Stowarzyszenie Dziennikarzy RP w Katowicach

Znajdź na stronie

Kontakt

ul. Warszawska 37
40-010 Katowice

E-mail: sdrp.katowice@op.pl
Tel.: 32 253 07 38

Nr KRS: 0000344572

Sprawa Jarosława Ziętary

Sprawa Jarka Ziętary

Archiwum

Aktualności

Tomasz Lis: szanuję opinię Komisji Etyki. TVP: czekamy na jej doprecyzowanie

Opublikowano: 28-10-2013, 07:40| Autor: redakcja | Ostatnia modyfikacja: 28-10-2013, 07:49

- Opinię Komisji Etyki TVP przyjmuję z szacunkiem – tak Tomasz Lis skomentował orzeczenie Komisji, zgodnie z którym jego wpis blogowy zawierający marki Powerade i Hyatt „nosił znamiona kryptoreklamy”. Dyrektor TVP2 poprosił Komisję, by doprecyzowała tę opinię.

Tomasz Lis

W piątek Komisja Etyki TVP oceniła, że wpis na blogu Tomasza Lisa, w którym na zasadzie lokowania produktu prezentowane były napój Powerade i siłownia w hotelu Hyatt “nosił znamiona kryptoreklamy”. Nie przesądziła przy tym, czy tekst stanowił przykład naruszenia etyki dziennikarskiej obowiązującej w Telewizji Polskiej. - Komisja Etyki przypomina, że dziennikarze związani z Telewizją Polską mają obowiązek szczególnej staranności w przestrzeganiu Zasad etyki dziennikarskiej, gdyż każdy przypadek ich naruszenia obniża poziom zawodowych standardów - napisano w komunikacie.

Na wcześniejszym posiedzeniu Komisji Etyki TVP Tomasz Lis bronił się, twierdząc, że jego wpis nie był reklamą. Natomiast piątkową opinię Komisji – jak stwierdził w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” – przyjął z szacunkiem. - Wynika z niej, jak rozumiem, że nie ma w tym wypadku mowy ani o reklamie, ani o kryptoreklamie, lecz o “znamionach kryptoreklamy” - zauważył Lis. - Odbieram te słowa jako bardzo sensowną i uzasadnioną sugestię, że należy za wszelką cenę unikać jakichkolwiek sytuacji mogących rodzić rozmaite wątpliwości interpretacyjne - dodał.

Halina Marszałek-Mrozowska, przewodnicząca Komisji Etyki TVP, zaznaczyła jednak, że w świetle prawa “noszący znamiona kryptoreklamy” to to samo co “będący kryptoreklamą”. Przy czym kierownictwo TVP2, gdzie Tomasz Lis prowadzi swój cotygodniowy program publicystyczny, nie wyciąga na razie konsekwencji wobec dziennikarza. – Dyrektor TVP2 zamierza się zwrócić z pytaniem do Komisji Etyki o doprecyzowanie i objaśnienie jej werdyktu, dlatego, że jego opublikowana treść nie pozwala na jasną i zrozumiałą interpretację. Dopiero po tym fakcie mogą nastąpić jakiekolwiek inne kroki - wyjaśnił portalowi Wirtualnemedia.pl Jacek Rakowiecki, rzecznik TVP.

Półtora tygodnia temu w efekcie opinii Komisji z anteny TVP zniknął Maciej Kurzajewski, który od połowy września wspólnie z Szymonem Majewskim reklamuje płatności mobilne w PKO BP . Wcześniej Telewizja Polska twierdziła, że reklama to element akcji społecznej promującej bieganie, jednak Komisja orzekła, że udział Kurzajewskiego w reklamie PKO BP jest sprzeczny z zasadami etyki dziennikarskiej TVP . Dopiero po zakończeniu kampanii Kurzajewski podpisze nowy kontrakt z TVP (poprzedni właśnie wygasł) i wróci na wizję.

Z kolei prezenterka Marzena Rogalska zniknęła z programu “Pytanie na śniadanie” w TVP2 równo ze startem kampanii reklamowej Biedronki, której jest twarzą.

Zamieszczony na początku października przez Tomasza Lisa w serwisie NaTemat.pl wpis promujący Powerade i Hyatt wywołał sporą dyskusję w środowisku dziennikarskim – większość komentatorów skrytykowała Lisa , a na swoim wideoblogu wyśmiał go Szymon Majewski . W połowie października wpis praktycznie zniknął z bloga – nie jest ujęty w spisie notek i nie można go wyszukać w Google.