Stowarzyszenie Dziennikarzy RP w Katowicach

Znajdź na stronie

Kontakt

ul. Warszawska 37
40-010 Katowice

E-mail: sdrp.katowice@op.pl
Tel.: 32 253 07 38

Nr KRS: 0000344572

Sprawa Jarosława Ziętary

Sprawa Jarka Ziętary

Archiwum

Aktualności

Dwa razy mniej Polaków ufa mediom publicznym niż prywatnym. “To skutek dużych roszad dziennikarskich i stronniczości”

Opublikowano: 09-09-2016, 07:11| Autor: redakcja | Ostatnia modyfikacja: 09-09-2016, 07:15

Zaufanie do mediów publicznych deklaruje 31 proc. Polaków, a do prywatnych – 48 proc., z kolei zdecydowanie nie ufa tym pierwszym 30 proc. osób, a tym drugim – 14 proc. Według medioznawcy prof. Wiesława Godzica wynika to z dużych zmian zwłaszcza w Telewizji Polskiej, m.in. rozstania się z wieloletnimi znanymi dziennikarzami, oraz stronniczości mediów publicznych.

W sondażu przeprowadzonym przez IBRIS na zlecenie Onet zdecydowane zaufanie do mediów publicznych zadeklarowało 6,7 proc. osób, a umiarkowane – 23,8 proc. W przypadku mediów prywatnych te wskaźniki wyniosły 18,5 proc. i 29,2 proc. Z kolei zdecydowanie nie ufa mediom publicznym 29,8 proc. respondentów (mediom prywatnym – 13,9 proc.), a raczej nie ufa – 25 proc. (mediom prywatnym – 19,4 proc.).

Z czego wynika tak duża różnica w zaufaniu do mediów publicznych i prywatnych? – To pewnie efekt zmian w ostatnich miesiącach, kiedy pokazano, w jaki sposób masowo można zmienić nie tylko szefów mediów publicznych, lecz także miłe, sympatyczne osoby, które oglądaliśmy na ekranach od wielu lat, zżyliśmy się z nimi, a teraz z dnia na dzień odeszły albo zostały wyrzucone – komentuje dla Wirtualnemedia.pl prof. Wiesław Godzic, medioznawca ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. – Okazało się, że zewnętrzny czynnik polityczny może szybko zerwać wieloletnią wieź widzów z dziennikarzami i prezenterami, zdekomponować tę “rodzinę telewizyjną” – dodaje.

Od początku br., kiedy na podstawie tzw. małej nowelizacji ustawy medialnej minister Skarbu Państwa powołał nowe władze Telewizji Polskiej i Polskiego Radia, obaj nadawcy rozstali się z ponad ok. 200 dziennikarzami i menedżerami, także wieloletnimi gwiazdami. Z TVP pożegnali się m.in. Piotr Kraśko, Grażyna Torbicka i Maciej Orłoś, a z Polskim Radiem – Tomasz Zimoch, Jerzy Sosnowski i Marcin Zaborski.

Prof. Wiesław Godzic wskazuje jeszcze drugą przyczynę spadku wiarygodności TVP i Polskiego Radia. – Media publiczne są obecnie nierzetelne, trzymają jedną, rządową stronę. Jest to dostrzegane przez wiele osób – stwierdza. Zaznacza, że o wizerunku tych mediów decyduje Telewizja Polska, ponieważ ma o wiele większy zasięg niż Polskie Radio.

Z analizy prof. Macieja Mrozowskiego, przeprowadzonej w lutym br. na zlecenie KRRiT, wynika, że główne wydanie “Wiadomości” nie spełnia wymogów pluralizmu i bezstronności, ponieważ przedstawia często działania rządu i prezydenta w pozytywnym świetle. W lipcu br. przewodniczący KRRiT wyraził zastrzeżenia co do rzetelności i bezstronności relacji “Wiadomości” o wypowiedzi Baracka Obamy na szczycie NATO oraz rozmowy Adriana Klarenbacha i senatora Jana Rulewskiego w TVP Info. Jacek Fedorowicz wspólnie z Nowoczesną przygotował dwa klipy parodiujące “Wiadomości” za prorządowość.

W sondażu IBIRS zapytano o zaufanie do różnych urzędów, służb i instytucji. Niższą wiarygodność od mediów publicznych zanotowały rząd (27 proc. wskazań mocnego i umiarkowanego zaufania) i parlament (22 proc.), natomiast na drugim biegunie znalazły się policja (70 proc.), wojsko (69 proc.), NATO (61 proc.) i Kościół katolicki (58 proc.).

Dodajmy, że w sondażu Edelman Trust Barometer sprzed prawie trzech lat zaufanie do wszystkich mediów zadeklarowało jedynie 30 proc. Polaków. Natomiast w badaniu Millward Brown z marca br. zaufanie – w skali od -5 do 5 – wobec radia respondenci określili średnio na 2,33, wobec telewizji – na 1,53, wobec tygodników opinii – na 1,21, wobec prasy codziennej – na 1,75, wobec mediów społecznościowych – na 0,74, a wobec blogów – na 0,69.

Poziom zaufania do telewizji i prasy mocno zmalał w sondażu CBOS, realizowanym co dwa lata. W minionej dekadzie telewizja była wiarygodna dla ponad połowy Polaków (w 2008 roku dla dwóch trzecich), a od 2010 r. do br. wartość tego wskaźnika zmalała z 47 proc. do 38 proc., natomiast nieufność wzrosła z 44 proc. do 50 proc. (w minionym dziesięcioleciu nie przekroczyła 40 proc.).

W przypadku prasy poziom zaufania przez ostatnie sześć lat spadł z 37 proc. do 30 proc., a poziom braku zaufania zwiększył się z 52 proc. do 56 proc.

- Mniej osób ogląda telewizję i stała się ona odległa, ludzie przenieśli się do internetu i tam nawiązują relacje. W stosunku do tych, z którymi mamy mniejszy kontakt, deklarujemy brak zaufania – tłumaczy to prof. Wiesław Godzic. Podobnie jego zdaniem jest z prasą, która w ostatnich latach, zwłaszcza w segmencie dzienników, zanotowała duży spadek popularności.