrzygnąć konkurs na prezesa Polskiego Radia. Dwa tygodnie temu członkowie Rady przeprowadzili rozmowy z sześcioma kandydatami: Barbarą Stanisławczyk-Żyłą, Marzanną Stychlerz-Kłucińską, Tomaszem Wybranowskim, Henrykiem Cicheckim, Jackiem Sobalą i Mariuszem Staniszewskim.